۱۳۹۶ شهریور ۹, پنجشنبه

تست اراده امریکا در آسمان ژاپن

گروه خبری پارس دان

تست اراده امریکا در آسمان ژاپن


پیونگ‌یانگ موشک ۲۷۰۰ کیلومتری را از آسمان سومین اقتصاد بزرگ دنیا عبور داد



روزنامه جوان: واشنگتن هفته گذشته حمله به ژاپن را به مثابه حمله به امریکا خوانده بود…


کره‌شمالی روز سه‌شنبه موشک جدیدی را شلیک کرد که با عبور از حریم هوایی ژاپن و پس از پیمودن مسافت ۲هزار و ۷۰۰ کیلومتری در اقیانوس آرام فرود آمد.


 


در پی این اقدام صدای آژیر خطر در یکی از شهرهای شمالی «سومین اقتصاد بزرگ جهان» به صدا درآمد. رئیس‌جمهور امریکا با تکرار لفاظی‌های خود علیه پیونگ یانگ مدعی شد که همه گزینه‌ها  برای تنبیه کره‌شمالی روی میز است.  هفته گذشته واشنگتن مدعی شده بود هر گونه حمله به ژاپن حمله به خاک امریکا محسوب می‌شود.  جنگنده‌های کره‌جنوبی هم در واکنش به این شلیک موشکی، نقاطی از خاک خود در نزدیکی مرزهای کره‌شمالی را بمباران کردند.


 


از شبه جزیره کره و منطقه پاسیفیک همچنان خبر بحران و التهاب به گوش می‌رسد. هشدارهای امریکا و همپیمانانش برای باز‌داشتن کره‌شمالی از آزمایش‌های موشکی نتیجه عکس داده و این تهدیدات نتوانسته پیونگ‌یانگ را به عقب‌نشینی از برنامه موشکی‌اش وادار کند.


 


در شرایطی که امریکا و کره‌جنوبی درحال برگزاری رزمایش مشترک برای مقابله با تهدیدات پیونگ یانگ هستند اما کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی بدون توجه به این تهدیدات همچنان به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد. دولت ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک موشک کره‌شمالی از فراز شمال ژاپن عبور کرد.


 


اتحادیه رادیو و تلویزیون ژاپن (ان.‌اچ.‌کی) گزارش کرد، موشک کره‌شمالی پس از پیمودن مسافت ۲هزار و ۷۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۵۵۰ متری به سه قسمت تقسیم شده و سپس در فاصله هزار و ۱۸۰ کیلومتری شرق دماغه اریمو در «هوکایدو» در دریا فرود آمده است. دولت ژاپن از شهروندان این منطقه خواسته است احتیاط کنند ولی اتحادیه رادیو و تلویزیون ژاپن گزارش داد که نشانه‌هایی که موید وقوع خسارات باشد، وجود ندارد.


 


به گزارش رویترز، صدای آژیر هشدار در شهر ناگونو ژاپن پس از عبور موشک از روی آسمان این کشور شنیده شد و از مردم خواسته شد تا به پناهگاه‌ها بروند. این درحالی است که ارتش ژاپن اقدامی برای ساقط کردن این موشک کره‌شمالی انجام نداد و اجاز داد این موشک از قلمرو این کشور بگذرد.


 


«شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که تمام توان خود را برای محافظت از شهروندان این کشور به کار خواهد گرفت. به درخواست ژاپن قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست فوق‌العاده‌ای را در این خصوص ترتیب دهد. اوایل ماه جاری میلادی شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را تشدید کرد. 


 


آخرین باری که یک موشک کره‌شمالی بر فراز ژاپن به پرواز درآمد، سال ۲۰۰۹ بود. این چهاردهمین آزمایش کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ است. موشک‌های کره‌شمالی پیش از این دو بار از فراز خاک ژاپن عبور کرده‌اند اما پیونگ یانگ در هر دو مورد اعلام کرده بود که اشیای پرتاب شده موشک‌های ماهواره‌بر بوده‌اند. این آزمایش موشکی یک هفته پس از آن انجام شد که دولت امریکا با هشدار به پیونگ یانگ اعلام کرده بود هر گونه حمله به ژاپن حمله به خاک امریکا محسوب می‌شود.


 
همه گزینه‌ها روی میز است


 


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به دنبال جدیدترین آزمایش موشکی کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد تمامی گزینه‌ها برای رویارویی با کره‌شمالی روی میز قرار دارد. ترامپ در بیانیه خود با اشاره به این آزمایش موشکی که بامداد سه‌شنبه انجام گرفت، گفت: «جهان جدیدترین پیام کره‌شمالی را به صورت واضح و رسا دریافت کرد.


 


این رژیم، اهانت خود به همسایگانش، تمامی اعضای سازمان ملل و همچنین کمترین استانداردهای رفتار پذیرفته شده بین‌المللی را نشان داد.» رئیس‌جمهور امریکا در ادامه تأکید کرد: «اقدامات تهدیدآمیز و بی‌ثبات‌کننده کره‌شمالی تنها انزوای این رژیم در منطقه و جهان را افزایش می‌دهد. تمامی گزینه‌ها روی میز است.»  تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی در ماه‌های اخیر با رویکرد جنگ‌طلبانه ترامپ بیش از پیش شدت یافته است.


 


ترامپ در ماه‌های اخیر بارها کره‌شمالی را به حمله نظامی تهدید اما تاکنون از به‌کارگیری این ابزار پر‌خطر خودداری کرده است. کره‌شمالی سه روز پیش نیز در یک آزمایش موشکی جدید، سه موشک کوتاه‌برد را پرتاب کرد. این کشور ماه گذشته نیز دو موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرد و همچنین در پی بالاگرفتن تنش کلامی با امریکا نسبت به پرتاب موشک به آب‌های اطراف جزیره «گوام» که در اختیار امریکاست، هشدار داد.


 


واشنگتن که نقش بسزایی در افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره دارد، همواره خواستار توقف آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای کره‌شمالی است، اما پیونگ یانگ بارها تأکید کرده است ‌تا زمانی که امریکا و متحدانش به تهدیدهایشان بر ضد‌کره‌شمالی ‌‌ادامه دهند، این کشور نیز به تقویت توانمندی‌های نظامی و توانایی حمله پیش‌دستانه خود ادامه خواهد داد.


 
واکنش‌های بین‌المللی


 


آزمایش موشکی کره‌شمالی واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس دیروز خشم خود را درباره شلیک آخرین موشک بالستیک کره‌شمالی اعلام کرد. به نوشته روزنامه اکسپرس، وزیر خارجه انگلیس گفت: «روش‌های کیم جونگ اون، جنگاوری است و شلیک غیرقانونی موشک توسط کره‌شمالی شدیداً محکوم است.»


 


ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا نیز در پیامی توئیتری نوشت: «آزمایش موشکی کره‌شمالی بر فراز ژاپن هم ایجاد پدافند موشکی را تحریک می‌کند و هم بررسی اقدام نظامی پیش‌دستانه را شدت می‌بخشد.» ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ضمن محکومیت اقدام کره‌شمالی در آزمایش موشکی بر فراز ژاپن، گفت که این پیونگ‌یانگ باید برنامه‌های موشکی خود را متوقف کند.


 


چین که به عنوان متحد اصلی کره‌شمالی به شمار می‌رود، در واکنش به آزمایش موشکی دیروز خواستار خویشتداری همه طرفین شد و از امریکا و کره‌جنوبی خواست تا پیونگ یانگ را تحریک نکنند. به گزارش خبرگزاری شینهوا، هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که وضعیت شبه‌جزیره کره به نقطه حساس و بحرانی نزدیک شده، هر چند هنوز هم فرصت برای از سرگیری مذاکرات صلح از دست نرفته است. دولت اندونزی هم که مناسبات خیلی خوبی با کره‌شمالی دارد در یک اقدام شگفت‌انگیز این پرتاب موشک کره‌شمالی را محکوم کرد.


 
رزمایش هوایی کره‌جنوبی


 


ساعاتی پس از آنکه پیونگ‌یانگ موشکی را که ظاهراً از نوع بالستیک میانبرد بوده شلیک کرد، کره‌جنوبی برای نمایش اقتدار نظامی خود  رزمایشی هوایی برگزار و نقاطی در نزدیکی مرز کره‌شمالی را بمباران کرد.


 


به گزارش راشاتودی، این قدرت‌نمایی به دستور مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با مشارکت چهار جنگنده اف ‌۱۵کی انجام شد که بمب‌های چندمنظوره «ام‌کی ۸۴» خود را در نزدیکی مرز بین دو کره در منطقه تائه‌بائک پرتاب کردند.


 


رئیس شورای امنیت ملی کره‌جنوبی افزود: ما اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی را بسیار جدی می‌دانیم و تصمیم گرفتیم تا موضعی هوشیارانه در مقابل تحریکات احتمالی بعدی از جانب کره‌شمالی داشته باشیم. وزارت خارجه کره‌جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر کره‌شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز موشکی و هسته‌ای خود ادامه دهد، ما پاسخی قاطع براساس ائتلاف راسخ خود با ایالات متحده امریکا خواهیم داد.» وزیر خارجه کره‌جنوبی هم روز سه شنبه برای بررسی اوضاع شبه جزیره کره به واشنگتن سفر کرد.

گروه خبری پارس دان



تست اراده امریکا در آسمان ژاپن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر