۱۳۹۶ آذر ۱۰, جمعه

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ رانتی وجود ندارد

گروه خبری پارس دان

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ رانتی وجود ندارد


خبرگزاری ایسنا: رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاکید کرد: در حال حاضر فروشگاه زنجیره‌ای نداریم که سهامداران آن کارخانه‌داران باشند یا از رانت خاصی استفاده کند.

 امیرخسرو فخریان صبح امروز همزمان با چهارمین سالگرد فعالیت یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در قالب نشستی خبری، اظهار کرد: شاید یکی از راه های صادرات کالا به کشورهای دیگر ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آنها باشد. متاسفانه تاکنون در این زمینه ورود نکرده‌ایم اما امیدواریم ظرف یک سال آینده در برخی از کشورهای همسایه این روند را شاهد باشیم.


وی با بیان این که کشورهای اروپایی دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار قوی محسوب می‌شوند، گفت: در برخی از کشورها فروشگاه‌هایی هستند که هفت تا هشت هزار شعبه دارند و طبیعی است در چنین شرایطی ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران به برخی کشورها امری بسیار دشوار محسوب می‌شود.


رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که گفته می‌شود در موارد متعدد کارخانه‌داران سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در اختیار داشته و بدین ترتیب قیمت‌گذاری آنها در فروشگاه‌ها با شرایط ویژه‌ای همراه می‌شود، اظهار کرد: اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای از هیچ رانتی استفاده نمی‌کنند، چرا که مارکتینگ و فروشگاه‌داری امری تخصصی است البته در سال‌های گذشته به کرات شاهد بوده‌ایم.


وی در ارتباط با ورود نهادها و ارگان‌های خاص به هیات مدیره فروشگاه‌های زنجیره‌ای افز. ئ:در سال‌های گذشته از سوی ارگان‌های مختلف دولتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی در کشور ایجاد شده‌است که برخی از این فروشگاه‌ها حتی عضو اتحادیه ما هم نیستند اما اگر قرار بود به این دلیل این فروشگاه‌ها از رانتخاصی برخوردار باشند اکنون باید فروشگاه‌های دولتی بسیار موفق‌تر بودند.


فخریان همچنین در این نشست، ‌اظهار کرد :یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اکنون این آمادگی را دارد که به تمام واحدهای فروش جزیی که مساحت آنها حداقل ۱۰۰ متر می‌شود نمایندگی اعطا کند و برای دریافت این نمایندگی هیچ هزینه‌ای از آنها دریافت نکند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد اینگونه نمایندگی‌ها دارای استاندارد محسوب می‌شود، گفت: نمی‌توان گفت که حتما فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید متراژی بالا داشته باشند. اکنون بسیاری از مناطق تهران فضای کافی و خالی برای ایجاد فروشگاهی با متراژ بالا وجود ندارد، حتی در بسیاری موارد برای ایجاد چنین فروشگاه‌هایی محدودیت پارکینگ وجود دارد. برهمین اساس برنامه‌ریزی‌های برخی فروشگاه های زنجیره‌ای بر آن است که حتی در سال‌های آینده به واحدهای کمتر از ۱۰۰ متر نیز مجوز فعالیت بدهند.


رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه داد: در دنیا نیز گاه شاهدیم که در برخی کشورها فروشگاه‌ها دارای شعبی با متراژ ۵۰ تا ۷۰ متر هستند. البته گاه هم ممکن است متراژ آنها به طور مثال به چند هزار متر برسد و در یک واحد فروشگاهی حتی شاهد فعالیت نانوایی و فروشگاه‌های لوازم صوتی و تصویری نیز باشیم.


فخریان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برندهای خارجی تا چه اندازه موفق به حضور در بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران شده‌اند، گفت: در این زمینه چند شرکت خاص در ایران فعالیت دارند و در مواردی هم خارجی‌ها برای فعالیت مشترک در ایران امتیازاتی را می‌خواستند که گاه امکان واگذاری آنها وجود نداشت. حال شاید در سال‌های آتی با بهتر شدن شرایط این اتفاق رخ دهد.


وی در ارتباط با مصوبه کمیسیون عالی نظارت مبنی بر قیمت‌گذاری در واحدهای صنفی نیز اظهار کرد: شاید بحث قیمت‌گذاری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای تفاوت چندانی نداشته باشد برهمین اساس ما با این موضوع هیچ مشکلی نداریم و اعتقاد ما آن است که دولت مجموع قضایا را در نظر می‌گیرد اما ممکن است ما تنها به صنف خود توجه داشته باشیم.



گروه خبری پارس دان



در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ رانتی وجود ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر