تیم سرگرمی پارس دان
خشم اجتماعی، زمینهساز رفتارهای ناهنجار در جامعه
آدرس را می دهد و تلفن را قطع می کند. ماشین آمبولانس اورژانس همراه با پزشک و پرستار آژیرکشان در خیابان می پیچد تا خودش را هر چه زودتر به بیمار برساند. کوچه به کوچه و پلاک به پلاک میگردد اما آدرس را پیدا نمی کند. ماموران منطقه را می گردند اما نه آدرس و نه نشانی از بیماری که ساعتی پیش تماس گرفته بود، پیدا نمیکنند؛ آخرسر دست خالی برمی گردند. همزمان با این اتفاق، بیماری در خانه اش حال وخیمی دارد. با اورژانس تماس می گیرد اما به علت کمبود تعداد آمبولانس، خدمت رسانی به او با تاخیر رو به رو می شود و در نهایت بیمار جان می دهد.
این داستان دردآوری است که سالهاست در اورژانس یا آتشنشانی اتفاق می افتد و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که دیروز رضا معتمدی، معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران در گفت و گو با ایرنا گفته است: روزانه به طور متوسط هفت هزار تماس با اورژانس تهران گرفته میشود که از این میان، هزار تماس آن مزاحمان تلفنی هستند. او در ادامه با بیان اینکه از هفت هزار تماس مردم با اورژانس، حدود یک هزار و ۵۰۰ تماس منجر به ماموریت اورژانس و ۵۰۰ ماموریت منجر به انتقال بیماران و مصدومان به مراکز درمانی می شود. این در حالی است که در تیر امسال اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران نیز گفته بود: در سال ۹۴ روزانه ۸۷۸ تماس مزاحمت با اورژانس تهران برقرار شده و در آن سال ۳۱۶ هزار و ۲۷۵ مورد مزاحمت تلفنی به ثبت رسید.
مردم باید حقوق شهروندی را بدانند
درباره تمام مزاحمان تلفنی که با اورژانس یا آتش نشانی به قصد مزاحمت تماس می گیرند، نمی شود به همین راحتی قضاوت کرد که همه شان متهم هستند. مثلا مردی ۶۰ ساله یا جوانی که در خانه است و مدام با اورژانس تماس می گیرد، شاید نیاز به مشاوره روانی داشته باشد اما راهش را بلد نباشدیا اینکه او نتوانسته ظلمی که در جامعه به او شده، به نوعی تخلیه کند و این طور خشمش را بروز می دهد. این موضوعی است که نیره توکلی، جامعهشناس در گفت و گو ب ا «قانون» مطرح می کند.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل این مساله جدی، نگرفتن قانون از سوی کسانی است که به قصد مزاحمت این کار را انجام میدهند ،گفت:« کسی که این کار را انجام می دهد باید مطمئن باشد که قانون پیگیر او ا ست و به زودی دستش رو می شود. اینکه بعضیها این را میدانند و همچنان به خلافهایشان ادامه می دهند، نشان میدهد که قانون آن طور که باید، نتوانسته در این مورد اجرا شود». توکلی به نقش اعتمادسازی مردم در جامعه نسبت به نهادها و ارگان های خدمات اجتماعی مانند اورژانس هم اشاره می کند و می گوید:« باید اعتمادسازی در سطح وسیعی صورت گیرد.
یعنی شهروندان باید این اعتماد را داشته باشند که همه ارگان های دولتی و حکومتی کارشان را به نحو احسن انجام می دهند که حتی یک لحظه هم به این فکر نکنند که در کار آنها مداخله ایجاد کند. متاسفانه این عدم اعتماد مردم به مسئولان دولتی و حکومتی ریشه چنین رفتارهایی هم می تواند باشد». او با اشاره به اینکه مردم بایددر مقابل شکایت هایی که از سازمان ها وارگان ها می کنند جواب منطقی بگیرند ، گفت:« هیچ شهروندی نباید از این بترسد که اگر انتقاد داشت با حمله مواجه می شود و ممکن است برایش گران تمام شود.
این به صورت عقده های فروخورده در میان رفتارهای بیمار گونه ای مانند ایجاد مزاحمت برای اورژانس یا آتش نشانی بروز می کند. البته مردم هم باید یاد بگیرند اگر گله ای دارند باید به صورت قانونی مطرح کنند». نیره توکلی همچنین جای خالی آموزش حقوق شهروندی را در جامعه یکی دیگر از دلایل این موضوع عنوان کرد و گفت:«باید مردم این را یاد بگیرند که اگر برای اورژانس مزاحمت تلفنی ایجاد کنند، جان شهروندی دیگر به خطر می افتد و این ماجرا تبعات فراوانی را خواهد داشت. این آموزش ها باید نهادینه شود و بهطور مداوم رسانه ها آن را اعلام کنند تا مردم مطلع شوند.
خشم اجتماعی، زمینهساز رفتارهای ناهنجار در جامعه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر