تیم دانش و فناوری پارس دان
بهترین خودروهای مفهومی تاریخ لامبورگینی
برترین ها – ترجمه از پلاد ناصری: مطمئنا در مورد سیر تکامل لامبورگینی بارها مطالب مختلفی را خوانده اید و از گذشته این خودروساز به اندازه کافی اطلاعات دارید. به همین دلیل در این مطلب قرار نیست تاریخ لامبورگینی را با هم مرور کنیم. از همان سال های آغازین تاسیس این کمپانی، فروچیو لامبورگینی، شروع به رقابت تنگاتنگ با انزو فراری کرد و غلبه بر این شرکت خودروسازی را از جمله اهداف خود قرار داد.
در سال ۱۹۶۷ و در ابتدای راه لامبورگینی، وقتی این خودروساز با سیل سفارشات برای مدل جدید میورا (Miura) مواجه شد، و در حالی که روز به روز پشتوانه مالی قدرمتمندانه تری کسب می کرد، فروچیو تصمیم گرفت از کمک نوچیو برتونه و مارسلو گاندینی برای طراحی و تولید خودرویی خاص و ویژه استفاده نماید.
محصول جدیدی که طراحی شد، خودرویی شش سیلندر با نام مارزال (Marzal) بود. درهای خودرو به شکل بال های پرندگان باز می شد و بخش زیادی از آن به صورت شیشه ای طراحی شده بود. در یک کلام باید گفت که طراحی این خودرو یک شاهکار بود و به اندازه ای مورد توجه واقع شد که پرینس رینر همراه با پرینسس گریس، شاهزاده های موناکو، شخصا برای افتتاح مسابقات سالانه مونت کارلو جی پی که با معرفی این خودرو آغاز می شد، حاضر شدند.
به این ترتیب از همان تاریخ به بعد، مدل های مفهومی لامبورگینی تبدیل به ستاره مراسم و گردهمایی های خودروسازان مطرح جهان شدند. با معرفی ترزو میلنیو (Terzo Millennio) به عنوان آخرین خودروی مفهومی این شرکت، تصمیم گرفته ایم نگاهی به مهم ترین مدل های مفهومی لامبورگینی در تمام سال های گذشته بیاندازیم که در ادامه می خوانید.
پرگونتا – Pregunta
در سال ۱۹۹۸ و ماه های پیش از آن، خروج لامبورگینی از روزهای تاریک و بحران چند مالکیتی این کمپانی در سال های گذشته اش، با سرانجامی خوش همراه شد، و خودروی لامبورگینی پرگونتا معرفی گردید. شاید همان زمان برگزارکنندگان نمایشگاه موتورشوی پاریس، علت موفقیت نمایشگاه را به درستی متوجه نشدند، اما حالا خیلی خوب می دانیم که معرفی پرگونتا، توسط لامبورگینی یکی از مهم ترین دلایل استقبال از این نمایشگاه بوده است.
نیروی پیشران این خودرو به محور چرخ های عقب وارد می آمد و از این حیث با خودروی هم نسل خود، لامبورگینی دیابلو، که نیروی پیشران آن به چهار چرخ وارد می شد، تفاوت داشت. این نیرو از موتور V12 با توان ۵۳۰ اسب بخار ترمزی تولید می شد. پرگونتا دارای بیشینه سرعت ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت بود و می توانست در ۲۰ ثانیه به این سرعت دست یابد. سقف دو تکه این خودرو از جنس پلی کربنات شفاف ساخته شده و ویژگی های کابین آن بیشتر شبیه به هواپیماهای جنگنده طراحی شده بود. البته رنگ این خودرو نیز درست مانند هواپیمای جنگنده داسو رافال فرانسوی بود.
سوگنا – Sogna
در نمایشگاه موتورشوی ژنو در سال ۱۹۹۱ تمام نگاه ها متوجه رونمایی از خودروی جدید مرسدس بنز، W140، سری S-Class بود. اما درست در سویی دیگر، یک تیونر ژاپنی با نام ریوجی یامازاکی مشغول معرفی سوگنا بود. کافی است کمی به عکس سوگنا چشم بدوزید تا از جزئیات طراحی آن لذت ببرید. در واقع ریوجی یامازاکی در همکاری با لامبورگینی، خودرویی را بر اساس مدل موفق کانتاش طراحی کرده بود و این خودروی سوپر اسپرت با موتور ۵.۲ لیتری از نوع V12، رویای ایتالیایی به معنای واقعی بود.
بدنه سوگنا به صورت دست ساز و از جنس آلومینیوم و به رنگ سبز ساخته شده بود و موتور آن درست مانند موتور کانتاش، ۴۵۵ اسب بخار ترمزی قدرت داشت که برای رسیدن به بیشینه سرعت اسمی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ایده آل به نظر می رسید.
اگویستا – Egoista
اگویستا را می توان غزل پیروزی و سرخوشی غرورآمیز لامبورگینی دانست. چنانچه مسئول طراحی گروه خودروسازان فولکس واگن، والتر دا سیلوا، اگویستا را اینگونه توصیف می کند: “این خودرو، فلسفه هدونیسم و لذت گرایی را به حد اعلا رسانده است.”
شیارها و باله های بدنه این خودرو با توجه به شرایط رانندگی باز یا بسته می شوند و با توجه به نیروی پیشرانی که از طریق موتور V10 اگویستا به محور عقب وارد می شود، توان ۶۰۰ اسب بخار ترمزی می تواند توسط آن تولید گردد. چراغ های ال ای دی جلوی این خودرو در کناره ها با عنوان «چشمان گاو»، جاده را روشن می کنند و چراغ های دیگری که کمی در انحنای نمای جلو مخفی هستند با عنوان «چشمان عقاب»، مسیر حرکت را زیر نظر می گیرند. همچنین در ساخت بدنه اگویستا، از مواد ضد راداری استفاده شده است که در صنعت هوانوردی کاربرد دارد. با این اوصاف باید اعتراف کرد که لامبورگینی اگویستا یکی از نبوغ آمیزترین مدل های مفهومی این کمپانی خودروسازی است.
استوک – Estoque
اگرچه معرفی استوک، به اندازه رونمایی از پرگونتا پرسر و صدا نبوده است، اما مدل استوک نیز محبوبیت خاصی در جمع دوستداران لامبورگینی پیدا کرد. این خودرو در نمایشگاه موتورشوی پاریس در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. مشخصات کلی استوک، شامل خودرویی با ظرفیت چهار سرنشین و چهار درب است که می تواند با مدل های استون مارتین رپید و پورشه پانامرا قابل مقایسه باشد. طول بدنه لامبورگینی استوک، پنج متر است و حدود دو متر عرض دارد. موتور این خودرو مشابه پیشرانه ۵.۲ لیتری گالاردو از نوع V10 است که ۵۶۰ اسب بخار توان دارد.
وننو – Veneno
بدون شک یکی از بهترین محصولات لامبورگینی که برازنده نام گاو خشمگین است، خودروی وننو می باشد. نام این خودرو به یاد ماتادور مشهوری با همین نام انتخاب شده که در سال ۱۹۱۴ از دنیا رفته است. بنابراین با مطرح شدن اسم این محصول لامبورگینی در نمایشگاه موتورشوی ژنو در سال ۲۰۱۳، همگان به راستی انتظار یک گاو خشمگین را می کشیدند. موتور پیشرانه وننو بر اساس موتور V12 آونتادور طراحی شده است که ۶.۵ لیتر حجم دارد و توان ۷۳۹ اسب بخار را برای رسیدن به بیشینه سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت تولید می کند.
نیروی پیشرانه این خودرو هم به مانند آونتادور بر چهار چرخ وارد می شود، شاسی به صورت یک تکه طراحی شده است و سیستم تعلیق آن نیز مشابه آونتادور است. از جمله مهم ترین تفاوت های وننو با آونتادور نیز می توان به باله عقب قابل تنظیم وننو، سطح مسطح زیر بدنه، انحناهای عضلانی تر آن، و روف اسکوپ از نوع لِمَنز اشاره کرد. البته لامبورگینی اندکی پس از معرفی این خودرو، با ایجاد کمی تغییرات و بهبود برخی شاخص ها، مدل وننو رودستر را معرفی کرده است.
آونتادور جی – Aventador J
لامبورگینی آونتادور جی، خودروی سوپر اسپورت بدون سقف این خودروساز است که با موتور V12 طراحی شده است. بر اساس گفته های سرپرست طراحی لامبورگینی، فیلیپو پرینی، مدیر عامل سابق این شرکت، استفان وینکلمن، پیش از طراحی این خودرو از او خواسته بود که با یک طراحی ویژه و منحصربفرد، آونتادور را متحول کند. طراحی آونتادور جی، در شش هفته نهایی شده است و البته تغییرات آن محدود به برداشته شدن سقف آونتادور نیست. بلکه قسمت جلوی کاپوت، سپرهای عقب و جلو، و چراغ های جلوی آن نیز دستخوش تغییراتی شده است.
همچنین یک دیفیوزر در قسمت جلوی بدنه، برآمدگی هایی در عقب شاسی و یک دریچه پوششی از جنس فیبر کربنی نیز در مدل آونتادور جی اضافه شده است. به این ترتیب با مقایسه هر چه بیشتر، حتما اذعان خواهید کرد که طراحی این خودرو خاص و عالی شده است. حرف جی در نام این خودرو برگرفته از نام مدل لامبورگینی جوتا است که در زمان خودش یک خودروی مسابقه ای عالی بر پایه طراحی سری میورا بوده است.
زاگاتو رپتور – Zagato Raptor
وقتی در نام خودرویی، کلمه Raptor (شکارگر) اضافه شود، حتما انتظار ماشینی قدرتمند را باید داشته باشیم. اما زاگاتو رپتور واقعا چیز دیگری است. اساس طراحی این خودروی مفهومی، بر پایه مدل دیابلو است که پیشتر توسط لامبورگینی تولید شده بود و در سال ۱۹۹۶ با همکاری زاگاتو به مرحله معرفی و رونمایی رسید. در واقع، در طراحی این خودرو از درهای مرسوم خودروها استفاده نشده است و در عوض قسمت میانی بدنه به شکلی جالب و منحصر بفردی به سمت بالا می شکند و به این ترتیب می توان سوار بر این خودرو شد، که البته روش چندان راحتی به نظر نمی رسد.
نیروی پیشرانه زاگاتو رپتور بر هر چهار چرخ وارد می شود و توان کلی آن ۵۰۰ اسب بخار است که توسط موتور V12، دیابلو تولید می گردد. این خودرو از سیستم ABS استفاده نمی کرده و به هیچ سیستم کنترلی کششی مجهز نبوده است. در ساخت بدنه زاگاتو رپتور اندکی فیبر کربنی به کار رفته بود که باعث شده بود در مقایسه با خودروهای هم رده اش، کاملا سبک باشد.
اتون – Athon
نام این خودروی مفهومی لامبورگینی برگرفته از خدای خورشید مصر باستان می باشد. اتون با همکاری کمپانی برتون و طراحی مارک دشامپس، تولید شده بود. طراحی کلی این خودرو، تم محصولات برتون را داشته است، کابین در قسمت جلوی آن تعبیه شده بود و بخش عقب طول بلندی داشت و بدنه به رنگ خاکستری رنگ آمیزی شده بود. برخلاف ظاهر این خودرو، در بخش فنی آن رد پای لامبورگینی کاملا مشهود است و از پیشرانه های اوراکو در این خودروی مفهومی استفاده شده بود.
موتور آن از نوع V8 با حجم ۳ لیتر بوده که ۲۶۰ اسب بخار توان داشته است. همچنین چهار کاربراتور وبر (Weber) و یک جعبه دنده دستی با پنج مرحله سرعت، از دیگر ویژگی های اتون بوده است. چند سال قبل، این خودروی مفهومی بسیار خاص لامبورگینی با قیمتی به اندازه ۳۴۷ هزار یورو در یک حراجی به فروش رسید.
چیتا – Cheetah
این خودرویی که در تصویر می بینید و چندان شباهتی به محصولات لامبورگینی ندارد، چیتا نام دارد که در سال ۱۹۷۷ توسط لامبورگینی معرفی شد. چیتا یک خودروی اسپورت ۴x4 بود که در میان تمام مدل های مفهومی تاریخ لامبورگینی پایین ترین نمره را به خود اختصاص می دهد. در سال های پایانی دهه هفتاد میلادی، مالکان لامبورگینی نیاز شدیدی به افزایش سود و ارزش افزوده بالاتر داشتند و همین امر موجب شد که با کمپانی های دیگری وارد قرارداد شوند.
به عنوان مثال یکی از قراردادهای لامبورگینی، تولید شاسی خودروهای BMW M1 بود. یکی دیگر از همکاری های خارجی لامبورگینی نیز به قراردادی مربوط می شود که این شرکت با کمپانی MTI برای تولید خودروهای مورد نیاز ارتش ایالات متحده آمریکا منعقد کرد و حاصل این همکاری، معرفی و تولید خودروی چیتا بود.
طراحی اصلی این خودرو که توسط MTI به لامبورگینی معرفی شده بود، متعلق به شرکت فورد بود، و لذا با شکایت فورد، این موضوع پای مدیران لامبورگینی را به مسائل حقوقی کشاند. لامبورگینی که تمام سرمایه گذاری خود را معطوف به دو پروژه همکاری با BMW و MTI کرده بود، ناگهان همه چیز را از دست رفته می دید. از طرفی BMW به صورت یک طرفه از توسعه پروژه M1 کناره گرفت و از طرف دیگر قرارداد این شرکت با MTI دچار مشکلات حقوقی شد.
اما لامبورگینی ارزش سرمایه گذاری خود روی این غول ۴x4 را چند سال بعد به چشم دید. پروژه چیتا تبدیل به طراحی و تولید خودروی LM002 شد که یکی از خاص ترین محصولات لامبورگینی در طول تاریخ است. در واقع روح چیتا فراموش نشد و توانست در کالبد خودروی شاسی بلند اوروس به حیات خود ادامه دهد.
مارزال – Marzal
یکی از مدل های لامبورگینی که در ابتدای این مقاله هم به آن اشاره ای داشتیم، خودروی چهار سرنشین مارزال است که دارای یک موتور پیشران شش سیلندر خطی بود. مدل مفهومی مارزال اولین بار در نمایشگاه موتورشوی ژنو معرفی شد و توانست خودش را در میان گاوهای خشمگین لامبورگینی به شهرت برساند. پیشرانه اولیه این خودرو با موتور V12 میورا جایگزین شد که ۱۷۵ اسب بخار توان داشت. شاسی مارزال هم بر پایه مدل میورا طراحی شده است و دو درب بلند پروانه ای با شیشه های بزرگ و یک سقف شیشه ای برایش تعبیه شده است.
با وجود این سقف و درهای شیشه ای، مهندسان گروه برتون سعی کردند که از یک سیستم تهویه مطبوع ایده آل برای این خودرو استفاده کنند تا گرمای حاصل از تابش نور خورشید به شیشه های بزرگ آن، سرنشینان را آزار ندهد. این خودروی مفهومی بعدها با قیمت بسیار بالای ۱.۵ میلیون یورو به فروش رفت.
سستو المنتو – Sesto Elemento
این هیولای لامبورگینی که بر اساس مدل گالاردو طراحی شده است، برای اولین بار در نمایشگاه موتورشوی پاریس ۲۰۱۰ معرفی شد. توان پیشران این خودرو ۵۶۲ اسب بخار است که باعث می شود سستو المنتو در ۲.۵ ثانیه، سرعت خود را به صد کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین بدنه بسیار سبکی از جنس فیبر کربن، این خودرو را همچون یک جت جنگنده، قدرتمند و پرسرعت نموده است.
استریون – Asterion
لامبورگینی استریون تقریبا نسبت به تمام خودروهای معرفی شده در این لیست متفاوت است. این تفاوت فقط به خاطر ظاهر خشن یا طراحی ساده تر و واقع گرایانه تر آن نیست. بلکه برای این خودرو، از یک موتور پیشران هیبریدی استفاده شده است که در نوع خود بی نظیر است و توان ۹۱۰ اسب بخار را تولید می کند.
سنتناریو – Centenario
اگر بخواهیم خودروی لامبورگینی آونتادور را ملاک مقایسه ای قرار دهیم، سنتناریو بسیار سبک تر، قدرمندتر و پرسرعت تر از آونتادور است. اما یک وجه تمایز بسیار مهم آن با تمام محصولات لامبورگینی این است که از سیستم فرمان چهار چرخ بهره می گیرد. این ویژگی بسیار مهم، پیش از این در هیچ یک از محصولات لامبورگینی دیده نشده است.
ترزو میلنیو – Terzo Millennio
داستان این خودرو از آنجایی شروع شد که کمپانی لامبورگینی با همکاری گروهی از متخصصان دانشگاه فنی ماساچوست – MIT، تصمیم گرفتند خودرویی را طراحی کنند که تمام معیارهای جهانی در مورد خودروهای سوپر اسپورت را در هزاره سوم از نو بازنویسی نماید. بر اساس همین هدف بلند نیز، نام ترزو میلنیو بر آن نهاده شده است. این خودرو را می توان در یک کلام، خودروی آینده نامید. این ابر خودروی الکتریکی، از جنبه های فنی، توانی خواهد داشت که پیش از این از هیچ خودروی دیگری سراغ نداشته ایم.
بهترین خودروهای مفهومی تاریخ لامبورگینی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر