۱۳۹۶ بهمن ۹, دوشنبه

بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان



تیم دانش و فناوری پارس دان

بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان



وب سایت همشهری شش و هفت – خشایار مریدپور: ربات‌های خانگی تقریبا هنوز در رده مفاهیم علمی‌-تخیلی قرار دارند و شاید بعضی‌ها با شنیدن اسم آنها به یاد آدمک‌های مکانیکی بیفتند که در حال انجام کارهای خانه هستند! اما واقعیت این است که پیشرفت‌های علم رباتیک و هوش مصنوعی محصولات متنوع و کاربردی به بازار عرضه کرده که شاید در بسیاری از موارد فراتر از انتظار شما باشند.

 



 دستیارهای هوشمند


 


جاروبرقی‌های خودکار را باید جزو نخستین ربات‌های کاربردی دانست که جای خود را در خانه‌ها پیدا کردند و امروزه در ایران‌ هم طرفداران خود را دارند، اما به غیراز این جاروبرقی‌های هوشمند، ربات‌های خانگی دیگری هم تولید و عرضه شده که قابلیت‌های مختلف و امکانات جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این ربات‌هابه لطف پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و پردازش صدا و تصویر اکنون قادر به اجرای وظایفی هستند که شاید تا چندی پیش در حوزه تخیلات قرار می‌گرفتند.


 


البته متأسفانه بیشتر این قابلیت‌ها نیازمند تسلط به زبان انگلیسی هستند و شاید به همین دلیل هم شاهد استفاده گسترده از محصولاتی مثل دستیارهای هوشمند دیجیتال توسط هموطنان نیستیم و این محصولات خیلی در ایران عرضه نمی‌شوند. با این حال آینده حتما متعلق به ربات‌های خانگی هوشمند است و با افزوده‌شدن پشتیبانی از زبان‌هایی مثل فارسی و عربی و با گسترش دامنه کاربرد آنها دیر یا زود شاهد ورود آنها به خانه‌های خود خواهیم بود. اما این ربات‌ها دقیقا چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ در ادامه شما را با بهترین ربات‌های خانگی موجود در بازار ایران و جهان آشنا و قابلیت‌ها و امکانات آنها را به شما معرفی می‌کنیم تا تصویر بهتری از این محصولات و انتظاراتی که می‌توانند برآورده کنند داشته باشید.


Spot Mini


شرکت Boston Dynamics یکی از شناخته‌شده‌ترین اسم‌ها در زمینه طراحی و تولید ربات‌های هوشمند برای کاربردهای مختلف است. این شرکت که در سال ۲۰۱۳ به مالکیت گوگل درآمد پروژه‌های بسیاری داشته که شاید سری ربات‌های چهارپای نظامی آن از جمله BigDog بسیار مشهور هستند و احتمالا شما هم تصاویری از آنها در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده باشید. ربات‌های بسیار پایداری که می‌توانند به تنهایی از موانع عبور کنند و تعادل خود را در هر شرایطی – حتی بعد از لگد خوردن از انسان‌ها – حفظ کنند. از دل این پروژه‌های بیشتر نظامی اما محصولی متولد شد که برای استفاده در منزل و نه میدان جنگ طراحی شده و در کنار استفاده از منبع توان الکتریکی سبک و خوش‌قیافه هم هست و قابلیت‌های آن به جارو کردن خانه یا رفت‌وآمد بدون برخورد با موانع خلاصه نمی‌شوند.


 



 دستیارهای هوشمند


 


کارهای بسیاری هست که انجام دادن آنها برای یک ربات به تنهایی بسیار سخت است و Spot Mini به خوبی از پس همه آنها بر می‌آید. باز کردن درها یکی از این کارهاست که برای آن به تعادل، دقت بالا و قدرت حرکت کافی نیاز است. اما این ربات چهارپا می‌تواند به خوبی علاوه‌بر حرکت روی انواع سطوح و زمین ناهموار با استفاده از بازوی تعبیه شده روی بالای بدنه خود چنین کارهایی را انجام دهد. البته تنها کاربرد این بازو بازکردن در نیست و می‌تواند با استفاده از همان بازو و به لطف کنترل دقیق آن اشیاء ظریف و کوچک را برداشته و برای صاحب خود بیاورد. انجام چنین کاری بسیار پیچیده‌تر از آن‌ است که فکر می‌کنید؛ ربات باید به درستی صاحب خود را تشخیص دهد، دست آزاد وی را شناسایی کند، شی مورد نظر را به دست آزاد رسانده و درست در زمانی که دست انسان به خوبی جسم را نگه داشته آن را رها کند.


 



 دستیارهای هوشمند


 


درواقع خود نگه داشتن اشیاء بدون مچاله کردن آنها یک چالش بزرگ محسوب می‌شود که به‌نظر می‌رسد سازندگان این ربات به خوبی از پس انجام آن برآمده باشند. نکته مثبت دیگر این ربات وزن نسبتا پایین آن است (۲۵ کیلوگرم خالی و ۳۰ کیلوگرم با بازوی رباتیک) که خطر صدمات ناشی از سقوط احتمالی آن روی کسی در منازل و محل‌های کار را کاهش می‌دهد. این ربات تمام الکتریک برای عملکرد خود بر باتری‌های داخلی تکیه دارد که با هربار شارژ حدود یک ساعت و نیم آن را فعال نگه می‌دارند و همچنین باید این ربات را یکی از بی‌صداترین ربات‌های ساخته‌شده تا‌کنون بدانیم. البته این محصول رؤیایی هنوز به بازار عرضه نشده و برای داشتن یک سگ رباتیک هوشمند و توانا که بتواند تنها با یک صدا و بدون خوردن به جایی نوشیدنی شما را از یخچال بیاورد هنوز زمان لازم است. اما Spot Mini نشان می‌دهد که چنین روزی خیلی هم خارج از دسترس نیست.


 



Amazon Echo

تصویری که اکثر ما از ربات‌های هوشمند خانگی داریم عبارت است از یک ماشین انسان‌نما که مشغول انجام کارهای خانه است، اما واقعیت این است که یکی از هوشمندترین ربات‌های خانگی موجود در بازار جهانی در واقع یک بلندگوی بی‌سیم هوشمند بدون هیچ عضو فیزیکی است. بلندگوی بی‌سیم هوشمند Echo شرکت Amazon که از پلتفرم هوش‌مصنوعی Alexa (که نام‌گذاری آن با الهام از کتابخانه عظیم و تاریخی اسکندریه مصر انجام شده‌است) استفاده می‌کند یکی از تواناترین و هوشمندترین دستیارهای دیجیتال است که می‌تواند کنترل خانه هوشمند شما را به‌عهده بگیرد. پخش موسیقی دلخواه شما، تنظیم قرارهای ملاقات، اطلاع از آخرین وضعیت جوی، خبرهای روز، کنترل تلویزیون‌های هوشمند، استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی و فیلم، پاسخ‌دادن به پرسش‌های عمومی کاربر (مثلا با جست‌وجو در ویکی‌پدیا)و کنترل لوازم هوشمند منزل از جمله چراغ‌های خودکار و سایر لوازم هوشمند سازگار با Alexa تنها بخشی از قابلیت‌های این بلندگو هستند.


 



 دستیارهای هوشمند


 


به لطف فناوری تشخیص صدای پیشرفته و میکروفون‌های با عمق‌میدان بالا، Echo می‌تواند صدای شما را از هرجای منزل که باشید بشنود و به فرامین شما پاسخ دهد. یکی از ویژگی‌های این دستیار هوشمند سیستم هوش‌مصنوعی پیشرفته و قابلیت تشخیص و درک مکالمه جالب آن است که کار کردن با آن را بسیار راحت‌ کرده و باعث محبوبیت آن بین کاربران شده‌است. هرچند متأسفانه هنوز تمام زبان‌های زنده جهان توسط Alexa پشتیبانی نمی‌شوند و اگر تصمیم به خرید چنین دستگاهی در ایران داشته باشید باید قبل از آن زبان انگلیسی خود را به حد کفایت برسانید. نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کنیم قابلیت آموزش این دستیار هوشمند است. اپلیکیشن اختصاصی این بلندگو در کنار دسترسی به تنظیمات آن به شما امکان می‌دهد که انجام دادن هر کار جدیدی را هم به آن آموزش دهید و به این شکل دامنه توانایی‌های آن را باز هم گسترده‌تر کنید. رقابت شرکت‌هایی مثل گوگل و اپل برای توسعه دستیارهای هوشمند مشابه Echo از همین الان آغاز شده و در آینده احتمالا شاهد عرضه محصولاتی قدرتمندتر با توانایی‌های بیشتر در این رده خواهیم بود.


 



Winbot 850

پاک کردن شیشه‌ها یکی دیگر از آن کارهای تکراری خانه است که به‌خصوص امروزه و در زندگی آپارتمان‌نشینی اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. بالاخره داشتن شیشه‌های کثیف علاوه بر خراب کردن نمای بیرون می‌تواند باعث القای حس کثیفی و شلختگی خانه هم بشود و این مطلوب هیچ‌کس نیست. اما پنجره‌های بسیاری از آپارتمان‌ها و برج‌های بلند بسیار دور از دسترس هستند یا نظافت آنها به‌صورت دستی خطرناک و زمان‌بر است. برای چنین شرایطی، استفاده از ربات شیشه‌پاک‌کن Winbot 850 از همان شرکت Ecovacs می‌تواند برای شما بسیار کار راه‌انداز باشد. این ربات با استفاده از فناوری مکش پرقدرت خود می‌تواند به هر سطح صاف و شیشه‌ای چسبیده و سطح داخلی و خارجی شیشه‌ها حتی شیشه‌های دارای برچسب (مثل شیشه‌های ورودی مغازه‌ها) و سطوح افقی (مثل شیشه‌های سقفی) را هم تمیز کند.


 



 بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان


 


این ربات به محض روشن شدن به‌صورت خودکار ابعاد پنجره مورد نظر را اندازه‌گیری کرده و شروع به نظافت آن می‌کند. هرچند می‌توانید با استفاده از تنظیمات آن نحوه نظافت شیشه یا سطح صاف مورد نظرتان را تغییر هم بدهید. حسگرهای این ربات هم به آن اجازه می‌دهند بدون برخورد یا فشار آوردن به فریم خارجی شیشه‌ها عمل نظافت را در کمترین زمان ممکن و به‌صورت بهینه انجام دهد. یک نکته مثبت دیگر آنکه این ربات پس از پایان کار خود به محل اولیه شروع نظافت باز می‌گردد تا احیانا برای برداشتن آن از گوشه دوردست یک پنجره مرتفع دچار مشکل نشوید و به راحتی بتوانید کار خودتان را انجام دهید. مسلما هزینه‌های خرید و نگهداری این ربات بسیار بیشتر از چند کارتن مایع شیشه‌شوی و چند بسته روزنامه باطله است، اما واقعیت این است که این ربات شیشه‌شوی ، دچار کسلی و تنبلی نمی‌شود و می‌توانید مطمئن باشید که همیشه شیشه‌های محل کار یا زندگی شما شفاف و تمیز خواهند بود.


 



Deebot M88

این ربات‌های گرد و بامزه را که برای خودشان در خانه جولان می‌دهند می‌توان یکی از نخستین نشانه‌های ورود فناوری هوشمند به خانه‌های ما دانست. البته کاهش قیمت درکنار توانایی‌های روزافزون این دسته از ربات‌های نظافتچی باعث افزایش محبوبیت و گسترش استفاده از آنها شده‌است. در سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت نرم‌افزارها، حسگرها و البته گوشی‌های هوشمند برنامه‌ریزی و استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده‌تر شده و این جاروبرقی‌های خودکار را تبدیل به دستگاهی واقعا کاربردی کرده‌ است. یکی از محصولاتی که در کشور ما هم پیدا می‌شود جاروبرقی‌های شرکت Ecovacsاست که در این گزارش به قابلیت‌های سری M88 آن اشاره می‌کنیم. این جاروبرقی به لطف حسگرهای خود و قابلیت پیمایش هوشمند می‌تواند بدون برخورد به موانع با اندازه‌گیری دقیق محیط اطراف خود بهترین الگوی حرکتی برای نظافت بهینه را انتخاب کرده و با صرف کمترین زمان و انرژی الکتریکی نظافت تمام سطح منزل را انجام دهد.


 



 دستیارهای هوشمند

البته امکان کنترل این جارو به‌صورت دستی و با استفاده از گوشی هوشمند هم وجود دارد و می‌توانید تنها با اتصال به اینترنت از هرجا که هستید زمانبندی انجام کارها را تغییر دهید، برنامه حرکتی آن را تغییر دهید، قدرت مکش یا حالت نظافت ربات را تنظیم کنید و همچنین از وضعیت فعلی آن آگاه شوید. به‌علاوه درصورتی که بخواهید حتی امکان هدایت دستی به وسیله اپلیکیشن اختصاصی هم وجود دارد. ابعاد کوچک این جاروبرقی به آن امکان می‌دهد که زیر مبل و تختخواب و مکان‌های دور از دسترس دیگر را به راحتی نظافت کند و همچنین با داشتن قابلیت‌هایی مثل کشیدن تی خشک و‌تر و نظافت پنج مرحله‌ای خیال شما را از نتیجه کار راحت کند. حسگرهای پیشگیری از برخورد این جارو به خوبی کار می‌کنند، هرچند سرعت و وزن آن به قدری پایین هست که درصورت برخورد با وسایل منزل آسیبی به آنها وارد نشود. پس از پایان کار هم این جارو به‌صورت خودکار به پایگاه یا همان شارژر خود باز می‌گردد و برای زمان‌ تعیین‌شده بعدی یا هروقت که شما لازم‌اش داشته باشید باتری‌هایش را شارژ می‌کند.


 



 Jumping Night Marshall

نوبتی هم باشد نوبت وسایل تفریحی و سرگرمی است و چه چیزی بهتر از یک ربات نیمه‌هوشمند قابل کنترل که بتواند با سرعت بالا حرکت کند، مانورهای جالب انجام دهد، از روی موانعی تا ۷۵ سانتی‌متر پرش کند و در تمام مدت تصاویر زنده از دوربین اصلی خود را به گوشی هوشمند شما ارسال کند؟ هرچند ربات Jumping Race Max شرکت Parrot را نمی‌توان یک ربات هوشمند به تمام‌معنی دانست، اما قابلیت‌های خودکار بسیاری از جمله پیروی از مسیرهای ازپیش تعیین‌شده در آن تعبیه شده و مسلما از یک ماشین کنترلی معمولی بسیار پیشرفته‌تر است. به‌علاوه می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی تعبیه شده برای آن در کنار دریافت تصاویر زنده دوربین جلو از ارتفاع ۱۵ سانتی‌متری زمین، سایر تنظیمات این ربات مسابقه‌ای از جمله مسیر حرکت، مانورهای مورد نظر و حتی مکان‌هایی را که باید در آنها اقدام به عکس‌برداری یا فیلمبرداری شود تعیین کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که مسیر را به‌گونه‌ای تعیین کنید که شارژ محدود حدودا ۲۰ دقیقه‌ای این ربات بتواند جوابگوی آن باشد. به‌خصوص که انجام کارهایی مثل پرش‌های بلند یا فیلمبرداری مداوم هم می‌تواند باعث کاهش بیشتر عمر باتری شود.


 



 دستیارهای هوشمند


 


شارژ باتری هم تنها ۹۰ دقیقه زمان می‌برد، هرچند می‌توانید با خرید یک شارژر با ظرفیت بیشتر این زمان را به یک‌سوم کاهش دهید. بدنه پلاستیکی این ربات مقاومت قابل‌قبولی دارد و به لطف وزن پایین ۲۰۵ گرمی آن مشکل چندانی در برخوردها یا افتادن از موانع نخواهد داشت. به علاوه قابلیت پرش این ربات تا ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر دست این ربات برای عبور از موانع را باز گذاشته و می‌تواند این کار را هیجان‌انگیزتر هم کند. چرخ‌ها هم با یک لایه محافظ پوشانده‌شده و البته عرض آنها نسبت به سری Racing کاهش یافته که عبور از مسیرهای تنگ را راحت‌تر می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های سری Night داشتن لامپ‌های LED برای راحت‌تر شدن عکس و فیلمبرداری در شب است، هرچند باید خاطرنشان کنیم که از دوربین VGA این ربات نباید انتظار چندانی داشته باشید. در نهایت این ربات یک وسیله سرگرم‌کننده و جذاب است که می‌تواند تا مدت‌ها برای شما و اطرافیان جذاب باشد و حس خوبی از داشتن یک ربات نیمه‌هوشمند خانگی به شما بدهد.





بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر