۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

جمعیت بانوان اهداکننده خون به مرکز سپاس به ۲۵ نفر می‌رسد



تیم خبری پارس دان

جمعیت بانوان اهداکننده خون به مرکز سپاس به ۲۵ نفر می‌رسد



به گزارش خبرنگار مهر، مجید زینلی ظهر دوشنبه درنشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار داشت: مرکز سپاس در اصفهان از شهریور ماه سال ۹۵ آغاز به کار کرد و از همان زمان پذیره نویسی افرادی که تمایل دارند سلول های بنیادی خون ساز خود را به سایرین اهدا کنند، آغاز شد.


وی گفت: پس از پذیره نویسی اطلاعات خون فرد اهدا کننده وارد بانک اطلاعاتی می شود و سپس در زمان نیاز پیوند مغز استخوان بین فرد دهنده و فرد بیمار در صورت تطابق اطلاعات ژنتیکی آنها صورت می‌گیرد.


مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان اعلام کرد: از ابتدای آغاز به کار مرکز سپاس که عمر آن به ۸ تا ۹ ماه بر می‌گردد ۵۵۱ نفر پذیره نویسی شدند که تنها ۲۵ نفر آنها از جمعیت بانوان استان اصفهان هستند.


وی که خواستار مشارکت بیشتر بانوان در اهدای خون شد، ادامه داد: برای اهدا کنندگان خون در مرکز سپاس هیچ محدودیت سنی یا جنسیتی یا شرط تاهل و تجرد وجود ندارد.


زینلی افزود: افرادی که تاتو، حجامت یا خالکوبی دارند باید یکسال بعد از این موارد مراجعه کرده و جزو اهدا کنندگان خون برای مرکز سپاس باشند.


وی با اشاره به فرآورده‌های خون تولیدی در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ نوع فرآورده خونی در اداره انتقال خون اصفهان تولید می‌شود که در کشور این ۱۴ نوع تولید می‌شود.


مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه انتقال خون به سمتی می‌رود که به صورت انحصاری برای هر بیمار خون مورد نیاز را تولید کند، گفت: مرکز جامع اهدای خون اصفهان، امسال در مرکز خواجو راه‌اندازی خواهد شد که در حال حاضر وسایل و تجهیزات آن خریداری و نصب شده و منتظر دریافت مجوزهای مربوطه برای راه‌اندازی آن هستیم.


وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم خون‌هایی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود بعضاً به جا و به موقع مصرف نمی‌شود، به همین دلیل انتقال خون طرحی را در بیمارستان‌ها با نام هموویژیلانس ارائه داد تا مصرف خون در بیمارستان‌ها کنترل شود.


زینلی با بیان اینکه کشور برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما از پلاسمای ایرانی استفاده می‌کند که نیازمند ارسال به کشورهای خارجی و کسب استانداردهای لازم جهانی در زمینهٔ انتقال خون است، گفت: انتقال خون در کشور ما کاملاً مطابق با استاندارهای جهانی است، تفاوتی با انتقال خون در کشورهای اروپایی ندارد و  در سال گذشته ۵۰ هزار واحد پلاسما برای شرکت‌های پالایشگر ارسال‌شده و داروهای مشتق از پلاسما با همکاری وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گرفته است.


مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: در دهه ۷۰ تا ۸۰ هدف‌گذاری سازمان انتقال خون معطوف بر فراهم کردن فرآورده‌های خونی برای مراکز درمانی بود در حالی‌ که امروز با افزایش اهدای خون هدف سازمان انتقال خون ارتقا کیفیت فرآورده‌های خونی است.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



جمعیت بانوان اهداکننده خون به مرکز سپاس به ۲۵ نفر می‌رسد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر