۱۳۹۶ آذر ۱۰, جمعه

بررسی تاثیر امنیت خاورمیانه بر مدیترانه

گروه خبری پارس دان

بررسی تاثیر امنیت خاورمیانه بر مدیترانه



سید‌ علی خرم در روزنامه اعتماد نوشت: کنفرانس دیالوگ بین‌المللی برای مدیترانه که برای سومین سال متوالی در رم، پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود، به سمبلی برای تفاهم و تبادل نظر در دو سوی مدیترانه بدل شده است.


 


کشورهای اروپایی در شمال دریای مدیترانه و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در جنوب مدیترانه از فرصت این کنفرانس با حضور مقامات کشورهای ساحل دریای مدیترانه و کشورهای موثر جهان استفاده می‌کنند تا افکار و نظرات‌شان به یکدیگر نزدیک‌تر شود و همکاری‌های بیشتری برای حل مسائل مبتلابه منطقه اطراف خاورمیانه انجام دهند. در چنین نشست‌های بین‌المللی تلاش می‌شود برای جلوگیری از گسترش مشکلات موجود و پیدا کردن راه‌حل‌های تازه گفت‌وگو و تبادل نظر شود. این اجلاس مشابه اجلاس امنیتی مونیخ است که با همکاری اتاق‌های فکر و نهادهای دیپلماتیک بین‌المللی برگزار می‌شود تا از دیدگاه امنیتی به ایجاد گفت‌وگو، همکاری و تولید طرح و اندیشه بپردازد.


 


تقریبا تمام کشورهای مهم، حتی آنان که ساحلی در دریای مدیترانه ندارند در این اجلاس دعوت می‌شوند و این نخستین بار نیست که نمایندگانی از ایران برای شرکت در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه دعوت شده‌اند. ایران به هر حال یکی از قدرت‌های موثر در خاورمیانه محسوب می‌شود و این قدرت و نفوذ باعث می‌شود که مسوولیت زیادی در ثبات و امنیت منطقه داشته ‌باشد. قدرت و نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه باعث می‌شود که نیاز به گفت‌وگو و تبادل نظر با ایران و اطلاع از مواضع و طرح‌های ایران برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه، برای همسایگان دیگر این منطقه در منطقه مدیترانه نیز اهمیت پیدا کند. حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد که جایگاه، نوع نگاه و نقطه‌نظرات ایران در این کنفرانس مطرح شود و ایران طرح‌ها و نقشه‌های خودش برای آینده‌ای باثبات و امنیت را در منطقه در اختیار دیگر کشورها قرار دهد. افزایش قدرت و توانایی سیاسی و امنیتی ایران باعث می‌شود که اثرگذاری ایران از چارچوب مرزهای ملی خارج شده و به چارچوب تاثیر منطقه‌ای وارد شود.


 


از نگاه بین‌المللی ایران یکی از اثرگذارترین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود؛ منطقه‌ای که بخش مهمی از سواحل جنوب و شرق دریای مدیترانه را به خود اختصاص داده است. به قول مشهور «قدرت، مسوولیت می‌آورد» و همین قدرت و نفوذ ایران در منطقه است که باعث می‌شود بخشی از مسوولیت حفظ امنیت و ثبات منطقه از دیدگاه نظام بین‌الملل بر عهده ایران باشد. ایران در عین حال برای حفظ قدرت و نفوذ خود در منطقه باید نشان بدهد که در مورد آینده منطقه و حفظ صلح و ثبات آن دارای تفکر، دیدگاه، برنامه و حاضر به سرمایه‌گذاری است. آقای ظریف در این اجلاس نشان خواهد داد که آیا ایران برای ایجاد ثبات در منطقه حرفی برای گفتن و طرحی برای ارایه در اختیار دارد یا نه.



گروه خبری پارس دان



بررسی تاثیر امنیت خاورمیانه بر مدیترانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر