۱۳۹۶ بهمن ۱۱, چهارشنبه

۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۲)



تیم دانش و فناوری پارس دان

۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۲)




برترین ها – ترجمه از سینا اشتری:


در طول این چند سال شاهد طلوع و غروب برند های متعددی در دنیای فناوری


بوده ایم و این چرخه همچنان ادامه دارد؛ در ادامه شما را با شرکت هایی آشنا


می کنیم که روز های شکوه و جلالشان در دنیای فناوری به پایان رسیده و جای


خود را به دیگر برند ها داده اند. تحولات


دنیای فناوری بسیار سریع و به طور مداوم اتفاق می افتند؛ تحولاتی که شرایط


بازار را دچار دگرگونی کرده و رقابت در این حوزه را برای شرکت ها سخت تر


خواهد کرد.


حوزه فناوری یکی از غیر قابل پیش


بینی ترین حوزه های زندگی امروزی است؛ تاریخ و پیشینه این حوزه نشان می دهد


که حتی قوی ترین و سر شناس ترین شرکت ها و برند ها هم می توانند به یکباره


به حاشیه رانده شده و حتی برای همیشه از بین بروند.


۸- Pets.com



•    محدوده زمانی فعالیت:
۲۰۰۱-۱۹۹۸


•    سرانجام: فروش ناموفق منجر به کوتاه شدن طول عمر این برند شد.


•    شهرت: فروش آنلاین لوازم جانبی حیوانات خانگی.


 


 28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2)

 
Pet.com یک کسب و کار اینترنتی فعال در حوزه فروش لوازم جانبی حیوانات خانگی بود؛ این برند توانست تا در ابتدای آغاز فعالیت فروش موفقی را داشته باشد؛ اما ضعف های مدیریتی و مشکلات موجود بر رسر راه کسب و کار های اینترنتی آن زمان باعث کاهش فروش و نهایتا ورشکستگی آن شدند. Pet.com نیز همانند Boo.com، یکی از اولین کسب و کار های اینترنتی بود که به دلیل استراتژی های نا مناسب در بازاریابی اینترنتی دچار ورشکستگی شد.


 



۹- Kozmo


•    محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۱-۱۹۹۸


•    سرانجام: فقدان شرایط مساعد برای فعالیت کسب و کار های اینترنتی اولیه و ضعف مدیریتی باعث ورشکستگی این برند شدند.


•    شهرت: سرویس تحویل کالا به صورت آنلاین.


 


 28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2)

Kozmo نام یک کسب و کار اینترنتی است که حوزه فعالیتش در تحویل سریع و ارزان کالا به مشتریان بود؛ ایده این کسب و کار در آن زمان بسیار بدیع و نو بود اما با این وجود دوره فعالیت این برند بیش از سه سال دوام نیاورد. ورشکستگی Kozmo به قدری سریع اتفاق افتاد که برخی از کارکنان این شرکت نیز از آن اطلاع نداشتند و پس از مراجعه به شرکت متوجه قفل بودن درب های ورودی می شدند.


 



۱۰- Flooz


•    محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۱-۱۹۹۸


•    سرانجام: ترکیدن حباب اقتصادی Dot-com در اواخر دهه ۹۰ باعث ورشکستگی این کسب و کار شد.


•    شهرت: تعریف یک ارز اینترنتی


 


 28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2)

Flooz.com با هدف تعریف یک ارز دیجیتالی منحصر به کسب و کار های اینترنتی کار خود را آغاز کرد؛ کسب و کار ها پس از رسیدن به حد خاصی از شهرت و محبوبیت میان کاربران می توانستند این ارز به عنوان گواهی بر قانونی بودن و مشتری مدار بودن خود خریداری کنند. متاسفانه تعداد کسب و کار هایی که اقدام به استفاده از ارز Flooz.com کردند بسیار پایین بود و این مسئله باعث آسیب به منابع مالی Flooz.com شد و نهایتا با ترکیدن حباب اقتصادی Dot-com و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد و به خصوص کسب و کار های اینترنتی، شاهد ورشکستگی کامل Flooz.com بودیم.


 



۱۱- GeoCities


•    محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۹-۱۹۹۴


•    سرانجام: ده سال پس از اینکه توسط شرکت یاهو خریداری شد و در حالی که هنوز ۳۸ میلیون کاربر داشت، به یکباره متوقف شد.


•    شهرت: از اولین شرکت های سرویس دهنده هاست اینترنت.


 



28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2) 


GeoCities یک شرکت سرویس دهنده هاست اینترنت بود که در سال ۱۹۹۴ تاسیس گردید؛ موفقیت این برند به حدی رسید که در سال ۱۹۹۹ وبسایت این شرکت به سومین سایت دنیا به لحاظ تعداد بازدید تبدیل شد.شرکت یاهو که مدتی بود این برند را زیر نظر داشت توانست تا با پیشنهاد ۳.۵۷ میلیارد دلاری خود GeoCities را در اختیار بگیرد؛ تنها دو سال بعد از آن سود دهی GeoCities  متوقف شده و شرکت یاهو از ضرردهی ۸ میلیون دلاری این برند خبر داد. شرکت یاهو سعی کرد تا با اضافه کردن ویژگی هایی جدید فعالیت این برند را بهبود بخشد اما GeoCities همچنان در حال تضعیف بود و نهایتا در سال ۲۰۰۹، یاهو تصمیم گرفت تا فعالیت این برند را برای همیشه متوقف کند.


 



۱۲- Broadcast.com


•    محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۲-۱۹۹۵


•    سرانجام: در سال ۱۹۹۹ توسط یاهو خریداری شده و سه سال بعد فعالیت آن به تصمیم یاهو متوقف شد.


•    شهرت: یکی از اولین رادیو های اینترنتی.


 


 28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2)

 
Broadcast.com در سال ۱۹۹۵ تاسیس و فعالیت خود را به عنوان یکی از اولین رادیو های اینترنتی آغاز کرد؛ این شرکت در دوره چهار ساله اول فعالیت خود بسیار خوش درخشید و موفقیت بالای آن شرکت یاهو را بر آن داشت تا با پیشنهادی ۵.۷ میلیارد دلاری به طور رسمی Broadcast.com را به یکی از زیر شاخه های شرکت خود تبدیل کند. البته درخشش Broadcast.com خیلی دوام نیاورد و در سال ۲۰۰۲، تضرر مالی این برند شرکت یاهو را مجبور به توقف فعالیت هایش کرد.


 



۱۳- WebVan


•    محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۱-۱۹۹۶



•    سرانجام:
تضرر ۸۰۰ میلیون دلاری این شرکت باعث توقف فعالیت آن در سال ۲۰۰۱ شد.


•    شهرت: فروشگاه مواد غذایی آنلاین.


 


 28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2)

برند WebVan در سال ۱۹۹۶ و در حین شوک اقتصادی حاصل از ترکیدن حباب اقتصادی Dot.com تاسیس گردید؛ فعالیت این برند در حوزه فروش آنلاین و تحویل مواد غذایی به درب منزل کاربران بود. جاه طلبی مدیران این برند باعث سرمایه گذاری هایی عظیم برای گسترش فعالیت شرکت در سرتاسر کشور آمریکا شد و با اینکه این سرمایه گذاری ها توانست تا درآمد سالیانه این برند در سال  را۲۰۰۰ به ۱۷۸.۵ میلیون دلار برساند، اما مدیران WebVan همچنان به این درآمد قانع نبودند و به طور سالانه مبلغی معادل ۵۲۵.۴ میلیون دلار را به گسترش کسب و کار این برند اختصاص دادند. جاه طلبی های مدیریتی و صرف هزینه های سنگین برای گسترش کسب و کار سرانجام باعث تضرر ۸۰۰ میلیون دلاری و به دنبال آن ورشکستگی این برند در سال ۲۰۰۱ شد.


 



۱۴- Friends Reunited


•    محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۱۶-۱۹۹۹


•    سرانجام: پس از ۱۶ سال درخشش کم سابقه، نهایتا در سال ۲۰۱۶ مجبور به توقف فعالیت شد.


•    شهرت: یکی از اولین شبکه های اجتماعی.


 


 


 28 برند ورشکسته دنیای فناوری (2)

وبسایت Friends United توسط یک زوج جوان و با هدف گسترش ارتباط آنلاین میان دوستان قدیمی پایه گذاری شد که کاربران با عضویت در آن علاوه بر ارتباط گیری با دوستان قدیمی شان، می توانستند به صورت آنلاین دوستانی جدید پیدا کنند.


کاربران برای فعالیت در این شبکه اجتماعی نیاز به پرداخت حق عضویتی به صورت سالیانه بودند و Friends United در ازای دریافت این حق عضویت به آنها اجازه می داد تا بر روی حساب کاربری، اطلاعاتی را در مورد خودشان ثبت کنند؛ اطلاعاتی که سایر کاربران می توانستند به آن دسترسی پیدا کنند. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۵ و در حالی که بیش از ۱۵ میلیون نفر کاربر فعال داشت، با پیشنهادی ۱۲۰ میلیون پوندی به یک شرکت انگلیسی به نام ITV plc واگذار شد.


این شبکه اجتماعی در بازه دو ساله واگذاری اش به این شرکت انگلیسی سودی معادل ۲۲ میلیون پوند را به همراه داشت، اما گسترش Linkedin، Facebook و سایر شبکه های اجتماعی رایگان دیگر باعث کندی روند سود دهی آن در ماه ها و سال های بعد شده و نهایتا در سال ۲۰۱۶ با توقف فعالیت اجباری مواجه شد.





۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۲)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر