۱۳۹۶ دی ۷, پنجشنبه

خواندنی ها با برترین ها (۱۴۴)



تیم فرهنگ و هنر پارس دان

خواندنی ها با برترین ها (۱۴۴)



برترین ها – محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با اثری از یک مترجم نابینا در وصف نابینایان، مقدمه ای بر علوم شناختی، رمانی مهیج از ادبیات امریکا و… آشنا شوید.


از چشم نابینایان



  • گروه نویسندگان

  • ترجمه ی اسکندر آبادی

  • نشر ماهی

  • چاپ اول: ۹۶


 


 خواندنی ها با برترین ها (144)

از چشم نابینایان کتابی است درباره نابینایی و شامل چهار بخش می‌شود. بخش اول رساله‌ای است از دنی دیدرو فیلسوف نامدار دوران روشنگری، که در آن به شکل ویژه به نابینایی و جوانب مختلف آن پرداخته است. بخش دوم داستان سقوط کوران است نوشته گرت هوفمان، که گوشه‌ای از تاریخ هنر را دستمایه قرار داده و روند شکل‌گیری تابلوی معروفی از پیتر بروگل را با ظرافت بازگو کرده است. سپس داستان سمفونی پاستورال آندره ژید آمده که قصه زندگی دخترکی نابیناست و از مشهورترین آثار این نویسنده فرانسوی به شمار می‌رود. بخش پایانی کتاب نیز مصاحبه‌ای مفصل با اسکندر آبادی، گردآورنده این کتاب، است که خود نابیناست و در این مصاحبه از نابینایی و از تجربیات و زندگی شخصی‌اش می‌گوید.




مقدمه ای فلسفی بر علوم شناختی

  • رم هره

  • ترجمه ی حسین شیخ رضایی و مجید داودی نبی

  • نشرنو

  • چاپ اول: ۹۶


 


 خواندنی ها با برترین ها (144)

این کتاب نخستین متن اساسی در ارائهٔ یک بررسی جامع از علوم شناختی در معنای کامل آن است. رویکرد ویژۀ هره به علوم شناختی، رویکردی ترکیبی است: میان دو قطب اصلی موجود در علوم شناختی، یعنی رویکرد گفتمانی محض از یک سو و رویکرد عصب‌زیست‌شناختی محض از سوی دیگر، رویکردی میانه وجود دارد که در آن سه دستور زبان شخص‌بنیاد، اندامواره‌بنیاد و ملکول‌‌بنیاد با یکدیگر همساز می‌شوند. برای رسیدن به چنین تعادلی، هره در فصول مختلف کتاب نخست می‌کوشد هستی‌شناسی واقع‌گرایانه و قابل‌دفاعی برای روان‌شناسی و علوم شناختی فراهم آورد.


 


آنگاه از خلال معرفی ابزارهایی مفهومی، مانند مدل، دستور زبان، معنا، جهت‌مندی، هنجارمندی و موضع‌مندی، نوعی مطالعۀ غیرتقلیل‌گرایانه و غیرشیء‌انگارانه از قلمرو انسان و جهان اجتماعی او پیشنهاد می‌کند. دست آخر، نشان می‌دهد که این برنامۀ پیشنهادی چگونه می‌تواند با نمونه‌ها و مسائل انضمامی و ملموس روبه‌رو شود و در کجا از رویکردهای رایج فاصله می‌گیرد.

زنی در کابین ۱۰


  • روث ور

  • ترجمه ی زهرا هدایتی

  • نشر نون

  • چاپ اول:۹۶


 



خواندنی ها با برترین ها (144) 


در این داستان جذاب و منسجم که یادآور رمان‌های آگاتا کریستی است، لو بلک لاک، خبرنگار نویسنده مجله سفر، ماموریتی کم‌نظیر نصیبش می‌شود: مسافرتی یک‌هفته‌ای با کشتی تفریحی لوکسی که تنها چند کابین دارد. آسمان صاف است، آب آرام و میهمانان خاص و خوش‌پوش کشتی سرمست از آغاز سفرشان با آن کشتی اختصاصی در دریای دل‌انگیز شمال. کابین‌هایش مجلل است و میهمانی‌های شام پر از شر و شور. اما روزهای هفته که می‌گذرد، بادهای سردی عرشه کشتی را شلاق می‌زنند، آسمان خاکستری می‌شود و لو چیزی می‌بیند که آن را فقط می‌توان کابوسی عجیب تلقی کرد… روث ور با تمسک به اتفاقاتی غیرمنتظره، پیچش‌هایی که لرزه بر اندام می‌اندازد و فضایی که از قرار معلوم، به اندازه زیبایی عجیبش، ترسناک هم هست، داستان مهیج دیگری به نام زنی در کابین ۱۰ خلق کرده است، داستانی که وقتی تمام می‌شود، حتی قدرترین خوانندگان را هم تا مدت‌ها بی‌قرار می‌گذارد.

مغزتان را دوباره سیم کشی کنید


  • جان بی. آردن

  • ترجمه ی ابراهیم شایان

  • انتشارات ققنوس

  • چاپ اول:۹۶


 


 خواندنی ها با برترین ها (144)

این کتاب راهنما که به قلم دکتر جان آردن، یکی از افراد پیشرو در حوزه درمان مغزی، نوشته شده، از یافته‌های اخیر در حیطه عصب‌شناسی بهره می‌گیرد و به دقت توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید این یافته‌ها را در بخش‌های خاصی از حیات روزانه‌تان به کار بگیرید. شما با خواندن این کتاب پی خواهید برد که: چگونه می‌توانید ارتباطات مغزی‌‌ای پدید آورید که در شما عادات پسندیده پدید آورند و از عادات ناپسند مصون‌تان دارند.


با خواندن این کتاب پی خواهید برد که:


چه تغییرات عمده‌ای در زمینه علم اعصاب رخ داده است.


بخشی از مغزتان به نام آمیگدال می‌تواند بدون هیچ ضرورتی ترس ایجاد کند. چگونه این بخش از مغز را آرام کنید تا بتوانید با جرئت با زندگی روبه‌رو شوید و به آن طراوت بخشید.


چگونه مثبت بمانید و با خوش‌بینی از زندگی‌تان لذت ببرید.


چگونه به بهترین وجه، مهارت‌های حافظه‌ای‌تان را به کار گیرید.


چگونه می‌توانید ارتباطات مغزی‌ای پدید آورید که در شما عادات پسندیده پدید آورند و از عادات ناپسند مصونتان دارند.


چگونه روابط خود را توسعه دهید و آن را سرزنده کنید.




صدای آرچر

  • میا شریدن

  • ترجمه ی منا اختیاری

  • نشر آموت

  • چاپ اول:۹۶


 خواندنی ها با برترین ها (144)

 
رمان «صدای آرچر» داستان زنی‌ست که به کابوس یک شب وحشتناک زنجیر شده و مردی که عشقش کلید آزادی زن است. همچنین داستان مرد بی‌صدایی است که‌ با جراحتی طاقت‌فرسا زندگی می‌کند و زنی که به او کمک می‌کند تا صدایش را بازیابد. این کتاب، داستان رنج، تقدیر، و قدرت دگرگون‌کننده‌ی عشق است.


هنگامی که «بری پریسکات» وارد شهر ساحلی و آرام پیلاین می‌شود، با تمام وجود امیدوار است این شهر همان جایی باشد که بالاخره آرامش ازدست‌رفته‌اش را در آن بیابد. در اولین روز اقامتش با آرچر هیل برخورد می‌کند؛ مرد منزوی و گوشه‌گیری که همچون بری، اسیر عذابی پنهان است. مردی که هیچ‌کس دیگری حاضر به دیدنش نیست.


میا شریدن نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌تایمز، یواس‌ای تودی و وال استریت ژورنال است. شور و اشتیاق او درهم‌تنیدن داستان‌های عاشقانه درباره‌ی آدم‌هایی است که مقدر شده باهم باشند. عمده شهرت او به خاطر سری کتاب‌های «نشان عشق» است که شامل عناوینی چون «لیو»، «کیلند»، «یافتن بهشت» و «صدای آرچر» می‌شود.





خواندنی ها با برترین ها (۱۴۴)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر