۱۳۹۶ آذر ۷, سه‌شنبه

۴۱درصد جمعیت شاغل استان مرکزی در بخش صنعت فعالیت دارند



تیم خبری پارس دان

۴۱درصد جمعیت شاغل استان مرکزی در بخش صنعت فعالیت دارند



به گزارش خبرنگار مهر، رقیه یادگاری ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: استان مرکزی دارای وسعتی حدود ۲۹ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۲۵ هزار نفر است که با این اوصاف ۱.۸ مساحت و جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.


وی افزود: استان مرکزی حدود ۴۱۷ هزار نفر جمعیت شاغل و ۴۵ هزار جمعیت بیکار دارد که معادل ۱.۳۹ درصد بیکاران کشور در این استان قرار دارند و براساس هرم سنی بیشترین افراد بیکار این استان را محدوده سنی ۲۴ تا ۳۰ سال تشکیل داده‌اند که همین مسئله دلیل بر داشتن جمعیت جوان طالب شغل در این منطقه است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی خاطرنشان کرد: سال گذشته نرخ بیکاری این استان براساس طرح نیروی کار معادل ۷.۳ برآورد شد اما براساس سرشماری و تمام شماری نرخ بیکاری ۹.۸ برآورد شد و براین اساس استان مرکزی به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری یکی از استان‌های رتبه اول کشور است.


یادگاری عنوان کرد: براساس آمار ثبت شده سال گذشته ۱۶.۵ درصد از شاغلان این استان در بخش کشاورزی، ۴۱.۵ درصد در حوزه صنعت و ۴۲ درصد در بخش خدمات فعالیت داشته‌اند که بر اساس این آمار بخش پیشران استان مرکزی حوزه صنعتی است، همچنین براساس آمار ارزش افزوده ثبت شده در سال ۹۳ در این استان معادل ۲۶ هزار میلیارد ریال بوده است.


وی ضمن بیان اینکه براساس آمار استان مرکزی در زمینه تولید ارزش افزوده از میانگین کل کشوری هم عملکرد بالاتری داشته بیان داشت: استان در حال حاضر دارای ۲۱ صنعت بزرگ است که هر کدام بالای ۵۰۰ کارگر را به کار گرفته و با در نظر گرفتن میزان ارزش افزوده تولیدی حوزه صنعت در این استان باید بگوییم مقدار تسهیلات ارائه شده باید افزایش یابد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی دارای جایگاه پنجم در شاخص توسعه یافتگی صنعتی است و علاوه بر آن رتبه هشتم ذخیره معادن، رتبه نخست ذخیره سولفات سدیم، رتبه دوم ذخیره تراورتن و سنگ مرمر و رتبه سوم ذخیره فلورین را به خود اختصاص داده است.


یادگاری افزود: استان مرکزی در حوزه‌های کشاورزی، تولید ماهی زینتی، تولید انار و طالبی و گل های شاخه‌بریده و زینتی و همچنین در حوزه گردشگری و جذب گردشگر دارای ظرفیت‌های فراوان است و تاکنون ۸۵۰ اثر تاریخ و طبیعی از این استان به ثبت ملی رسیده است.


وی ادامه داد: استان مرکزی به سبب استقرار در کریدور اصلی کشور از تمامی مسیرهای حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی برخوردار است، همچنین استقرار صنایع بزرگی مانند آلومینیوم سازی، پتروشیمی، پالایشگاه و ساخت ماشین‌آلات از دیگر ظرفیت‌های بارز این استان محسوب می‌شوند.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



۴۱درصد جمعیت شاغل استان مرکزی در بخش صنعت فعالیت دارند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر