۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

لزوم خانه‌ تکانی در بازار سرمایه ایران

گروه خبری پارس دان

لزوم خانه‌ تکانی در بازار سرمایه ایران



روزنامه قانون نوشت: بازار سرمایه، آینه تمام نمای اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود؛ بنابراین حجم معاملات در این بازار و همچنین رشد شاخص بورس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که علاوه بر آن وجود شفافیت در سهام این بازار نیز از نکات مهم و اساسی به شمار می‌رود که به گفته برخی کارشناسان، این مورد در بازار سرمایه کشور ما به خوبی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


 


بر اساس آمار در اولین روز معاملات بورس تهران در هفته جاری، شاخص کل توانست تا نیمه کانال۹۰ هزار واحدی بالا رود؛ به‌گونه‌ای‌که روند قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی و نفتی بیشترافزایشی بود. روز شنبه، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در یک روند کم‌سابقه، بیش از ۱۱۳۰ واحد رشد کرد و با شکستن کانال ۹۰ هزار واحدی تا عدد ۹۰ هزار و ۴۶۹ بالا رفت. در این مدت شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۹۳ واحد بالا رفت و به رقم ۱۷ هزار و ۶۵۵ رسید. شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۱۳۰۵ واحدی به رقم ۹۷ هزار و ۶۹۵ رسید و شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۱۰۳۷ و ۱۱۶۵ واحد رشد کردند.


بیشترین رشد در میان سهام


در دادوستدهای شنبه، نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب با ۱۴۲، ۱۱۲ و ۹۲ واحد رشد، بیشترین نقش افزاینده را در دماسنج بازار سرمایه داشتند اما در طرف مقابل، شرکت ارتباطات سیار ایران و پالایش نفت تهران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ترتیب با ۲۱، ۱۹ و ۸ واحد تاثیر منفی، سعی کردند شاخص را به سمت پایین هدایت کنند. در این معاملات قیمت بیشتر سهم‌ها در گروه فلزات اساسی، روند رو به رشدی را در پیش گرفت؛ به‌گونه‌ای که نمادهای سهامی ذوب‌آهن اصفهان، کالسیمین، آلومینیوم ایران و ملی صنایع مس ایران تا آستانه پنج درصد رشد را در قیمت پایانی، نشان دادند. در این گروه ۱۶۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۱ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.


 


در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای نیز روند قیمت‌ها یک‌دست افزایشی بود. در این گروه ۷۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۶ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز، امروز روند قیمت‌ها اغلب افزایشی بود اما مقدار افزایش آن به کمتر از دو درصد می‌رسید. در این گروه ۱۴۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد تومان دست به دست شد اما در گروه مخابرات، دو سهم مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار ایران، حدود ۰.۵ درصد در قیمت پایانی با کاهش مواجه شدند و تاثیر بسزایی در کاهش دماسنج بازار سرمایه داشتند.


 


قندی‌ها نیز امروز به جز در سه نماد، روند کاهشی را در قیمت پایانی دنبال کردند. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۹۵ میلیارد تومان بالغ شد که این رقم، ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون سهم در ۷۳ هزار و ۶۵۴ نوبت داد و ستد بود. آیفکس نیز ۱۴.۱ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۳۱ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران، به رقم ۲۵۹ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی در ۴۶ هزار و ۸۸۴ نوبت داد و ستد بود.


رشد شاخص، واقعی نیست


با توجه به رشد شاخص بورس و رسیدن آن به کانال بیش از ۹۰ هزار واحد، حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی به «قانون» می‌گوید: به اعتقاد فعالان بازار، رشد تاریخی و رکورد تاریخی شاخص بورس واقعی نیست که در مقایسه با شاخص هم‌وزن مشاهده می‌شود و تاحدودی غیرواقعی است. به این دلیل که در برخی روزها در بازار منفی شاهد شاخص مثبت بوده‌ایم ولی در مجموع عبور از مرز روانی ۹۰هزار می‌تواند پیام خوبی به بازار بدهد.


 


هرچند باید چنین تحلیل کرد که رشد شاخص، تحت‌تاثیر رشد قیمت‌های جهانی، قیمت نفت و فلزات بوده و ناشی از جذابیت شرکت‌های ایرانی نیست؛ چراکه اگر قرار بود بر اساس فعالیت‌ها و اطلاعات مالی شرکت‌های داخلی اتفاقی بیفتد، باید پس از گزارش‌های ۶ ماهه آن نیز در صورتی که بازار از این گزارش‌ها راضی بود، شاهد افزایش مناسب شاخص سهام ‌باشیم ولی این اتفاق نیفتاد و در این مقطع که به دلایل گوناگون قیمت نفت و فلزات در بازار جهانی افزایش یافته، می‌بینیم که شاخص نیز به تبعیت از افزایش قیمت‌های جهانی با افزایش روبه‌رو شده و تعدیلات ناشی از این افزایش‌ها، جذابیتی را برای بازار سهام ایجاد کرده است. از سوی دیگر باید مقایسه‌ای با روزهای قبل داشته باشیم. حجم معادلات در روز رکوردزنی و افزایش بیش از هزار واحدی شاخص و رسیدن به کانال ۹۱ هزار و ۴۰۰ واحدی، ۲۶۰ میلیارد بود؛ در حالی که در سال ۹۲ وقتی شاخص، عدد ۸۹۷۰۰ واحدی را لمس کرد، میزان معاملات بیش از ۴۵۰ میلیارد بوده‌است. اگر بخواهیم به‌روز صحبت کنیم، باید بگوییم که در آن مقطع، معادل ۱۴۵میلیون دلار معامله سهام داشتیم و در روز رکوردزنی و عبور از ۹۰هزار واحد درکل معادل ۶۰ میلیون دلار معامله داشتیم که نشان می‌دهد حجم معاملات کم است.


 


با وجود اینکه نرخ سود سپرده بانکی بر ۱۵ درصد تثبیت شده ولی حجم نقدینگی که پیش‌بینی می‌شد به سمت بازار بیاید، معقول نیست و بازار بورس نتوانسته اطمینان سهامداران و مردم را جلب کند. این در حالی است که در حدود ‌هشت ماه نزدیک ۱۵ درصد، شاهد سودآوری بازار بودیم ولی به دلیل عدم شفافیت در بورس، دستکاری قیمت‌ها، وجود رانت‌های مختلف و حضور گروه‌های غیررسمی مسلط بر بازار، تنها عده خاصی به سودهای مناسب رسیدند و به طور میانگین اگر از مردم عادی درباره سودشان سوال کنند، به هر حال پاسخ، متضرر شدن آن‌ها خواهد بود.


بورس، نشانگر حرکت واقعی اقتصاد نیست


این کارشناس اقتصادی ادامه‌ می‌دهد: بورس از لحاظ ساختار، بدنه مدیریت و سیستم‌ها نیاز به خانه‌تکانی دارد و امیدواریم این رکوردزنی عددی که تا حدود زیادی نیز غیرواقعی است، باعث نشود که کار اساسی را فراموش کنیم و تبدیل به پوششی بر بسیاری از کاستی‌ها نشود. متاسفانه بازار بورس نتوانسته آنچنان که اقتصاد ما بعد از رفع تحریم‌ها حرکت می‌کند، نشانگر حرکت واقعی اقتصاد باشد و آن نیز ناشی از عدم اطمینان به این بازار و کارگزاران بورس است که بسیار خطرناک بوده و بسیاری از سهامداران را از گردونه، خارج خواهد کرد.


ضرورت اصلاحات ساختاری


محمودی اصل با بیان اینکه در بورس کشور ما حدود ۹میلیون سهامدار و ۸۰۰ کد خارجی وجود دارد، تصریح می‌کند: این حجم معاملات نشان می‌دهد که اطمینان به بازار بورس کاهش پیدا کرده واین نکته شاید ناشی از سیاست‌ها و عملکرد نامناسب مجموعه مدیریتی بورس باشد. اصلاحات ساختاری در بورس، باید جدی گرفته شود. لازم است مشخص شود که ذی‌نفعان به چه ترتیبی می‌توانند به دستکاری قیمت‌ها هجوم بیاورند. باید مشخص شود که چرا وقتی سهمی ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد می‌کند، نماد آن متوقف می‌شود و نمی‌توانند آن سهام را باز کنند. سهامی وجود دارد که در عرض یک یا دو ماه، ۳۰۰ درصد رشد می‌کند و هیچ کس هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و هیچ اطلاعاتی نیز از شرکت در سایت بورس دیده نمی‌شودو ترکیب سهامداران و هیات مدیره آن مشخص نیست.


 


اما برخی شرکت‌ها مورد عتاب و عناد قرار می‌گیرند و بیشتر جهت‌گیری‌ها به این سمت است که شرکت‌های کوچک را افراد تاثیرگذار که به بازار و کل بورس جهت می‌دهند، در اختیار داشته باشند و سعی آن‌ها بر این است که سهم‌های بزرگ، کمتر مورد توجه باشند زیرا نقدینگی در بازار کم است. این افراد و گروه‌ها، سوار سهم‌های کوچک می‌شوند و عده‌ای از مبتدیان را در قیمت‌های بالا شکار می‌کنند و درنهایت، سهم را به نفع خودشان آزاد می‌کنند.


سهامداران خرد، آسیب‌پذیرترین قشر


این کارشناس اقتصادی در پایان می‌افزاید: به هر حال بورس می‌تواند محلی شفاف، جذاب و منعکس‌کننده ضربان واقعی اقتصاد کشور باشد که متاسفانه تا به این لحظه در چند سال اخیر چنین چیزی در بازار سرمایه کشور ما مشاهده نشده‌وحرکت بیش از هزار واحد شاخص نیز به لطف افزایش قیمت‌های جهانی است.


به دفعات می‌بینیم که در صنعت خودرو برای نماد سایپا چندین ماه مشکل ایجاد شده و بحث نقل و انتقال سهام بین زیرمجموعه‌ها را مورد توجه قرار دادند و آنچنان سخت گرفته شد که به‌صورت فرسایشی، سهامداران متضرر شدند و در لجبازی که با خودرویی‌ها صورت گرفت، بیشترین آسیب متوجه سهامداران خرد شد که به هیچ وجه شایسته نبود.این جهت‌گیری‌ها در حالی است که ترازنامه‌های بسیاری از شرکت‌ها حتی در حد یک بنگاه کوچک، اعتبار و شفافیت نداشته ولی کسی نیز با آن‌ها کاری ندارد. در چنین شرایطی باید کانون سهامداران و دولت به مساله ذی‌نفعی سهامداران خرد ورود کنند اما متاسفانه دریغ از اینکه دخالتی در این حوزه صورت بگیرد.


گروه خبری پارس دان



لزوم خانه‌ تکانی در بازار سرمایه ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر