۱۳۹۶ آذر ۸, چهارشنبه

چرا طرح تحقیق از شهرداری پیگیری نمی شود؟

گروه خبری پارس دان

چرا طرح تحقیق از شهرداری پیگیری نمی شود؟



روزنامه قانون در گزارشی نوشت: مسئولان بسیاری در کشور هستند که برای خدمت به مردم تلاش‌های فراوانی می‌کنند ولی در این بین، برخی افراد آن‌گونه که باید انجام وظیفه نکرده و گاهی نیز با سوءاستفاده از جایگاه‌شان سبب می‌شوند تا به مردم ضرر برسد. در همین راستا شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف شاید اقدامات فراوانی برای مردم پایتخت در دستور کار داشت ولی فعالیت‌های بیهوده‌ بسیاری نیز انجام دادند.


 


اقداماتی که برخی از آن‌ها هزینه بی‌ فایده از جیب بیت‌المال بود و برخی نیز مانند خط هفت مترو، می‌توانست جان مردم تهران را به خطر بیندازد. غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران چندی پیش با هشدار نسبت به اینکه افتتاح نمایشی و تبلیغاتی پروژه های شهری، بازی با جان مردم است، گفته بود: افتتاح خط هفت مترو تهران، سیاسی‌کاری و تبلیغاتی بود. او از افتتاح عجولانه و زودهنگام خط هفت مترو پایتخت انتقاد کرد و با هشدار نسبت به اینکه این افتتاح و مانند آن، بازی با جان مردم است، گفت: متاسفانه این پروژه بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی افتتاح شد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: کیفیت پروژه های شهری نباید فدای سرعت افتتاح شود و باید جنبه های ایمنی در پروژه ها مورد توجه قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه با توقف فعالیت خط هفت مترو، از بروز حوادث ناگوار پیشگیری شد، تصریح کرد: افتتاح نمایشی پروژه های شهری از سوی هر مسئولی از هر جناح و طیفی زیبنده کشور نیست و باید این معضل مدیریت شود.


 


این اظهارات مبنی بر آن است که در مدیریت محمدباقر قالیباف، ابهامات فراوانی وجود دارد ولی سوال اینجاست که چرا برخوردی با وی صورت نگرفت! یا اینکه به چه علت طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار نمی‌گیرد؟ این سوال‌ها و ابهاماتی است که مردم در ذهن دارند و باید مسئولان، پاسخگو باشند. در همین راستا به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم که در ادامه می‌خوانید.


معضلی به نام لابی گری همفکران و طرفداران قالیباف


 


حسن لطفی/ عضو کمیسیون اجتماعی


در افتتاح پروژه خط هفت مترو تهران متاسفانه توجه به زیرساخت های لازم صورت نگرفته که این موضوع، زمینه ساز بحران های زیادی درباره ایمنی پروژ های عمرانی شده است. برهمین اساس برنامه ریزی های لازم و اساسی نیز در این پروژه انجام نشده و این طرح را با مشکلات زیربنایی بسیاری همراه کرده است. نبود برنامه ریزی ها نیز در این زمینه باعث شده تا یک سری پیامدهای قانونی هم متوجه این طرح شود. پیامدهایی که به نظر می رسد در اثر نبود متولیان کافی شکل گرفته است. درباره پروژه خط هفت مترو تهران باید گفت که در درجه اول، شهردار قبلی تهران مقصر اصلی است و طرح را بدون توجه به نکات اصولی در ساخت پروژه های عمرانی افتتاح کرده که این موضوع زمینه ساز بسیاری از خطرات برای مسافران شده است.


 


عدم توجه به نکات ایمنی این طرح از سوی شهردار تهران موضوعی است که در درجه اول باید با استیضاح خود آقای قالیباف انجام شود و در درجه بعدی نیز باید وزرات راه و شهرداری برای آن توجیه کافی داشته باشد. در واقع عدم دخالت مجلس شورای اسلامی در زمینه رسیدگی به غفلت های انجام شده در این طرح و عدم رسیدگی خانه ملت به نحوه اجرای نکات ایمنی این پروژه، از این جهت است که مجلس تنها وظیفه اش، قانونگذاری است. اما نحوه اجرای قانون و نظارت بر چگونگی انجام کارهای قانونی موضوعی است که مجلس نمی‌تواند به آن ورود کند. در حال حاضر با توجه به وظایف فراوانی که بر عهده مجلس شورای اسلامی است و همچنین مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف وجود دارد، مجلس مسئولیت های بالاتری را بر عهده دارد و نمی تواند به تک تک موضوعات مطرح شده در جامعه ورود کرده و نقش داشته باشد. به عبارتی مجلس فرصت اینکه به همه طرح‌های تصویب شده نظارت داشته باشد ، ندارد و نحوه اجرای طرح های تصویب شده در خانه ملت تنها بر عهده متوالیان و مدیران طرح ها است.


 


درباره پروژه خط هفت مترو تهران نیز باید متولی این پروژه یعنی آقای قالیباف پاسخگو باشد و در درجه بعدی نیز وزیر راه و شهرسازی استیضاح شود تا درباره عدم توجه به نکات ایمنی این پروژه، مردم و مسئولان را توجیه کند. همچنین وظیفه مجلس شورای اسلامی نیست که بخواهد در پروژه های عمرانی ورود و نظارت کند. تنها وظیفه مجلس وضع قوانین است و بس. همان‌گونه که اشاره شد مجلس شورای اسلامی نمی تواند مسببان این بی‌توجهی را بازخواست کند و فقط اجازه استیضاح مسئولان این طرح را دارد. در حال حاضر یکی از مشکلاتی نیز که مانع از تحقیق و تفحص درباره مدیریت جناب آقای قالیباف می شود، وجود یک سری از لابی‌گری‌هایی است که مانع از انجام تحقیقات درباره چگونگی مدیریت پروژه‌های شهری توسط شهردار پیشین پایتخت می شود. در واقع افرادی که طرفداران شهردار قبلی هستند، لابی گری کرده و اجازه نمی دهند که فعالیت های آقای قالیباف زیر سوال برود.


 


متاسفانه این موضوع باعث انجام یک سری غفلت ها درباره امنیت پروژ های عمرانی در دوره های قبلی و زمینه‌ساز مشکلات و خطرات بسیاری برای مسافران شده است. این لابی‌گری ها نیز از طرف افرادی که همفکر با آقای قالیباف هستند صورت می گیرد که موجب تاسف است اما باید ابتدا، با درنظر گرفتن امنیت و جان مردم، برای استیضاح افرادی که مسبب این بی توجهی به امنیت مسافران بوده اند، هر چه زودتر اقدامات اساسی انجام داد و برای برقراری امنیت افرادی که از این طرح ها استفاده می کنند، تلاش بیشتری کرد.


تعامل و دوستی؛ یکی از موانع اصلی برسرراه نظارات مجلس


 


محسن علیجانی زمانی/ عضو کمیسیون بهداشت و درمان


در افتتاح و ایجاد هر طرح عمرانی در درجه اول باید به نکات ایمنی آن توجه شود. زیرا جان و مال مردم بالاترین سرمایه در هر کشور است که باید مسئولان برای آن اهمیت ویژه ای قایل شوند. در بحث پروژه خط هفت مترو تهران نیز باید گفت که در درجه اول باید به استانداردهای این طرح توجه شود. اما به عقیده بنده بحث نبود استانداردها در این طرح، موضوعی تخصصی است که نیاز به انجام کارهای کارشناسانه دارد و بنده به طور شخصی نمی توانم درباره نبود ایمنی این پروژه نظر بدهم. تنها به این نکته اشاره می‌کنم که وجود استانداردها در افتتاح پروژ های عمرانی موضوعی بسیار مهم است و باید متولیان طرح ها به آن توجه داشته باشند. در بحث استانداردها نیز توجه به دو موضوع ضروری است؛ اینکه هر استانداردی می تواند در پروژ های عمرانی دارای حداقل و حداکثر میزان باشد.


 


بنابراین به نظر می رسد که استانداردهای موجود در پروژه خط هفت مترو تهران نیز به صورت حداقل و حداکثری مطرح بوده که باید کارشناسان این موضوع، نظر خود را درباره کف یا سقف استانداردهای این پروژه اعلام کنند. اما در مجموع باید گفت که اگر به موضوع استاندارد توجهی نشود، جان مردم که یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کشور است به خطر می‌افتد و باید با مسببان این بی انضباطی ها برخورد قاطعی صورت گیرد. اگر با فرض اینکه پروژه خط هفت مترو تهران از نگاه کارشناسانه دچار اشکالات فنی است ، باید ابتدا گزارش هایی به مجلس شورای اسلامی داده شود. چون مجلس زمانی می تواند به این بحث ورود کند و از نبود ایمنی این پروژه انتقاد کند که گزارشی جامع به دست اعضای هیات رییسه رسیده باشد.


 


اینکه تاکنون مجلس، دخالتی در این موضوع نکرده نیز به دلیل عدم گزارش به هیات رییسه است. اما باید گفت که مجلس شورای اسلامی در صورت دریافت این گزارش، بی‌شک به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد. از طرفی یکی از دلایل دیگری که باعث شده تا مجلس به نبود ایمنی در این پروژه اعتراض نکند نیز به علت توجه به موضوع تعامل و دوستی با مسئولان است. چون به عقیده بنده توجه به موضوع تعامل و برقراری ارتباطی سازنده با مدیران پروژه‌ها می‌تواند ایمنی و امنیت کشور را بالاتر برده و رفاه در زندگی را بیشتر کنند. اما با این همه اگر تخلفی در زمینه بی‌توجهی به ایمنی پروژ های عمرانی صورت گیرد باید کمیسیون عمران به آن ورود کند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت تخلف در این زمینه باید در درجه اول، شوراهای شهر را مسببان چنین غفلت هایی دانست و از آن ها خواست تا توجه بیشتری در نظارت بر ایمنی پروژ های شهری داشته باشند.


 


در واقع، این شورای شهرها و مدیران شهری هستند که در کنار شهردار باید پاسخگوی بی توجهی به ایمنی پروژه‌های شهری و عمرانی باشند. مجلس نیز زمانی که گزارشی از این تخلف ها دریافت کند، می تواند به این موضوع ورود و مسببان آن را بازخواست کند؛ اما ایمنی پروژ های شهری در حیطه مدیران شهری است که باید درباره میزان استانداردهای به کار رفته در طرح های افتتاحی خود دخالت داشته باشند و اگر سوالی در این زمینه بود ، به خوبی پاسخ دهند. در این میان وظیفه نمایندگان مجلس نیز این است که طبق قانون، نسبت به هر موضوعی که در جامعه اتفاق می افتد، اظهار نظر کرده و طرح‌های کامل‌تری را برای مدیریت بهتر جامعه ارائه کنند. از طرفی هم کمیسون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی نیز مسئولیت مهمی را در زمینه پروژه های شهری دارند که باید نظارت بیشتری بر کارهای شهردار داشته باشند.



گروه خبری پارس دان



چرا طرح تحقیق از شهرداری پیگیری نمی شود؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر