۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

وزیر ارتباطات: به من فحش بدهید اما قاچاق نکنید

گروه خبری پارس دان

وزیر ارتباطات: به من فحش بدهید اما قاچاق نکنید


امیرعباس آذرم‌وند در روزنامه اعتماد نوشت: «به من فحش می‌دهند که خب بدهند، اشکال ندارد به من فحش بدهید تا خیال‌تان راحت شود، ولی قاچاق نکنید.» اینها بخشی از اظهارات محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که وقتی در نشست صبحانه‌خوری اعضای اتاق بازرگانی ایران حضور یافته بود عنوان کرده است و از نا‌ملایماتی که برای اجرای طرح رجیستری و پیاده‌سازی اقتصاد دیجیتال در وزارتخانه بر وی رفته است گفته و گلایه کرده است.

وی که خود را مجری طرحی می‌داند که به یکباره روال اجرایی به خود گرفته است با حضور در اتاق بازرگانی بر نگرانی‌هایی که از سوی بخش خصوصی واردکننده موبایل رفته پایان داد و تلویحا اعلام کرد که قطعا طرح رجیستری به طور کامل اجرا خواهد شد.


محمد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات زمانی که صحبت‌هایش در جمع پارلمان بخش خصوصی به موضوع رجیستری موبایل رسید گفت: «با واردات قاچاق ما حاکم بر بازار خودمان نیستیم و طبیعی است وقتی شروع می‌کنی به ساماندهی کردن هزینه دارد و عده‌ای قاچاقچی که تعداد آنها کم نیست، دشمن تو می‌شوند و به من فحش می‌دهند که خب بدهند، اشکال ندارد به من فحش بدهید تا خیال‌تان راحت شود، ولی قاچاق نکنید. در عرصه‌های مختلف در کشور با قاچاق مواجه هستیم، ولی ما در این بخش مبارزه با آن را با مجموعه‌های مختلف از جمله گمرک و وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
آغاز کردیم.»


پیش از این فعالان بازار موبایل اعلام کردند که روزانه ٣۵ گوشی موبایل به صورت قاچاقی وارد بازار می‌شود که اگر طرح رجیستری موبایل به صورت کامل اجرا نشود دولت که تاکنون از قاچاق موبایل ٢٧٠٠ میلیارد تومان از دست داده است بیش از این متضرر خواهد شد. شاید به همین جهت بود که محمد جهرمی، وزیر ارتباطات زمانی که بحث بر سر موبایل و قاچاق به میان آمد بی‌پرده از فعالان بخش خصوصی خواست که تا مشارکت بیشتر حتی پیشنهاد تعرفه‌ای به دولت بدهند و با تکیه بر اینکه موبایل جزو کالاهای اساسی کشور نیست گفت: «تعرفه گوشی‌های موبایل در گمرک الان ۵ درصد است، موبایل جزو اقلام ضروری خانواده‌ها نیست و جزو شاخصه‌های تورم هم نیست و جزو اقلام لوکس است.


 


سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده هم این کالا را جزو کالاهای حمایتی خود نمی‌داند که بازار آن را کنترل کند. یک شب ما اعلام کردیم که طرح رجیستری را می‌خواهیم شروع کنیم و برخی افراد فرصت‌طلب باعث شدند که قیمت موبایل افزایش یابد و اگر شما انتظار دارید ما سکوت کنیم، باید بگویم که من اهل سکوت نیستم و این طور مواقع صحبت می‌کنم، البته بعد دوستان بازار را رصد کردند و دیدند که بازار دوباره به حالت اول برگشته و البته باید بگویم که تا حدودی بخشی از افزایش قیمت موبایل به افزایش قیمت دلار مربوط می‌شد. وی ادامه می‌دهد: «طبیعتا برنامه ما اجرای طرح رجیستری است، زیرا اگر اجرا نکنیم قاچاق به کشور وارد می‌شود و با قاچاق هم سلامتی مردم به خطر می‌افتد و خدمات درستی نمی‌توان ارایه کرد و حقوق حاکمیت هم جذب نمی‌شود. به همین جهت اگر پیشنهادی برای کاهش تعرفه دارید، بدهید و اگر لازم باشد ما حمایت می‌کنیم، اما واقعیت این است که بازار ما بازار بزرگی است و تولید‌کنندگان با حداقل هزینه محصولات خود را در کشورمان می‌فروشند و هیچ اثری روی ثروت و اشتغال در کشور ما ندارند، ولی شما که فعال اقتصادی هستید، باید بگویید که با این مدل راحت هستید، یا قاچاقچی راحت است.» محمد‌جواد جهرمی‌آذری تاکید کرده است: «مگر می‌شود که در یک بازار ۶ میلیارد دلاری هیچ رسوبی در کشور نداشته باشیم.


 


از شما متولیان بازرگانی در کشور بعید است که بگویید درصد تعرفه واردات موبایل را کاهش دهیم، بلکه ما باید درصد تعرفه واردات موبایل را بالا ببریم تا آن شرکت خارجی در ایران تولید کند. ما در زمینه اجرای طرح رجیستری با آرامش پیش رفته‌ایم که مردم ضرر نکنند و در همین مدت که طرح را شروع کرده‌ایم، نزدیک ١٠٠ درصد رشد در واردات از مبادی رسمی داشته‌ایم. باید مطالبات به سمت درست و به سمت رشد کسب و کارهای نوپا برود.»


فقط ١٠ درصد استارت‌آپ‌ها موفقند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به موضوع کسب و کارهای نوین هم اشاره کرد و افزود: «شاخص رقابت‌پذیری ما در دو حوزه اشکال جدی دارد، شروع کسب و کار ما زمان می‌برد و مقررات ما دست و پا‌گیر است و استارت‌آپ‌ها خمیر‌مایه اول آنها خلاقیت است، بگذریم که اگر این خلاقیت‌ها مطرح شود آیا قواعدی برای حفاظت از فرد خلاق وجود دارد یا ندارد. روال انحلال کسب و کار چندین برابر سخت‌تر از روال ایجاد است، ٩٠ درصد استارت‌آپ‌ها موفق نمی‌شوند و بعد هم آن شرکتی که ایجاد کرده‌اند، به باری برای آنها تبدیل می‌شود و آن را هم نمی‌توانند منحل کنند و کسی که استارت‌آپ ناموفق ایجاد می‌کند، آخر کارش با یک پرونده مالیاتی و بیمه‌ای و نهایتا ممنوع‌الخروجی مواجه می‌شود.»


آذری‌جهرمی ادامه داد: «در کشورهای مختلف برای بحث استارت‌آپ‌ها فکر کرده‌اند و شرکت‌های با طول عمر ٢ سال به وجود آورده‌اند و از زمانی که فرد اراده می‌کند، به راحتی می‌تواند شرکت را ثبت کند و بعد از ثبت تا حدی از مالیات معاف است و در بیمه آنها دولت مشارکت می‌کند. جلسات مفصلی با معاونت علمی، با وزارت اقتصاد و وزارت صمت و… بخش‌ها صحبت شده تا برای حل این مساله کار کنیم و برای حوزه کسب و کارهای نوین یک چنین نهادی را به وجود آوردیم. در بحث مالکیت خلاقیت قانونی الان در مجلس در حال بررسی است و اعتقاد ما این بود که این لایحه برگردد و مجدد بررسی شود.»


 


وی تاکید کرد: «دولت در حوزه‌های رقابتی باید اجازه رقابت دهد، اما در عرصه‌ای که انحصار وجود دارد، دولت‌ها باید مقررات‌زدایی کنند. کارهای زیادی به لحاظ زیرساختی انجام شده و قسمت سخت آن تعامل با سازمان‌ها است، یک شاخص ساده در موضوع دولت الکترونیک این است که در مراکز عمومی پوشش وای‌فای داشته باشیم که اعلام کرده‌ایم که این وای‌فای را راه‌اندازی کنند، ولی البته من به این موضوع اشاره نمی‌کنم که چه بلایی سر ما آمده است، برای اینکه می‌گویند می‌خواهید وای‌فای رایگان در مراکز عمومی راه‌اندازی کنید.» البته آذری‌جهرمی اظهار داشت: «برای ارتقای سواد دیجیتال برنامه‌ای را با وزارت آموزش و پرورش شروع کرده‌ایم.»



رشد ١٠٠ درصدی واردات موبایل از مبادی قانونی


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای دولت الکترونیک، تشریح کرد: امروز هر بخشی سامانه‌ای برای خود راه‌اندازی کرده است تا خدمات خود را به صورت الکترونیک ارایه دهد، اما این اقدام به معنای دولت الکترونیک نیست، باید زنجیره خدمات را ایجاد کرد.


بر اساس اظهارات جهرمی، دولت الکترونیک به معنای شفاف‌سازی است ولی مقاومت‌هایی در برابر این مهم وجود دارد. وی گفت: تمام مجموعه‌ها و دستگاه‌ها باید با هم همکاری کنند تا دولت الکترونیک، زنجیره خدمات را شکل دهد.


جهرمی تاکید کرد: برخی دخالت‌ها مانع کار می‌شود. به‌تازگی استفاده از اپلیکیشنی اسراییلی متوقف شده است؛ اقدامی که اجرای آن به خوبی انجام نشد و اعتماد عمومی را آسیب زد. باید کار درست را به درستی انجام داد.


آذری جهرمی، در خصوص تعامل با آموزش‌وپرورش برای ارتقای سواد دیجیتال در بین دانش‌آموزان نیز گفت: با این وزارتخانه وارد مذاکره شده‌ایم و کارگروهی ایجاد کرده‌ایم تا محورهای آموزشی بررسی شود و در مورد آنها تصمیم‌گیری کنیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به موضوع رجیستری تلفن همراه نیز اشاره و تصریح کرد: در ایران همچنان موبایل به عنوان ابزار لوکس طبقه‌بندی می‌شود و نگاه توسعه‌ای به آن وجود ندارد. این کالا زیر نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز تعریف نشده است. در این شرایط و با توجه به میزان قاچاقی که در این حوزه اتفاق می‌افتد، ضرورت دارد طرح رجیستری با قدرت پیگیری شود. امروز ما حاکم بر بازار موبایل نیستیم و این مساله باید اصلاح شود. باید همان مدلی که در مورد لوازم‌خانگی در کشور پیاده کردیم را در بازار موبایل پیاده کنیم. بازار ایران در این بخش بسیار گسترده است. شرکت‌های بزرگ باید در داخل سرمایه‌گذاری کنند و از کارکنان داخلی برای تولید بهره ببرند.


بر اساس اظهارات آذری جهرمی، از زمان اجرای این طرح، واردات موبایل از مبادی قانونی تا ١٠٠ درصد رشد داشته است.



گروه خبری پارس دان



وزیر ارتباطات: به من فحش بدهید اما قاچاق نکنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر