۱۳۹۶ شهریور ۱۰, جمعه

عارف: تاثیرگذار بودیم و انسجام خوبی داریم

گروه خبری پارس دان

عارف: تاثیرگذار بودیم و انسجام خوبی داریم


روزنامه اعتماد: روز گذشته در حاشیه آخرین جلسه مجلس قبل از تعطیلات سه هفته‌ای نمایندگان، محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید که می‌خواست از راهرو به سمت آسانسورها حرکت کند در حصار خبرنگاران ماند و ناگزیر شد تا به سوالات‌شان پاسخ دهد.

 


این روزها عملکرد فراکسیون امید بیشتر از همیشه کانون نقدها و اظهارنظرها شده است و تازه گاهی حواشی دیگری از نوع اظهارنظرهای عجیب درباره «ژن خوب» هم دامان رییس فراکسیون امید را می‌گیرد. عارف اما بر همان مدار آرامش همیشگی‌اش بود و هرچند توقف طولانی در جمع خبرنگاران نداشت، اما سعی کرد به سوالات پاسخ بدهد.


 


هر چند برخی از آنها مثل سوال درباره «ژن خوب» که عارف را در موضع دفاعیه‌ای از پسرش قرار می‌داد، چندان برایش خوشایند نبود. نخستین سوال درباره علت جابه‌جایی بعضی اعضای هیات رییسه فراکسیون امید بود که عارف درباره آن گفت: آقای صادقی می‌خواست بیشتر وقت خود را در فراکسیون شفاف‌سازی بگذارد چرا که فراکسیون مهمی است و ماموریتی حساس بر عهده دارد و آ‌قای پزشکیان نیز در هیات رییسه مجلس درگیری‌های بسیار دارد.


 


اما انتقاد برخی اعضای فراکسیون امید نسبت به فراکسیون مستقلین ولایی در جریان رای اعتمادها هم موضوع دیگری بود که عارف به آن اینگونه پاسخ داد: ما هیچ گله‌ای از دیگر فراکسیون‌ها نداریم. هر فراکسیون بر اساس سازوکار خود عمل می‌کند و طبیعی است که ما نیز در فراکسیون امید بر اساس سازوکار فراکسیونی خودمان اقدام می‌کنیم.


 


اما خبرنگار که از پاسخ عارف قانع نشده بود، پرسید: «بعضی اعضای فراکسیون امید، اعضای مستقلین ولایی را به زد و بند متهم کرده‌اند» که عارف هم گفت: ان‌شاءالله نه زد و بند و نه باج خواهی بوده است و هر کسی بنا به تکالیف سیاسی و ملی خود رای دهد. سوال بعدی در مورد عدم معرفی وزیر علوم و تحقیقات بود.


 


عارف، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و به همین دلیل می‌تواند مرجع خوبی برای این سوال باشد. نظر عارف این بودکه طبیعتا بهتر بود در ابتدای سال تحصیلی با حضور وزیر کارها آغاز شود که به هر دلیل این اتفاق نیفتاد، اما انتظارمان این است که هر چه سریع‌تر و پس از اتمام تعطیلات مجلس این موضوع به نتیجه برسد و وزیر علوم معرفی شود.


 


فراکسیون امید در تمامی صحنه‌ها حضوری تاثیرگذار داشته است


 


موضوع بعدی انتقادات نسبت به عملکرد فراکسیون امید و برنامه‌های این فراکسیون در سال دوم فعالیتش بود. دو روز قبل انتخابات هیات رییسه فراکسیون امید برای دومین سال برگزار شد و عارف بدون رقیب و با اجماع اعضا باز هم رییس فراکسیون ماند. او از فراکسیون تحت مدیریتش راضی است و انتقادات را هم طبیعی می‌داند.


 


برای همین گفت: وقتی که فعالیت کنید، طبیعتا انتقاداتی نیز مطرح می‌شود و اگر قرار باشد انتقادی نکنند شاید بهتر آن است که کاری انجام نگیرد. فراکسیون حقیقتا در تمامی صحنه‌ها حضوری تاثیرگذار داشته و واقعیت این است که با وجود همه مباحثی که مطرح می‌شود فراکسیون امید انسجام بسیار خوبی دارد. اما نکته جالب پیامی بود که او در پاسخ به برخی از انتقادات اعضای فراکسیون امید صادر کرد.


 


وقتی که می‌خواست درباره برنامه‌های فراکسیون امید در سال دوم سخن بگوید، گفت: اعضای فراکسیون در رایی که روز گذشته دادند این مساله را نشان دادند که مسیر فراکسیون مسیری درست بوده و طبیعی است که برای بهبود این وضع جلساتی داشته و در ادامه نیز خواهیم داشت.


 


علیرضا رحیمی از اعضای فراکسیون امید که بعد از انتخابات دو روز قبل به عضویت هیات رییسه فراکسیون درآمده است در اظهارنظرهایی انتقادی پیش‌بینی کرده بود «حداقل نیمی از چهره‌های هیات رییسه فعلی تغییر یابد و با این تغییر، نیمی دیگر هم پیام لازم را برای تغییر در روش‌ها دریافت خواهند کرد.» حالا عارف به او و منتقدین دیگر می‌گوید که ترکیب هیات رییسه نشان می‌دهد مسیر فراکسیون امید مسیر درستی بوده است.


 


مهم‌ترین پروژه‌های فراکسیون امید معیشتی و اقتصادی است


 


او در کنار اینها گفت: سال دوم را سال برنامه‌محوری در فراکسیون قرار دادیم و بنا داریم آنچه در زمان انتخابات میثاق‌مان با مردم قرار گرفت را با برنامه پیگیری کنیم و اهداف فراکسیون را در چارچوب برنامه ششم توسعه و اهداف دولت تنظیم کنیم و با پیگیری تعدادی پروژه جدی کار را پیش ببریم. البته مهم‌ترین پروژه‌ها در مسائل معیشتی و اقتصادی خواهد بود.


 


سوال بعدی از عارف درباره «ژن خوب» بود. ژن خوب را قبلا پسر عارف در گفت‌وگویی ویدیویی بیان کرده بود و بعد از آن هم عارف زیاد درباره آن مورد سوال قرار گرفت. حمیدرضا عارف در مصاحبه با برنامه اینترنتی «خیلی محرمانه» که در اسفند ۹۵ ضبط شد و ۲۹ تیر امسال روی سایت آپارات قرار گرفت، گفته بود: «آن کسی که توانایی دارد به جایی رسیده، حتما استعدادهایی داشته است.


 


در این استعداد، بحث ژن و وراثتی وجود دارد؛ پدر و مادرم هر دو جزو شاگرد ‌اول‌های کنکور ایران بودند و…» و علاوه بر اینها او درباره موضوعاتی همچون «آقازادگی»، ژن‌خوب، و… سخن گفته بود. حالا پدرش به خاطر این سخنان مورد سوال قرار گرفت و اینطور واکنش نشان داد: نظر خاصی در این رابطه ندارم و فکر می‌کنم افاضاتی که در این روزها در فضای مجازی صورت گرفت، کفایت می‌کند.


 


خبرنگار باز هم از او پرسید آیا توصیه‌ای به فرزندش نداشته است که عارف گفت: همان توصیه‌ای که به تمام جوانان دارم به فرزند خود نیز می‌گویم. عارف دوست نداشت در این باره حرف بزند.


 


برای همین گفت به اندازه کافی در این رابطه بحث شده، اما ترجیح داد ادامه سخنانش در حمایت از فرزندش باشد: ‌یک مصاحبه‌ای انجام دادند و از آن به اندازه کافی در فضای بداخلاقی که وجود دارد، سوءاستفاده شده است. ایشان به هر حال همواره شاگرد ممتاز بودند و شاگرد اول کلاس بوده و در هر مسابقه‌ای که از زمان دبستان تاکنون شرکت کرده، اول شده است و در مصاحبه نیز گفته این مساله را از پدر و مادرم به ارث برده‌ام که آنها نیز در تمامی مقاطع شاگرد اول بوده‌اند حال اینکه درست گفته یا غلط مساله‌ای است که مطرح شده.


 


آخرین بحث هم مربوط به تلاش تعدادی از نمایندگان برای ایجاد محدودیت در کار خبرنگاران و عکاسان پارلمانی بود. عارف گفت: توصیه ما این است که این روند اصلاح شود چرا که اگر در خانه مردم برای خبرنگاران محدودیت قایل شویم، طبیعتا در دیگر بخش‌ها نمی‌توان انتظار داشت که آنها حضوری جدی داشته باشند. امیدوارم هیات رییسه هر چه سریع‌تر این مشکل را هموار کنند.



گروه خبری پارس دان



عارف: تاثیرگذار بودیم و انسجام خوبی داریم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر