۱۳۹۶ آذر ۸, چهارشنبه

تجارت الکترونیک درکشور فاقد ساختارمنسجم است/لزوم حذف موانع صادرات



تیم خبری پارس دان

تجارت الکترونیک درکشور فاقد ساختارمنسجم است/لزوم حذف موانع صادرات



به گزارش خبرنگار مهر، مهدی میراشرفی روز سه شنبه در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در اراک با اشاره به صادرات استان مرکزی اظهار داشت: مقرر شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور ایران رتبه نخست منطقه در راستای صادرات و تولید باشد.


وی خاطرنشان کرد: مجموع تولید ناخالص(G.D.P) داخلی سالانه در دنیا معادل ۷۵ هزار میلیارد دلار برآورد شده که کشور آمریکا با ۱۸ هزار میلیارد مقام اول، کشور چین با ۱۱هزار میلیارد مقام دوم، ژاپن معادل چهار هزار میلیارد دلار و کشور ایران نیز با رتبه ۲۹، معادل ۳۷۶ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌ است.


مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: اهمیت تجارت دنیا در این مسئله نمایان می‌شود که یک چهارم G.D.P دنیا صرف تجارت شده و کشورهای چین، آمریکا، کره، هلند و امارات متحده عربی به ترتیب در زمینه صادرات از این طریق دارای رتبه هستند، همچنین کشور ایران با میانگین ۶۴ میلیارد دلار صادرات مقام ۴۹ دنیا را به خود اختصاص داده است.


میراشرفی عنوان داشت: باتوجه به مرزهای خاکی اطراف کشور، می‌توانیم با استفاده از صادرات ترانزیتی درآمدی معادل فروش نفت داشته باشیم، همچنین گمرک می‌تواند به‌عنوان آخرین حلقه صادرات موانع تجارت خارجی را تشخیص دهد.


وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ما در حوزه تجارت خارجی و تولید، ساختاری و بنیادی است و قریب ۴۰سازمان باید هماهنگی‌های لازم را در این عرصه انجام دهند تا صادرات رخ دهند.


مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: تعدد قوانین و مقررات در داخل کشور یکی دیگر از موانع تولید و صادرات محسوب می‌شود به گونه‌ای که تولید ما کاهش و قوانین و مقررات ما افزایش می‌یابد.


وی تصریح کرد: تنوع اختیارات در مرکز وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی تهران یکی دیگر از مشکلات این عرصه است و باید بگوییم که جزیره‌ای عمل کردن سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود.


میراشرفی ادامه داد: عقب‌ماندگی تکنولوژیک تولیدات کشور نسبت به فناوری روز دنیا قابلیت رقابت‌پذیری تولیدات ما را کاهش می‌دهد، همچنین عدم بهره وری از انرژی، نیروی کار، سرمایه و ماشین‌آلات و از همه مهم‌تر کم‌توجهی به صادرات دانش‌بنیان از جمله معضلات موجود در این عرصه محسوب می‌شوند.


وی افزود: باید برای تقویت صادرات از نیروی تجارت الکترونیک بهره‌مند باشیم همانگونه که سایت علی‌بابا در چین توانست در یک روز ۲۶میلیارد دلار تجارت انجام دهد در حالی که ما هیچ ساختار جدی برای تجارت الکترونیک نداریم.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



تجارت الکترونیک درکشور فاقد ساختارمنسجم است/لزوم حذف موانع صادرات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر