۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

توقف وزارتخانه میراث در ایستگاه بهارستان

گروه خبری پارس دان

توقف وزارتخانه میراث در ایستگاه بهارستان



روزنامه قانون در گزارشی نوشت: سال‌هاست حیات خلوتی به‌نام سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در دولت وجود دارد؛ حیاط‌خلوتی که بسیاری از گروه‌های ویژه‌خوار در آن لانه‌ کرده‌ و از آن سود می‌برند.


 


گویا این مساله در چند دهه اخیر به سنتی برای همه دولت‌ها تبدیل شده است. سنت حیاط خلوت بودن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موجب روی کار آمدن مدیرانی غیرمتخصص اما سیاسی شده است. مدیرانی که دلیل اصلی بحران امروز در این سازمان عریض و طویل هستند.


مسئولان و کنشگران حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حل بحران در این سازمان طرح‌های بسیاری را مطرح کرده‌اند؛ وزارتخانه شدن نیز یکی از این طرح‌هاست.


چرا که وزارتخانه شدن این سازمان، توان چانه‌زنی برای حفاظت از میراث فرهنگی و افزایش بودجه‌ برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری و صنایع دستی ر ا افزایش می‌دهد.


یکی از شعارهای دولت توسعه صنعت گردشگری در کشور به‌منظور اشتغال‌زایی است. برای توسعه‌ گردشگری، نیازمند همکاری و هماهنگی با وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی کشور و… هستیم. این هماهنگی تنها درصورتی رخ می‌دهد که رییس این سازمان، جایگاه یکسانی با دیگر وزرا داشته باشد.


طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چندین بار در مجلس مطرح شده اما هربار با لابی دولت در نهایت راه به جایی نبرده و این طرح در صحن علنی مجلس رای نمی‌آورد. مخالفان وزارتخانه شدن سازمان، بالا بودن رتبه رییس سازمان را دلیل اصلی مخالفت خود بیان می‌کنند. این درحالی است که در عمل بالاتر بودن توان و رتبه‌ سازمانیِ معاونت رییس‌جمهور، کارایی برای رییس سازمان در مقابل با وزیران نداشته و گواه این مساله نابودی صدها اثر باستانی و تاریخی بی‌نظیر کشور برای اجرای پروژه‌های عمرانی غیرضروری بوده است.


طرح وزارتخانه شدن دوباره کلید خورد


این روزها خبرها حکایت از آن دارد که طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفته ‌است. کلیات و جزییات این طرح برای بررسی به کمیسیون مشترک سپرده شده‌ بود که توسط نمایندگان این کمیسیون تایید و تصویب شد.


مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌و‌گو با «قانون» از تصویب کلیات و جزییات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در کمیسیون مشترک خبر داد و گفت: « در راستای طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، فوریت این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شد و بررسی آن به کمیسیون مشترک که ترکیبی از کمیسیون اجتماعی،کمیسیون فرهنگی و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است، محول شد. تاکنون بیش از چهار جلسه در این خصوص برگزار شده ‌است؛ درحالی که کلیات این طرح، حدود دو هفته قبل به تصویب رسیده بود و جزییات این طرح نیز در روز یک‌شنبه، ۷ آبان با اصلاحاتی که انجام شد، به تصویب کمیسیون مشترک رسید».


اما و اگرهای سازمان


چندی پیش نیز، رییس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه با یادآوری تصویب کلیات طرح در کمیسیون مشترک، این خبر را اعلام کرده‌ بود که احتمال دارد این طرح تا دو ماه آینده به صحن علنی مجلس برسد. سلمان‌خدادادی از تصویب و اخذ رای مثبت کلیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در کمیسیون مشترک خبر داده‌ و بیان کرده ‌بودکه اعضای کمیسیون، وارد جزییات طرح مذکور شده‌اند. به دلیل اهمیت موضوع به تشخیص هیات رییسه مجلس، این طرح در کمیسیون مشترک بررسی شد.


او با تاکید برآنکه صرف وزارتخانه شدن سازمان میراث، مشکلی را حل نمی‌کند، اذعان داشت: « باید در تدوین شرح وظایف و تعیین اختیارات، دقت لازم صورت گیرد؛ از این رو، اعضای کمیسیون مشترک به همراه اعضای فراکسیون گردشگری مجلس در همین زمینه نشستی با علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار کردند».


دوباره رییس سازمان، مخالف وزارتخانه است!


البته علی‌اصغر مونسان، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، درباره بحث تبدیل سازمان میراث‌ به وزارتخانه بیان کرد:« باید بررسی کرد این تغییر به چه دلیلی می‌خواهد انجام شود. مجلس، اهرم‌های متعددی برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی دارد و نیاز نیست که‌ برای نظارت یک سازمان، آن را به وزارتخانه تبدیل کرد. سازمان میراث‌فرهنگی همیشه به مجلس پاسخگو بوده و وزارتخانه شدن، صرف تغییر نام، جز بزرگ شدن دولت که خلاف برنامه ششم است، مشکلی را حل نمی‌کند و به‌علاوه در موضوعات فرابخشی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ مگر اینکه به‌ واسطه این تغییر، ابزارهایی در اختیار ما قرار گیرد. قدرت معاون رییس‌جمهوری، فرابخشی‌تر است و دستگاه‌ها همکاری بیشتری خواهند داشت».معاون رییس جمهوری، خلط مسئولیت با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را یکی از چالش‌های پیش‌ روی این سازمان دانست و گفت: «به‌عنوان مثال سیاست‌گذاری بسیاری از موضوعات مهم گردشگری در اختیار ما نیست و نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم».


میراث فرهنگی، مدیری پاسخگو می‌خواهد


با این وجود لاهوتی تاکید دارد:«با توجه به آنکه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قبال کارهایی که انجام می‌دهد پاسخگو نیست، پس باید مجلس بر عملکرد آن نظارت داشته باشد. از این رو طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه مطرح شده ‌است».


 


اصلاحات در طرح وزارتخانه شدن سازمان


لاهوتی درباره اصلاحاتی که در جزییات طرح اعلام شده ‌است، گفت:« سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات داراست، به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل می‌شود.


تبصره۱: تمامی امکانات، اموال‌و نیروی انسانی سازمان مذکور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می‌گیرد.


تبصره ۲: شرح وظایف این وزارتخانه، مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذکور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وزارتخانه‌های جدید را حداکثر ظرف یک سال برای تصویب به مجلس ارائه ‌کند.


تبصره ۳: هر گونه افزایش نیروی انسانی‌وامکاناتی که بار مالی برای وزارتخانه در طول برنامه ششم توسعه در پی داشته باشد، ممنوع بوده و دولت مکلف است از زمان تاسیس این وزارتخانه، بند (د) ماده ۲۲ قانون مدیریت و خدمات کشوری را رعایت کند».


لاهوتی در توضیح بند (د) ماده ۲۲ قانون مدیریت و خدمات کشوری اظهار کرد:« در این بند ماده آمده‌ است که: هرکدام از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل که تحت نظر معاون رییس جمهور اداره می‌شوند، می‌توانند حداکثر پنج معاون و سایر موسسات دولتی حداکثرسه‌ معاون یا عناوین مشابه در ساختار تشکیلاتی خود پیش بینی کنند و متناسب با حجم کار و تنوع وظایف و تعداد پست‌های سازمانی، هر معاون می‌تواند حداکثرپنج مدیرکل، مدیر ، رییس یا عناوین مشابه داشته باشد. پست‌های مدیریتی مورد نیاز حوزه وزیر یا رییس موسسات دولتی از سرجمع پست‌های مدیریتی مذکور در این بند تامین خواهد شد».


یکی از معاونت‌ها باید ادغام شود


لاهوتی با تاکید بر اینکه وزارتخانه می‌تواند حداکثر پنج معاونت داشته باشد اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ۶ معاونت دارد، افزود:« با تصویب این طرح، نه تنها سازمان مذکور موظف به ادغام معاونت‌ها و کوچک‌تر کردن چارت سازمانی خود می‌شود بلکه هزینه‌ها نیز با این تغییر کاسته می‌شود.


برخی بر این اعتقاد هستند که اگر سازمانی، تبدیل به وزارتخانه شود، بار مالی ایجاد می‌شود؛ درحالی که با کم‌شدن تعداد معاونت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کوچک شدن آن، بار مالی کمتر خواهد شد؛ حتی رییس جمهور نیز ابلاغ کرده‌اند که برخی معاونت‌ها ادغام شوند».


 


سازمان کوچک‌تر می‌شود؟


البته شنیده‌های خبرنگار «قانون» حکایت از آن دارد که به زودی شاهد ادغام معاونت سرمایه‌گذاری و معاونت گردشگری خواهیم بود. چنانکه گمانه‌زنی‌ها بر آن است که با وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این احتمال وجود دارد که سعید‌اوحدی، رییس سابق سازمان حج و زیارت که این روزها به عنوان معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعال است، به عنوان معاون گردشگری و سرمایه گذاری که به زودی ادغام خواهند شد، معرفی شود.


 


چرا میراث فرهنگی، وزارتخانه می‌خواهد


برخی نمایندگان مجلس به‌خصوص طراحان شکل گیری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید دارند که رییس سازمان میراث با توجه به آنکه معاون رییس‌جمهور است، پاسخگوی فعالیت‌ها و اعمالی که انجام می‌دهد، نیست و نظارتی بر فعالیت این سازمان وجود ندارد؛ از این رو با تبدیل این سازمان به وزارتخانه، نمایندگان مردم می‌توانند بر کارکرد آن نظارت داشته باشند و ریاست آن نیز موظف به پاسخگویی می‌شود.در چند سال گذشته با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به حیات خلوت رییس جمهوری، این شایبه به‌وجود آمد که هر کدام از افراد تیم ریاست جمهوری که برای وزارت از مجلس رای اعتماد نمی‌آورد، به عنوان رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب می‌شود.


سازمانی که نه تنها از رانت‌ها و امکانات دولتی برخوردار است بلکه به واسطه احاطه به گردشگری که یکی از بخش‌های اقتصادی و درآمد زا در جهان محسوب می‌شود، بار مالی هنگفتی را در دستان خود گرفته که با توجه به نبود آمار دقیق از کم و کیف آن، هرگونه بهره برداری از آن امکان پذیر است.


پاسخگو نبودن سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اولین بار در مجلس هشتم پس از روی کار آمدن اسفندیار رحیم مشایی و برخی نزدیکان او حاشیه‌ساز شد. در آن زمان، نمایندگان مجلس، طرح یک ‌فوریتی را برای تبدیل این سازمان به وزارتخانه آماده کردند که در صحن علنی مجلس رای نیاورد و قرار شد کمیسیون‌های تخصصی به صورت عادی، این موضوع را پیگیری کنند.


مجلس نهم درصدد پیگیری این طرح بر نیامد اما در سال ۹۰، نمایندگان مجلس با ۱۴۹ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با یک فوریت ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کردند.


این طرح نیز به مرور زمان به فراموشی سپرده شد. در سال ۹۲ نیز یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد اما نتوانست رای لازم را به دست آورد و قرار شد موضوع به‌صورت عادی اعلام وصول شود.


حال خراب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبب شد تا طرح وزارتخانه شدن آن، اوایل سال جاری (۹۶) مجدد در صحن علنی مجلس مطرح شود و در نهایت با امضای ۲۰۰ نماینده مجلس این سازمان آماده شده تا به وزارتخانه تبدیل شود. بررسی این طرح به کمیسیون مشترک سپرده شد و این کمیسیون با تصویب کلیات و جزییات آن، مهرنهایی را بر وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زد. لاهوتی نیز تاکید دارد: این طرح به‌طورحتم در صحن علنی مجلس نیز رای خواهد آورد.


با این وجود، کارشناسان معتقد هستندهر تغییری در تشکیلات سازمان، باعث می‌شود کار سازمان یک سال به تاخیر بیفتد. همچنین تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این سازمان را ضعیف کرده و بر این اساس طرح مذکور در شرایط فعلی قابل دفاع و به نفع سازمان نیست.


گروه خبری پارس دان



توقف وزارتخانه میراث در ایستگاه بهارستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر