۱۳۹۶ بهمن ۱۱, چهارشنبه

با «ویرجینیا وولف» بیشتر آشنا شوید



تیم فرهنگ و هنر پارس دان

با «ویرجینیا وولف» بیشتر آشنا شوید


برترین ها:
  • نام: آدلاین ویرجینیا وولف

  • زادروز: ۲۵ ژانویه ۱۸۸۲ – لندن، انگلستان

  • درگذشت: ۲۸ مارس ۱۹۴۱ در سن ۵۹ سالگی – انگلستان

  • ملیت: انگلیسی

  • نام‌های دیگر: آدلاین ویرجینیا استیون (Adeline Virginia Stephen)

  • مذهب: بی خدا

  • آثار: اتاقی از آن خود – به سوی فانوس دریایی – خانم دالووی

  • همسر: لئونارد وولف ۱۹۴۱-۱۹۱۲

  • والدین: لسلی استیون


ویرجینیا وولف، زنی که رمان را به اعماق درون کشاند

هرگاه بخواهیم فهرستی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم جهان تهیه کنیم، نام ویرجینیا وولف به یقین در میان چند نفر اول این فهرست جا خواهد گرفت. ویرجینیا وولف همراه با جیمز جویس به رمان نویسی معنائی دورباره بخشید و آنرا از سطح واقعیات و عادیاتبه عمق هوشیاری وآگاهی هدایت کردند.


ویرجینیا عمیقا بر اکثریت نویسندگانی که پس از او به رمان پرداختند، تاثیر گذاشته است. اوبه عنوان مقاله نویس ومنقد درباره ی سرنوشت زنان هنرمندو آنهائی که از تنگناها و محدودیت زمان خود رنج برده اند، مقالات و انتقادات تاثیر انگیز نوشته است.


ویرجینیا وولف در لندن متولد شد او سومین فرزند، در میان ۲ پسر و ۲ دختر پدر و مادرش بود. پدرش لسلی استفن منتقد، زندگی نامه نویس و پژوهشگر نامدار عصر ویکتوریا بود و مادرش جولیا استفن از زیبارویان مشهور زمان خود بود که در خانه اش محافل مشخص ادبی ترتیب می داد. کتابخانه ی معظم و ذوق آفرین لسی استفن در خانه محل پرورش ذوق ادب ویرجینیا بود.


فرزندان استفن، ویرجینیا، وانسا، توبی و آدریان همگی با مراقبت پدر و و مادرشان در کوشش های فکری خود تشویق می شند اما بیشترین تاثیر پدر بر ویرجینیا بود. طی دروس روزانه، پدرش به ویرجینیا می آموخت که چگونه مطالب را با همه ی احساس خود بخواند و زیبائی نوشته ها را دریابد و تحسین کند. از پدرش اموخت که کلمات  و عقاید نه فقط فوق العاده اهمیت دارند بلکه می توانند بی نهایت دلپذیر و افسون کننده باشند.


ویرجینیا بعده ا به یاد می آورد: «پدرم همچنان که روی صندلی راحتی می نشست و پشت خود را تکیه می داد کلمات را با چشمان بسته بلند می خواند و ما احساس میکردیم که او نه تنها واژه های تنیس یا وردزورث را ادا می کند بلکه آنجه را که خودش حس می کرد ومی دانست نیز بر زبان می آورد. به این ترتیب بسیاری از اشعار شعرای بزرگ انگلیس، امروز از پدرم جدائی ناپذیر به نظم می رسند. نه تنها در این اشعار صدای پدرم را می شنوم بلکه به گونه ای آموزش و باورهای او را می بینم .


خانواده ی استفن هر سال دو ماه تابستان را در سنت ایوز در کورن وال به سر می برند. ویرجینیا آن محل را نه فقط به خاطر اینکه روح را صفا میداد و تصورات و تخیلات را بر می انگیخت بسیار دوست داشت، بلکه از آن جهت که آن محل بدون تشریفات، زندگی خانوادگی را شکوفا می ساخت نیز آنجا را بسیار دلپذیر می دانست.


ویرجینیا وولف، زنی که رمان را به اعماق درون کشاند

وقت یکه ویرجینیا ۱۳ ساله شد، مادرش زندگی را بدرود گفت.


غم شدید وعمیق پدرش در فقدان همسر، اولین شکست زندگی ویرجینیا بود. شکستی که از آن پس بارها در سرتاسر زندگیش تکرار شد.


لسلی استیفن، بدون ملایمت های همسرش، خانه را با سختگیری و خشونت های پدر سالانه ی عصر ویکتوریا اداره می کرد. ویرجینیا بعدها نوشت:


«درآن هنگام مثل این بود که درقفسی همراه با یک حیوان وحشی به سر می بردیم .


پدرش در سال ۱۹۰۴ فوت کرد ودمین شکست بزرگ زندگی ویرجینیا را پدید آوردکه به خاطر آندست به خودکشی زد. وقتیکه حالش بهتر شد، به همراه خواهر و برادرانش به خانه ای که در بلوم بری داشتند نقل مکان کردند.


در آنجا، آنها در مرکز هنرمندان، منتقدان و نویسندگان پراستعداد و نامتعارفی بودند که به گروه بلومس بری معروف شدند. در جمع آنها چهره هائی مانند لیتون استراچی منتقد وزندگی نامه نویس ویتا ساک ویل- وست نویسنده ، ای.ام. فورستر رمان نویس و جان می نارد کینز اقتصاددان بودند.


در سال ۱۹۱۲، ویرجینیا با لئونارد وولف ازداج کرد که منتقد و نویسنده ی مطالب مجله ی اقتصادی بود.


سال بعد او اولین رمانش را به نام: سفر به بیرون کامل کرد که ۶ سال بود روی آن کار می کرد. این رمان در سال ۱۹۱۵ منتشر شد.


در سال ۱۹۱۷ ویرجینیا و همسرش یک دستگاه چاپ خریدندو چاپخانه ی هوگارت را بنیاد نهادند که نه فقط بعضی از کتابهای زن و شوهر، بلکه آثار نوگرای در خور اهمیت دیگر را نیز مانند اشعار «تی. اس.الیوت» چاپ میکرد.


رمان دوم ویرجینیا به نام «شب و روز» در سال ۱۹۱۹ انتشار یافت و مثل رمان نخستینش سبک سنتی داشت . در رمان های بعدی اش، ویرجینیا شروع کرد به اینکه کمتر روش معهود را آزمایش کند و برای ارائه ی موج هوشیاری قهرمان کتابش سبک ذهنی شاعرانه تری به کار برد. آن وقت ویرجینیا رمان را به اعماق درونی کشاند تا اندیشه های نهان و احساس های پنهان را کاوش کند.


ویرجینیا وولف، زنی که رمان را به اعماق درون کشاند

رمان های : اطاق جاکوب در سال ۱۹۲۲، خانم دالاوی در سال ۱۹۲۵ ونیز شاهکارش به سوی برج دریایی که در سال ۱۹۲۷ منتشر شد،همه به سبک جدید او نوشته شدند.


این آثار نه بر توطئه ی داستانی، بلکه بر دنیای درونی و روانشناختی قهرمانانش متمرکز بودند.


روابط عاشقانه ی ویرجینیا وولف با ویتا ساک ویل- وست، الهام بخش او در نگارش رمان اورلاندو بود که درسال ۱۹۲۹ انتشار یافت. این رمان یکزندگی نامه ی طنز آلود بود که زندگی یک شخصیت داستانی را از زمان الیزابت تا عصر خود ویرجینیا پی میگرد. این بازگیر ایام برای سازگار شدن با هر عصر و زمانه تغییر جنسیت می دهد.


طی سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ ، ویرجینا وولف چندین کتاب انتقادی نوشت . در کتاب اطاقی از آن خود که در سال ۱۹۲۹ نشر یافت، نخست آنرا به عنوان یک استاد میهمان دانشگاه آکسفورد ارائه کرد. در کتاب سه پول که در سال ۱۹۳۸ منشر شد ارمان فمینیسم را مطرح کرد و دشواری هائی را که زمان ویسنده با آنها رودررویهستند تشریح نمود. به نظر او : نوشته های یک زن هموراه زنانه است وجز این نمی تواند باشد وهر قدر این نوشته ها بهتر باشد بیشتر زنانه خواهد بود. به نظر ویرجینیا وولف، توسعه و پرورش این دیدگاه زنانه که سالهای طولانی سرکوب شده و پایمال گردیده و نادیده گرفته شده بود، بنابر عبارت مشهور وولف، نیازمند: سالانه پانصد پوند و یک اطاق از آن خویش بود.


در سال ۱۹۴۱ افسرده از درگیری جنگ واین احساس که فروریزی عصبی دیگری در راه است سبب شد که او با غرق کردن خود، دست به خودکشی بزند.


ویرجینیا در زندگی حرفه ای ممتازش با چالشی روبه رو شده بود که پدرش در او آفریده بود و آن عبارت بود از استفاده از نیروی درون و احساس های خوب . نفوذ او چه در تاریخ رمان نویسی و چه در دنیای زنان نویسنده ای که به فراخوان و پیام او برای بیان امر زنانه پاسخ داده بودند، همچنان درخور اهمیت به نظر می رسد. به طوری که کریستوفر ایشروود رمان نویس ونمایشنامه نویس درباره ی اونوشت: نبوغ ویرجینیا وولف شدیدا زنانه وشخصی و تقریبا خصوصی بود خواندن هر یک از کتابها یاو (اگر از دریافت آن لذت ببرید) به منزله ی دریافت نامه ای از اوست که به ویژه خطاب به خود شما نوشته شده است.


ویرجینیا وولف، زنی که رمان را به اعماق درون کشاند




با «ویرجینیا وولف» بیشتر آشنا شوید

چطور آدم‌های ارزشمند را جذب خود کنیم؟



تیم سرگرمی پارس دان

چطور آدم‌های ارزشمند را جذب خود کنیم؟



برترین ها – ترجمه از هدی بانکی: برای یاد گرفتن مهارت‌های جدید هرگز دیر نیست. کسب مهارت‌های ارتباطی درست به شما کمک می‌کند حلقه‌ای از افراد ارزشمند دور خود تشکیل دهید. می‌خواهیم به شما یاد بدهیم چگونه افراد ارزشمند و مثبت را وارد زندگی خود کرده و آنها را حفظ کنید. اولین کاری که باید بکنید این است که برای این افراد وقت بگذارید. اگر فضا و زمانی برای ورود افراد جدید به زندگی خود باز نکنید، نمی‌توانید کسی را وارد حلقه‌ی اطرافیان خود کنید. شما باید برای این افراد جا باز کنید.


دوستان فعلی خود را بررسی کنید


وقت شما محدود است. در میان مشغله‌های کاری و مسئولیت‌های دیگری که دارید، حتما دوست دارید کارهایی را انجام دهید و با آنهایی باشید که شادتان می‌کنند و به شما انرژی می‌دهند. برای بهبود زندگی اجتماعی، باید ببینید بیشترین وقت خود را با چه کسانی می‌گذرانید و آیا این اشخاص، به اندازه‌ی کافی حامی شما هستند و تشویق‌تان می‌کنند یا نه. حتما این را می‌دانید که آدم‌های منفی تا چه حد می‌توانند شما را در زندگی عقب بیندازند. پس بهتر است اطراف خود را با آدم‌های مثبت پُر کنید. این افراد ارزشمند هستند و نگرش غنی‌ای دارند که به آنها این توانایی را می‌دهد حمایت خود از شما را آزادانه و آشکارا نشان دهند. بنابراین سعی کنید آدم‌های منفی را از خود دور کنید.


 


 چطور آدم‌های ارزشمند را جذب خود کنیم

به دنبال رفتارها و ویژگی‌های ارزشمند باشید



ویژگی‌های ارزشمند مانند شجاعت و پشتیبان بودن هستند، اما در مورد سایر ویژگی‌های ارزشمندی که چندان به چشم نمی‌آیند چطور؟ برای شناسایی این ویژگی‌های نهفته‌تر لازم است به نحوه‌ی رفتار آدم‌ها با دیگران بیشتر دقت کنید.


. آیا هنگام صحبت با آنها، خوب به حرف‌های‌شان توجه می‌کنند؟ یا اینکه وقتی دیگران با آنها صحبت می‌کنند، سرگرم گوشی‌شان هستند؟


. آیا نسبت به دیگران پذیرا هستند یا فقط انتقاد و قضاوت می‌کنند؟ آیا از موفقیت‌های دیگران خوشحال می‌شوند؟


. آیا گرم و صمیمی هستند و از بودن در کنار آنها احساس راحتی می‌کنید؟ آیا تشویق کننده هستند و اهمیت تحسین کردن پیروزی‌های دیگران را می‌دانند؟


تمام این ویژگی‌های ارزشمند را می‌توانید در آدم‌ها بررسی کنید و وقتی با آنها تعاملات دارید نسبت به آنها آگاه و دقیق باشید. درک ویژگی‌های ارزشمندی چون پشتیبانی کردن و تحسین دیگران اهمیت زیادی دارد. با اهمیت دادن به زندگی دیگران، حمایت خود را نشان دهید تا افراد ارزشمند هم متقابلا به زندگی شما توجه نشان دهند.


توجه و تمرکز شما باید همیشه به افرادی باشد که حضور دارند و به شما توجه می‌کنند، مثل اینکه مهمانی بگیرید و از عده‌ای دعوت کنید، آنهایی که نمی‌آیند دیگر مهمان شما نیستند و شما هم میزبان آنها نیستید، بلکه به آنهایی توجه می‌کنید و از آنهایی پذیرایی می‌کنید که دعوت شما را جواب داده‌اند و حضور دارند. این افراد همان‌هایی هستند که شما که برای‌تان ارزش قائلند و ارزش مورد احترام و توجه شما قرار گرفتن را دارند.


 


 چطور آدم‌های ارزشمند را جذب خود کنیم

آدم‌های ارزشمند معمولا سرشان شلوغ است



حالا که تصمیم گرفته‌اید حلقه‌ی اجتماعی‌تان را ارتقاء بدهید و زمان بیشتری برای افراد ارزشمند صرف کنید یادتان نرود که این گونه افراد معمولا مشغله‌های زیادی دارند. عد‌ه‌ی زیادی می‌خواهند توجه آنها را به خود جلب کنند و هر کسی دوست دارد با آنها اوقاتی را بگذراند، بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید این افراد همه چیز را رها کنند و فقط به حلقه‌ی اجتماعی شما بپیوندند.


 


اما صبر و حوصله‌ی شما در بلند مدت نتیجه خواهد داد. این، سرمایه گذاری است که برای بقیه‌ی زندگی‌تان می‌کنید، پس ارزش وقت گذاشتن را دارد. اگر بتوانید یک یا دو نفر را پیدا کنید که به اندازه‌ی کافی از شما حمایت کنند و تشویق‌تان کنند، خیلی بهتر از این است که دوروبرتان را عده‌‌ی زیادی از افرادی بگیرند که هر وقت به آنها نیاز دارید نباشند.


با برنامه جلو بروید



به این دلیل که افراد مهم و ارزشمند سرشان شلوغ است، شما نمی‌توانید فقط درخواست بدهید: «من را هم وارد زندگیت کن!». بلکه باید چند آپشن جالب و خوب برای ارائه دادن داشته باشید؛ چیزهای با ارزشی که بتوانند نظر فرد مقابل را جلب کنند. اگر یکی دو بار اول جواب نگرفتید، نگران و ناامید نشوید. به همین دلیل است که شدیدا توصیه می‌کنیم پیگیر باشید و پیشامدهای مشترکی پیدا کنید. مطمئن باشید بالاخره شرایطی پیش خواهد آمد که افراد جدیدی را دوستانه وارد زندگی خود کنید.


 


 چطور آدم‌های ارزشمند را جذب خود کنیم

اگر به یک شهر جدید مهاجرت کردید، باید مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنید



اگر به شهر جدیدی مهاجرت کردید چه باید بکنید؟ بله درست است شما هیچکس را در اینجا نمی‌شناسید و باید خودتان را به دیگران معرفی کنید. باید با افراد دیدار کنید و به آنها توجه کنید و حمایت خود را نشان دهید. می‌توانید با پیدا کردن دو یا سه نفر شروع کنید، کمک‌شان کنید به چیزهایی که می‌خواهند برسند و وارد حلقه‌ی اجتماعی‌شان شوید. در واقع با اینکار شما حلقه‌ی اجتماعی خودتان را خلق می‌کنید و کم کم می‌توانید هر کس دیگری را نیز جذب کنید.


حفظ آدم‌های ارزشمند



باید این را درک کنید که وقتی صحبت از دیدار با آدم‌های ارزشمند و حفظ آنها می‌شود، بهترین کار تمرکز روی ارتباطات نزدیک و محکم با یک یا دو نفر است. شما نمی‌توانید ناگهان وارد حلقه‌ی دوستان فرد دیگری شوید و توجه هر کسی را که می‌بینید به خود جلب کنید و با آنها صمیمی شوید. وقت صرف کنید و با آدم‌های جدید ملاقات کنید، اما پرورش حلقه‌ی دوستان خودتان را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید آدم‌های ارزشمند به شما محلق شوند، پس باید مراقب حلقه‌ی اجتماعی خودتان و چیزهایی که در آن می‌گذرد نیز باشید. پس حوصله داشته باشید و با دو یا سه نفر شروع کنید، زمان زیادی طول نخواهد کشید که حلقه‌ی اجتماعی شما نیز به بار بنشیند.





چطور آدم‌های ارزشمند را جذب خود کنیم؟

علل عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان



تیم سلامت و پزشکی پارس دان

علل عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان



هفته نامه سلامت: عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان بحث گسترده و بسیار جامعی است. محققان معتقدند فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد عللی که باعث عقب‌ماندگی ذهنی می‌شوند، شناخته شده است. شاید این‌طور تصور می‌شود که عقب‌ماندگی ذهنی در اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شود، ولی در این مبحث توضیح می‌دهیم همیشه علل عقب‌ماندگی ذهنی ژنتیک نیست و علم پزشکی هنوز نتوانسته علت درصد بالایی از عقب‌ماندگی‌های ذهنی را مشخص کند و جلوی تولد چنین کودکانی را بگیرد، ولی عواملی وجود دارند که دوری از آنها احتمال عقب‌ماندگی را کمتر می‌کند.

انجمن علمی متخصصان کودکان آمریکا، علل عقب‌ماندگی را بر اساس زمان وقوع آن به ۳ گروه تقسیم کرده است: علل پیش از تولد، علل حین تولد و علل پس از تولد.


 


 معیار کم‌توانی ذهنی چیست؟

علل پیش از تولد


علل پیش از تولد را می‌توان در یک تقسیم‌بندی کلی به ۴ گروه زیر تقسیم کرد:


۱. اختلالات کروموزومی: دانشمندان گام بزرگی در شناسایی علل ژنتیکی عقب‌ماندگی ذهنی‌ برداشته‌اند. حداقل ۷۵۰ نشانگان ژنتیکی به‌عنوان علل عقب‌ماندگی شناسایی شده است. مشهورترین عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از اختلالات کروموزومی شامل نشانگان داون، نشانگان ویلیامز، نشانگان ایکس شکننده و نشانگان پرادرویلی است.


۲. خطاهای مادرزادی سوخت و ساز: بعضی نقص‌های ارثی ناشی از خطاهای مادرزادی سوخت و ساز در اسیدآمینه، کربوهیدرات، ویتامین‌ها یا سایر عناصر موجود در بدن است. یکی از متداول‌ترین‌ آنها بیماری فنیل‌کتونوریاست. در این بیماری بدن نمی‌تواند ماده‌ای به نام فنیل‌آلانین را به تیروزین تبدیل کند، درنتیجه تجمع فنیل‌آلانین منجر به رشد نابهنجار مغز و عقب‌ماندگی ذهنی کودک می‌شود. جلوگیری از عقب‌ماندگی بسیار آسان است. آنچه مهم است تشخیص زودرس اختلال است. برای این کودکان رژیم‌های غذایی خاصی تنظیم می‌شود که معمولا تا اواسط کودکی قطع می‌شوند، ولی در بعضی کودکان لازم است این رژیم تا آخر عمر ادامه یابد.



۳. اختلالات رشد مغز
: دو نمونه مهم از اختلالات رشد مغزی «هیدروسفالی» و «میکروسفالی» نام دارند. کودکان میکروسفال دور سر بسیار کوچک و به شکل کله‌قند دارند. چنین کودکانی عقب‌مانده ذهنی هستند. کودکان هیدروسفال دور سر بزرگی دارند که ناشی از تجمع مایع مغزی نخاعی در مغز است. برای چنین کودکانی وسیله‌ای به نام شنت (لوله) به وسیله جراحی در مغز کار می‌گذارند تا مایع اضافی را از مغز خارج کند. با این کار جلوی بروز عقب‌ماندگی ذهنی گرفته می‌شود.


۴. محیط: دوران بارداری بسیار حساس است و مادر باید از همه عوامل خطرزا دوری کند و کاملا مراقب سلامت خود باشد. در مادرانی که سوء‌تغذیه دارند، سیگار، الکل، کوکائین و هروئین مصرف می‌کنند، دچار بیماری‌های عفونی مانند سرخجه(به‌خصوص در ۳ ماهه اول بارداری) می‌شوند یا در معرض مواد سمی مانند سرب و اشعه ایکس قرار می‌گیرند، احتمال اینکه کودک عقب‌مانده ذهنی به دنیا بیاورند، زیاد است.


علل حین تولد


در طول زایمان نیز ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود که باعث عقب‌ماندگی ذهنی در کودک می‌شود. یکی از مشکلاتی که جنین را حین زایمان تهدید می‌کند، کمبود اکسیژن در مراحل انتهایی زایمان است؛ مثلا ممکن است کودک مدت زیادی در کانال زایمانی گیرکند و بندناف تحت‌فشار قرار گیرد. عفونت‌هایی مانند سیفلیس و تبخال نیز در طول زایمان ممکن است از مادر به کودک منتقل شود. این دو بیماری می‌توانند منجر به بروز عقب‌ماندگی در کودک شوند.


علل پس از تولد


این علل به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شوند:


۱. علل زیستی بعد از تولد: آسیب مغزی مانند ضربه‌های مغزی، عفونت(مننژیت و آنسفالیت)، مسمومیت و سوء‌تغذیه از علل مهم عقب‌ماندگی ذهنی بعد از تولد هستند. مسمومیت با سرب نیز در بروز عقب‌ماندگی ذهنی بسیار تاثیرگذار است. گرچه کاربرد سرب در رنگ محدود شده، ولی هنوز هم نوزادانی هستند که با خوردن رنگ دچار مسمومیت با سرب می‌شوند.


۲. علل روانی ـ اجتماعی بعد از تولد: محیط تاثیر زیادی در سطح هوش کودک دارد. کودکانی که در مناطق فقیر پرورش می‌یابند، کودکانی که در پرورشگاه بزرگ می‌شوند و مراقب مناسب ندارند و آنهایی که مورد سوء‌رفتار قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض عقب‌ماندگی ذهنی هستند.


توجه


افراد عقب‌مانده ذهنی هزینه زیادی بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کنند. نگهداری از چنین افرادی بسیار دشوار است و با افزایش سن دشوارتر هم می‌شود. بعضی از این افراد نیاز به نگهداری دائمی دارند. گروهی هم که آموزش‌پذیرند، باید هزینه زیادی صرف آموزش آنها کرد. سطوح عقب‌ماندگی ذهنی متغیر است. درگذشته برای بیان سطح عقب‌ماندگی ذهنی از معیار سنجش هوش استفاده می‌شد که ۸۰ بود، ولی امروزه این رقم به ۷۰ و ۷۵ رسیده است. البته معیار سنجش عقب‌ماندگی فقط سنجش هوش نیست و مهارت‌های سازشی فرد (شغل، روابط اجتماعی، ارتباطات، مراقبت از خود، تحصیلات و…) نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.


افراد دچار عقب‌ماندگی ذهنی که آموزش‌پذیرند و سطح هوشی بهتری دارند به خدمات آموزشی، مهارت‌آموزی، آموزش برای خانواده و… نیاز دارند. آموزش باید از همان مقطع ابتدایی حتی زودتر آغاز شود تا بتوان کودک را برای ورود به اجتماع آماده کرد. باید کاری کرد چنین افرادی تعاملات اجتماعی بهتری با اطرافیان داشته باشند. حتی بهتر است کودکان دچار عقب‌ماندگی ذهنی را کنار کودکان سالم قرار داد تا عرصه رقابتی ایجاد شود. البته کودکان سالم نیز یاد می‌گیرند با چنین افرادی ارتباط طبیعی‌تری برقرار کنند.


در انتخاب شغل کودکان دچار عقب‌ماندگی ذهنی نیز باید دقت شود. کارهای تکراری باعث توقف پیشرفت یا افت این افراد می‌شود، ولی مشارکت در کارها (البته کارهایی متناسب با توان آنها) می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.


عقب‌ماندگی ذهنی به ۴ گروه خفیف، متوسط، شدید و عمیق تقسیم می‌شود. گروه شدید و عمیق آموزش‌ناپذیرند و با کمک و آموزش نمی‌توان نمره هوشبهر آنها را تغییر داد. این دو گروه هیچ‌گاه نمی‌توانند زندگی مستقلی داشته باشند و حتی کارهای شخصی خود را تا حدودی انجام دهند.


امروزه برای تشخیص بعضی عقب‌ماندگی‌های ذهنی و ناهنجاری‌های مادرزادی از روش‌های مختلفی مانند آزمایش خون، آمنیوسنتز، نمونه‌برداری از جفت و… استفاده می‌شود و به مادر و خانواده این فرصت را می‌دهد که کودک سالمی داشته باشند.





تیم سلامت و پزشکی پارس دان



علل عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان