گروه خبری پارس دان
کابینه روحانی چگونه رأی گرفت؟
محمد حسن نجمی در روزنامه شرق نوشت: ١۶ از ١٧؛ «بیطرف» پشت خط ماند؛ ١۶ وزیر از موانع کوتاه بهارستان عبور کردند و به وزارت رسیدند. دیروز بالاخره در پنجمین روز از بررسی وزرای پیشنهادی دولت، نوبت به رأیگیری برای اعتماد یا عدم اعتماد مجلس رسید؛ در روز پنجم که دو وزیر پیشنهادی «نیرو» و «ورزش و جوانان» بررسی شدند، وزیر پیشنهادی ورزش هیچ مخالفی نداشت!
پیش از رأیگیری، فراکسیون مستقلین که نزدیک به علی لاریجانی شناخته میشوند، در بیانیهای اعلام کردند که این فراکسیون از سه وزیر پیشنهادی حمایت نمیکند؛ البته طبق همان اطلاعیه، وزرایی که در رأیگیری داخلی فراکسیون کمتر از ۶۶ درصد رأی را داشته باشند، مورد حمایت قرار نمیگیرند، ولی حدنصاب رأی در صحن، اکثریت مطلق؛ یعنی بیش از نصف آراست. بنابراین به دلیل اینکه آرای مستقلین در مورد وزرای پیشنهادی ارتباطات ۵٢ درصد، کشاورزی ۴٠ درصد و نیرو ۴٠ درصد بود، این سه نفر از زیر چتر حمایتی این فراکسیون خارج شدند؛ که البته «آذریجهرمی» و «حجتی» موفق به کسب رأیاعتماد شدند؛ اما آذریجهرمی با رأی پایین یا بهاصطلاح ناپلئونی. پس از وزیر پیشنهادی ورزش، نوبت «حسن روحانی»، رئیسجمهوری، بود که برای دفاع پایانی از وزرایش پشت تریبون برود.
با پایان سخنرانی روحانی، کارتنهایی که با پارچه یا کاغذ سبزرنگ پیچیده شده بودند، برای ریختهشدن آرای نمایندگان به صحن آمد؛ کاغذ رأی هم اینطور بود که در پایین نام هر وزیر پیشنهادی سه گزینه «موافق»، «مخالف» و «ممتنع» قرار داشت و تمام ١٧ وزیر پیشنهادی در یک ورقه جای گرفته بود. پیش از آغاز رأیگیری، روحانی و کابینه پیشنهادیاش از صحن خارج شدند رأیگیری آغاز شد. با پایان رأیگیری، لاریجانی حدود یک ساعت تنفس اعلام کرد و خبرنگاران از صحن خارج شدند تا روند شمارش شروع شود. حدود ساعت ١٢:۴۵ بود که در صحن باز شد و لاریجانی بلافاصله نتیجه آرای هر وزیر پیشنهادی را قرائت کرد. البته پیش از قرائت لاریجانی و پشت در صحن، خبرهای غیررسمی، ولی موثق از رأینیاوردن «حبیبالله بیطرف»، وزیر پیشنهادی نیرو، حکایت میکرد.
٢٧٠ رأی ممتنع و ۴۵ رأی باطله!
با پایان تنفس مجلس، لاریجانی با قرائت نتایج، آن خبرها را تأیید کرد؛ ١۶ وزیر از ١٧ وزیر پیشنهادی رأی آوردند، اما رأیآوردن برخی گزینهها جالب توجه بود؛ «آذریجهرمی» برای وزارت ارتباطات؛ «علی ربیعی» برای وزارت کار؛ رأی بالای «رحمانیفضلی» برای وزارت کشور؛ و البته رأینیاوردن «حبیبالله بیطرف»، وزیر پیشنهادی نیرو. البته «احمد مازنی»، عضو فراکسیون امید و نماینده تهران، در مورد رأیآوری اکثر وزرای پیشنهادی، سخنان رئیسجمهوری را بیتأثیر نمیداند: «با سخنرانی آقای روحانی که تأکید داشتند این افراد انتخاب شوند و آقا هم فرمودند دولت زودتر شروع به کار کند، نمایندگان خواستند کمک کنند و این هم بیتأثیر نبود».
یکی از حواشی رأیگیری دیروز نه در صحن بود و نه در بیرون از صحن؛ بلکه در آرای رأیگیری بود. در مجموع رأیگیری از نمایندگان برای وزرای پیشنهادی، ۴۵ رأی باطله و ٢٧٠ رأی ممتنع وجود داشت؛ رأی ممتنع برخلاف نامش در جریان «رأیاعتماد» به ضرر وزیر و در مخالفت با وزیر پیشنهادی محسوب میشود و در «استیضاح وزرا»، مخالف استیضاح و به نفع وزیر محسوب میشود، اما رأی باطله هم پدیدهای بود که دیروز خودنمایی کرد؛ به گفته «یوسفیانملا»، رئیس کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس، رأی باطله یعنی نماینده یا هیچ گزینهای را نزده یا بیش از یک گزینه زده یا دچار خطخوردگی بوده و رأی خود را در برگه رأیگیری در مورد آن وزیر مکتوب ننوشته است».
رأینیاوردن بیطرف سیاسی نبود
اما عدم رأیاعتماد مجلس به «بیطرف» را هر دو سوی طیفهای سیاسی مجلس، غیرسیاسی میدانند؛ «مازنی» میگوید: «نمایندگان استان خوزستان در مورد برخی مسائلی که مربوط به وزارت نیرو در زمان آقای بیطرف میشد، به صورت جدی وارد شدند و اصلا بحث سیاسی و فراکسیونی نبوده. همینطور در بقیه بخشها؛ افراد رأی قومی هم میدهند».«بهرام پارسایی»، سخنگوی فراکسیون امید، هم در مورد رأینیاوردن «بیطرف» به «ایسنا» گفته که «یکی از دلایل اصلی که ایشان موفق به کسب رأیاعتماد مجلس نشد این بود که حتی در کمیسیونهای تخصصی هم برای دفاع از برنامههای خود حضور پیدا نکرد و در لابیها حضور نداشت.
ظاهرا انگیزه چندانی برای وزارت در ایشان وجود نداشت، چراکه اگر در چند کمیسیون حضور پیدا میکرد، میتوانست رأی کسب کند و حتی اگر نصف آرای ممتنع به نفع ایشان جذب میشد کرسی وزارت را به دست میآورد. البته مطالبات منطقهای و استانی هم در رأی ایشان اثرگذار بود». «سیدحسین نقویحسینی»، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، هم دراینباره در جمع خبرنگاران، رأینیاوردن «بیطرف» را موضع فراکسیونی ندانست و گفت: «به دلیل مسائل منطقهای، مسائل مربوط به حوزههای آب، سدهای ساختهشده و… بود». جلال میرزایی هم دراینباره گفت که «برای رأی مثبت در مورد بیطرف نظر ما این بود که کمک کنیم؛ چون میدانستیم که وضع خوبی ندارد. در مورد بطحایی هم در این دو، سه روز وضعش بهتر شده بود. چون گفته شد که یک ماه مانده به آغاز مدارس و شرایط وزارتخانه ایجاب میکند که وزارتخانه وزیر داشته باشد».
فراکسیون امید مخالف جهرمی بود
رأیاعتماد دیروز مجلس به «محمدجواد آذریجهرمی» برای وزارت ارتباطات، با توجه به جو مجلس و همچنین مخالفت برخی چهرههای شاخص فراکسیون ولایی، تعجببرانگیز بود. «جلال میرزایی»، نماینده ایلام و عضو فراکسیون امید، در مورد رأیآوردن «آذریجهرمی» میگوید در فراکسیون امید برای رأی به او، تأملاتی وجود داشت.او در ادامه از ضعف کار تشکیلاتی سخن میگوید: «فراکسیونها فقط توصیه میکنند. کار تشکیلاتی در جامعه ما ضعیف است و همه فراکسیونها انسجامی که انتظار داریم تا بیایند و روی کارها تأمل و کار کارشناسی کنند و بر اساس آن به جمعبندی برسند، و براساس آن عمل کنند، اینطور نبود. فقط در مورد جهرمی توصیه شد که رأی ندهند». او افزود: «قرار نبوده که پهلوانبازی در بیاوریم. چون قرار بود با تعقل و با رویکردی که به نفع کشور است، عمل کنیم. به نظرم کاری که فراکسیون امید باید انجام میداد، بررسی برنامه وزرا بوده و پیشینه آنها که پاکدست باشند».«قاسم میرزایینیکو» نماینده دماوند و عضو دیگر فراکسیون امید به «شرق» گفت: «جهرمی رأی آنچنانی نیاورد. هر فراکسیونی شاخص کار خودش را انجام داد». «احمد مازنی» هم میگوید: «در مورد آقای جهرمی فراکسیون امید منسجم عمل کرد. افراد عضو فراکسیونها مانند بقیه افراد جامعه تعهد تشکیلاتی ندارند و آرا شخصی داده میشود».
او در ادامه افزود: «افرادی را میشناسم از فراکسیونهای مختلف که رأی تشکیلاتی ندادند و غیرتشکیلاتی عمل کردند. ولی فراکسیون امید منسجم بود».هرچند او معتقد است که فراکسیون امید منسجم عمل کرده، ولی با نگاهی به برخی تحرکات و موضعگیریهای برخی اعضای فراکسیون امید، میتوان به مثال نقض عملکرد منسجم فراکسیون امید در برخی موارد پی برد.به طور مثال چندیپیش بود که «الیاس حضرتی» نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در توییتر خود نوشت: «حضور نیروهای تازهنفس و جوان در رده وزارت میتواند روح تازهای به مدیریت بالادستی نظام وارد کند. مهندس جهرمی را شخصی کاربلد و توانا یافتم». «پروانه مافی» عضو دیگر فراکسیون امید هم از جمله افرادی بود که از اظهارنظرهایش اینطور برمیآمد که نظر منفی به «آذریجهرمی» ندارد؛ او پس از حضور «آذریجهرمی» در فراکسیون امید به «انتخاب» گفته بود: «به نظر میرسد پاسخهای متقنی که جهرمی ارائه کرد، موجب رضایت نسبی اهالی فراکسیون امید شد.
از نگاه بنده، جهرمی خیلی خوب به سؤالات پاسخ داد و همین رفع ابهامات و شبهات طبیعتا در ذهن نمایندگان میتواند مؤثر باشد». این در حالی بود که همان زمان خبرها از مخالفت غالب فراکسیون امید با «آذریجهرمی» حکایت میکرد. از سوی دیگر دیروز هم در جریان رأیگیری، تحرکات برخی نمایندگان فراکسیون امید جالب توجه بود. به نوشته «ایلنا»، «غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از معدود امیدیهای موافق وزارت آذریجهرمی است، با حضور در کنار صندلی برخی نمایندگان از آنها میخواست به وزیر پیشنهادی مخابرات رأی بدهند». او پیش از این هم در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از جهرمی نوشته بود: «جوان است ولی چند حسن داشت. اول انگیزه داشت که در کنار برخی از وزرای خسته یک حسن بالاست. دوم اینکه بر موضوع وظیفه خودش مسلط بود. به حاشیهها کاری ندارم و اینکه این وزارت انسانهای متخصص بالایی دارد ولی اگر موفق به رأیآوری شود که امیدوارم بشود آینده خوبی دارد و میتواند به دیگران انگیزه بیشتری دهد. اگر تجربه وزیر قبلی یعنی دکتر واعظی را کنار بگذاریم از نظر فنی بهروزتر و علاقهمندتر است».
احمد مازنی افزوده «فراکسیون امید نهایت تلاش خود را کرد که به ارزیابی دقیقی برسد اما مشکلی در همه فراکسیونها و جریانات سیاسی فراگیر است که فقدان احزاب رسمی و سراسری است و به نوعی افراد به تشکیلات وفادار نیستند.
کار تشکیلاتی در جامعه ما به عنوان کاری مثبت تعریف نشده و نتیجه این میشود که آقای رئیسجمهوری که باید با او در جهت یک گام به سمت توسعه پیش میرفتیم، رسما اعلام میکند که نه اصولگراییم و نه اصلاحطلب و نه اعتدالی و هم هستیم. این دیگر به نظر من یک مسئله اساسی و ریشهای است». در همین حال «بهرام پارسایی» هم گفته «اعضای فراکسیون امید درصد بسیاری فراکسیونی رأی دادند و شاید درصد کمی هم به خاطر ملاحظات شخصی رأیشان فراکسیونی نبوده که البته امیدواریم این تعهد سیاسی به فراکسیون بیش از این مورد توجه قرار گیرد؛ اگرچه تعداد این افراد چندان قابل ملاحظه نبوده و در برخی موارد به ویژه وزرایی که در ارزیابی ما نمره خوبی گرفته بودند، صددرصد رأی فراکسیونی بوده است».
حمایت امید از ربیعی
از سوی دیگر رأیآوردن «علی ربیعی» هم از جمله رأیهایی بود که نمایندگان فراکسیون امید در مورد آن اظهار نظر کردند. «قاسم میرزایینیکو» تنها نظر منفی به وزرای پیشنهادی را در مورد «آذریجهرمی» عنوان میکند و به «شرق» میگوید: «ربیعی در فراکسیون بیشتر از خیلیهای دیگر رأی آورد. یکشنبه صبح ١١ کمیتهای که تشکیل شدند، با هیئترئیسه فراکسیون جمعبندی کردند».
«جلال میرزایی» هم با حمایت از رأی به ربیعی، از حمایت فراکسیون امید از ربیعی خبر داد و گفت «آن چیزی که متأسفانه شایعه شد، مستنداتی برایش وجود نداشت. آقای ربیعی یک چهره اصلاحطلب است و برای اصلاحات هزینه داده و اینکه صرفا برخی خوششان نیاید و اتاق فکری تشکیل دهند و برایش جوسازی کنند، ما تحت تأثیر قرار نمیگیریم». این سخنان میرزایی در حالی مطرح میشود که در بین نمایندگان فراکسیون امید نمایندگانی وجود داشتند که مخالف «علی ربیعی» بودند. او در توضیح «هزینهدادنهای ربیعی برای اصلاحات»، «جریان کوی دانشگاه» و «قتلهای زنجیرهای» را مثال میزند.
او ادامه داد: «ربیعی دیگر چه کار باید کند؟ ربیعی در وزارت کار کرده برای ١١ میلیون نفر دفترچه بیمه صادر کرده و بخشی از بار طرح تحول روی دوش وزارت کار است». نماینده ایلام افزود: «ما شخصی نگاه نمیکنیم. متأسفانه غیر از دوستانی که میگفتند ما مدرک داریم تازه شنبه آمدهاند در کمیسیون اصل ٩٠ نشستهاند و یکسری کلیاتی دادهاند. رأی اعتمادی که ربیعی از مجلس گرفت؛ خودش هم میداند که بیشتر رأی فراکسیون امید و مستقلین بود.او با این پشتوانه تغییراتی را ایجاد کند. فراکسیون امید از آقای ربیعی حمایت کرد». این در حالی است که روزهای منتهی به رأی اعتماد حرف و حدیثهای زیادی در مورد لابیهای گسترده «علی ربیعی» منتشر شده بود. در همین حال «محمود صادقی» رئیس فراکسیون شفافسازی و عضو فراکسیون امید، در مورد برخی مسائل مطرحشده در مورد زیرمجموعههای وزارت کار، به «شرق» گفت: «بررسی جامع مسائل طرحشده درباره وزارت کار را در نخستین فرصت در دستور کار فراکسیون شفافسازی قرار خواهیم داد». او البته توضیح داد: «این اظهار نظر به معنای قضاوت درباره مسائل مطروحه نیست بلکه اینها فعلا ادعاهایی است منتقدان مطرح می کنند و مسئولان وزارت هم طبعا پاسخ دارند. ما در یک جو مناسب موضوعات را بدون پیشداوری بررسی خواهیم کرد و پس از روشن شدن حقایق برحسب نتایج کنش مناسبی خواهیم داشت». اما همانطور که «جلال میرزایی» گفت، رأی به ربیعی را باید حاصلجمع آرای فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین دانست؛ چراکه علاوه بر «امید»، فراکسیون نزدیک به لاریجانی هم از او حمایت کرده بود.
فراکسیون ولایی نگاه مثبتی داشت
«سیدحسین نقویحسینی» عضو فراکسیون ولایی هم در مورد نظر اعضای فراکسیون متبوعش گفت: «ما نظری اعلام نکردیم». او در پاسخ به اینکه «فراکسیون ولایی متمایل به چند نفر بود»، افزود: «نمیدانم؛ از دل آدمها خبر ندارم! نگاه فراکسیون به کابینه مثبت بود. ما با رویکرد مثبت بررسی کردیم». او ادامه داد: «فراکسیون ولایی نسبت به دو فراکسیون دیگر، رأی مثبتش به دولت بیشتر بود. بنای چالش نداشتیم. همه را دعوت کردیم و برنامه و حرفهایشان را شنیدیم و افراد هم رأی دادند».
او در مورد موافقتها و مخالفتها با وزرای پیشنهادی هم گفت: «در مخالفتها هم دیدید که اغلب امیدیها مخالف بودند و اصولگرایان دفاع میکردند. به آقای عارف گفتم این چه پدیدهای است که شما به دولت حمله میکنید و اصولگرایان دفاع میکنند!». او در ادامه هرگونه ائتلاف و جلسه بین فراکسیون ولایی و مستقلین را هم رد میکند؛ نقویحسینی مخالفت «پورمختار» با «آذریجهرمی» را هم موضع فراکسیون نمیداند.
رأی بالای رحمانیفضلی
اما رأی به «رحمانیفضلی» برای وزارت کشور هم جزء آرای تعجببرانگیز بود؛ او در حالی با ٢۵٠ رأی ابقا شد که پیش از این برخی اعضای فراکسیون امید از عدم رأیدادن به او صحبت کرده بودند؛ حتی چند ماه پیشتر از آن، از استیضاح رحمانیفضلی صحبت به میان آمده بود؛ ولی او با رأیی چشمگیر راهی دفتر وزارتیاش شد. رحمانیفضلی همان وزیری است که «علی مطهری» وزارت او در دولت یازدهم را حاصل یک معامله دانسته بود. ولی علی لاریجانی که در مظان اتهام معامله با روحانی برای وزارت «رحمانیفضلی» بود، این موضوع را به شدت رد کرد. «غلامرضا حیدری» نماینده تهران هم در مورد احتمال معرفی «رحمانیفضلی» به عنوان وزیر کشور، تأکید کرده بود که «رأی ما مصلحتی نیست».
«بهرام پارسایی» سخنگوی فراکسیون امید هم دراینباره گفته بود «رأی منفی فراکسیونامیدیها به رحمانیفضلی میتواند دستکم پیام مخالفت آنها با وزیر پیشنهادی را مشخص کند». اما فراتر از برخی اعضای فراکسیون امید، «غلامعلی جعفرزادهایمنآبادی» نایبرئیس فراکسیون مستقلین (نزدیک به لاریجانی) هم از مخالفت با وزارت رحمانیفضلی خبر داده بود. اما با نگاهی به آرای مخالف «رحمانیفضلی» که ٢۵ رأی بود، به نظر نمیرسد مخالفت خاصی با او شده باشد.
به هرحال دیگر ١۶ وزیر باید طبق سنت همیشگی روزهای یکشنبه و چهارشنبه برای شرکت در جلسات هیئت وزیران راهی پاستور شوند؛ اما مسئلهای که باقی میماند، نحوه کار تشکیلاتی در بین فراکسیونهای مجلس است و این سؤال را در ذهن متبادر میکند که «کار تشکیلاتی» مهمتر است یا نظر شخصی نماینده؛ شاید هم لابیها.
گروه خبری پارس دان
کابینه روحانی چگونه رأی گرفت؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر