۱۳۹۶ شهریور ۱۰, جمعه

کنعانی: خانه احزاب، درگیر قدرت‌های حاکم نشود

گروه خبری پارس دان

کنعانی: خانه احزاب، درگیر قدرت‌های حاکم نشود



روزنامه قانون: خانه احزاب در سال ۱۳۷۹ در دولت اول اصلاحات و در راستای گسترش فرهنگ حزبی و ارتقای فضای سیاسی کشور تاسیس شد. مدت زمان ماموریت این تشکل بنا بر ماده سه اساسنامه آن، نامحدود تعریف شد اما با روی کار‌آمدن دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، فعالیت آن از سوی وزارت کشور به‌ دلیل برخی موارد، غیرقانونی اعلام و در آن از سوی این وزارتخانه بسته شد.


 


با روی کارآمدن حسن روحانی فعالیت آن دوباره از سر گرفته ولی فعالیت آن پس از بازگشایی بیشتر صرف سازماندهی ساختاری آن شد و نقش رونق احزاب و ترویج فعالیت حزبی آنچنان مورد تاکید قرار نگرفت. در فضای سیاسی کشور شاهد آن هستیم که همچنان حزب، نقش مهمی ایفا نمی‌کند و اعتماد مردم به احزاب برای فعالیت‌های سیاسی همچون گذشته کم‌رنگ است.


 


در این راستا آنچه که بزرگ‌ترین مانع برای قدرت گرفتن احزاب در ایران مطرح است، تاکید بیش از حد جناح‌ها بر اشخاص خاص است. امروز می‌بینیم هرگاه جناح‌های چپ و راست در معرفی شخص مناسب و شایسته در انتخابات به مشکل می‌خورند به نوعی حکم مرگ خود و حامیان‌شان را در آن برهه از زمان امضا می‌کنند و این از آفت‌های نظام سیاسی کشور ماست.


 


نگاه جریان‌ها در سیاست کشور همواره مقطعی بوده است و ازاین‌رو احزاب، برنامه‌ای برای تربیت مدیران شایسته ندارند و تنها به فرصت‌های کوتاه مدت و لحظه‌ای برای کسب کرسی‌های قدرت می‌اندیشند.


 


روز سه‌شنبه ۷شهریور، روسای کمیته‌های خانه احزاب معرفی شدند. در همین راستا روزنامه «قانون» گفت‌وگویی را با حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز که به عنوان رییس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب انتخاب شده است، ترتیب داد که آن را در ادامه می‌خوانید.


عملکرد خانه احزاب را در این چند سالی که بازگشایی شده است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد در این دو دوره که آقایان غفوری‌فرد و حشمتیان، ریاست خانه احزاب را برعهده داشتند، فعالیت خانه احزاب بیشتر به سازماندهی مجدد و برگشت به دوره‌ای که به‌ دلیل آن خانه احزاب شکل گرفت، معطوف شد.


 


رویکرد مثبت همه جناح‌های سیاسی به بازگشایی آن و استقبال از آن قدم‌های مثبتی بود که در این چندسال اخیر برداشته شد. دولت، نگاه مثبتی به کارکرد خانه احزاب در این سال‌ها داشته که می‌تواند امیدواری برای موثر‌بودن آن را افزایش دهد. دفاتر خانه احزاب در استان ها بازگشایی شده و روند رو به رشد آن در حال طی شدن است.


خانه احزاب چقدر این توانایی را دارد که مستقل از بدنه حکومت عمل کند؟

این همیشه دغدغه ما بوده است. سعی ما براین بوده که خانه احزاب درگیر قدرت‌های حاکم نشود و از استقلال رای برخوردار باشد. خانه احزاب امکانات لازم و بودجه کافی را برای پیشبرد اهدافش ندارد و تنها با حق عضویتی که اعضا به آن پرداخت می‌کنند، اداره می‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند به نظر می‌آید چاره‌ای جز گرفتن یارانه از دولت برای خانه احزاب باقی نماند و در این یارانه بگیر شدن، تشکل هویت مستقلش را از دست می‌دهد.


در طول این سال‌ها خانه احزاب چقدر در گسترش فرهنگ کار‌‌آمد حزبی موفق ظاهر شده است؟


خانه احزاب یک مجموعه صنفی است اما در مجموع، تعاملات میان احزاب در این تشکل موجبات مشارکت چشم‌گیر مردم در این دو انتخابات اخیر را فراهم کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نشان داد که خانه احزاب می‌تواند نقش مشوق خود را در عرصه برگزاری انتخابات ایفا کند. این همدلی و همبستگی میان احزاب، به مرور می‌تواند الگویی را شکل دهد که برای وحدت جامعه مفید باشد.


آیا احزاب در ایران، در اصلی ترین نقش خود یعنی حلقه واسطه میان حکومت و مردم موثر عمل کرده‌اند؟



بی‌شک احزاب به عنوان یک پل ارتباطی میان مطالبات مردم و حکومت نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کنند ولی در برخی موارد می‌بینیم که مطالبات کنار گذاشته ‌می‌شود و بیشتر، مطالبه حزب و گروه در دستور کار قرار می‌گیرد. احزاب و گروه‌ها باید به‌دنبال آن باشند که به دولت‌ها برای تحقق مطالبات مردم کمک کنند و این کمک می‌تواند در شکل برنامه‌ریزی برای پیشبرد مطالبه و همچنین تشویق مردم به مشارکت، خود را نشان دهد.


 


در انتخابات گذشته احزاب از خود رویکرد مناسبی ارائه دادند ولی اینکه احزاب بتوانند مردم را برای مشارکت در عرصه‌های گوناگون کشور گرد هم بیاورند و بسیج عمومی کنند به نظر، هنوز به کار و برنامه‌ریزی بیشتر نیاز دارد.


آیا اعضای خانه احزاب در تعامل با یکدیگر قدم برمی‌دارند؟

بله در ۲۹ اردیبهشت امسال، احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌گونه‌ای عمل کردند که بستر همکاری بعد از انتخابات از بین نرود. در رفتار احزاب نوعی تسامح و تساهل دیده می‌شود که ممکن است در رقابت سیاسی پررنگ باشد ولی در خانه احزاب، فضای همکاری در راستای همدلی و همکاری وجود داشت.


اوضاع نابسامان احزاب، که فقط در بحبوحه انتخابات هیاهو می‌کنند و پس از آن گوشه‌گیر می‌شوند، تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟



ما سعی کردیم در سه موضوع مهم قانونی یعنی جرم سیاسی،احزاب و انتخابات که در کشور وجود دارد، دیدگاه و نظرات احزاب و افراد را وارد فضای تصمیم‌گیری دولت کرده و نواقص موجود را برطرف کنیم. مقداری از آن نیزحل شده و مابقی آن نیازمند تلاش بیشتر از سوی احزاب است. نظم، انضباط و قانون‌گرایی، اصول اساسی در فعالیت احزاب است که باید سرلوحه عملکرد تشکل‌ها قرار گیرد.


 


ما در این زمینه مشکلی با احزاب موجود نداریم، مشکل ما جریان‌های سیاسی است که تحت عنوان گروه‌های نفوذ و بدون تابلو وارد عرصه انتخابات می‌شوند و چارچوب‌های قانونی را نمی‌پذیرند و هیچ اساسنامه مشخصی ندارند. این گروه‌ها هستند که وارد انتخابات می‌شوند و بر‌آن نیز تاثیر می‌گذارند.


 


این قبیل رفتار برای احزاب مزاحمت ایجاد کرده و افرادی را که در چارچوب قانون عمل می‌کنند با دلسردی مواجه می‌کند. وقتی احزاب ببینند که در آستانه انتخابات گروه‌های این چنینی سر در‌می‌آورند و بر نتیجه انتخابات تاثیر می‌گذارند، از اینکه در مسیر قانون‌گرایی برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند، مایوس می‌شوند.


خانه احزاب در تشکیل کابینه دوازدهم نقشی ایفا کرده است؟

همواره احزاب سعی داشتند که در شکل‌گیری اراده سیاسی موثر باشند و این اراده سیاسی خود را در تشکیل دولت‌ نشان می‌دهد. اما تاکنون بیشتر شاهد آن بوده ایم که دولت ها بر احزاب تاثیرگذارند تا اینکه احزاب بر دولت موثر باشند. از آفت‌های فضای سیاسی کشور ما نیز این است که دولت احزاب‌ساز است نه اینکه احزاب، دولت‌ساز باشند. این مساله کشور را با مشکلاتی مواجه می‌کند.


به‌عنوان رییس کمیته اطلاع رسانی، برنامه‌ خانه احزاب در این دوره چه خواهد بود؟



به هر حال ما با توجه به اینکه احزاب باید یار دولت باشند نه باری بر دوش آن، سعی کرده‌ایم که به استقرار دولت، مشارکت مردم، پیگیری مطالبات مردم و … کمک کنیم. رویه خانه احزاب رسیدگی به مشکلات تشکل‌ها در چارچوب قانون و همچنین یاری احزاب برای رشد، قدرتمندشدن و قانون‌گریی آن‌ها است.


 


در این راستا با برنامه‌ریزی‌هایی قصد داریم که موثرتر از گذشته عمل کنیم. در کمیته اطلاع‌رسانی سعی ما بر این است که در عین شفافیت، صداقت و درستکاری که از اصول اخلاقی هر زمینه کاری است به ایفای وظایف خود عمل کنیم.هر نقد دلسوزانه و آگاهانه را پذیرا و برآن هستیم که در راستای فرمایش‌های امام راحل(س) و رهبر معظم انقلاب، درجهت رشد و توسعه فضای سیاسی کشور گام برداریم.


آیا روحانیت می‌تواند نقش احزاب را در کشور اجرا کند؟

روحانیت در ساختار سیاسی کشور ما از مشروطه تا به امروز دو نقش بزرگ را ایفا کرده است: یکی بسیج عمومی مردم برای مشارکت در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و دیگری نقش مرجعیت سیاسی که برای احزاب و گروه‌های سیاسی از گذشته مطرح بوده است. امروز نیز هر دو جریان سیاسی کشور، روحانیت را به عنوان مرجعیت سیاسی پذیرفته اند و این نقش، نقش موثری بوده است. این جایگاه در چارچوب احزاب نیز باید تقویت بشود.


 


باید مراقب باشیم که وظیفه اصلی روحانیت که پاسداری از ارزش‌های اسلام و انقلاب است، محفوظ بماند. بنده با اسلام منهای روحانیت مخالف هستم و معتقدم که جریان‌های نفوذی در صدد این بوده‌اند که اسلام منهای روحانیت را ترویج کنند.



گروه خبری پارس دان



کنعانی: خانه احزاب، درگیر قدرت‌های حاکم نشود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر