۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

ماجرای پیچیده انتقال سرورهای تلگرام به ایران

گروه خبری پارس دان

ماجرای پیچیده انتقال سرورهای تلگرام به ایران



روزنامه اعتماد: دوباره وزارت ارتباطات از انتقال سرورهای تلگرام به ایران خبر داد و دوباره مدیران تلگرام خبر را تکذیب کردند. اصرار واعظی و معاونانش بر انتشار خبر انتقال سرورهای تلگرام به ایران در هفته‌های گذشته همواره با تکذیب پاول دوروف مواجه شده اما همچنان ادامه پیدا کرده است.


 


روز گذشته باز هم واعظی بر صحت خبر انتقال سرورها پافشاری کرد و باز هم کاربران و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی به سراغ حساب کاربری دوروف در توییتر رفتند و باز هم او مخاطبان را ارجاع داد به توضیحاتی که هفته گذشته در یادداشتش در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده بود. یادداشتی که تاکید می‌کرد سرورها هرگز به کشور دیگر منتقل نمی‌شوند اما این امکان وجود دارد که CDN‌های این شبکه پیام رسان با هزینه کشورها برای ارتقای سطح خدمات دهی و افزایش سرعت انتقال اطلاعات، در کشورهای دیگر مستقر شوند.


 


محمود واعظی وزیر پر خبر این روزهای کابینه روحانی روز گذشته در خصوص تلگرام گفت: «کار بزرگی انجام شده است به نحوی که برای کانال‌های پرظرفیت و کانال‌هایی که مراجعه زیادی دارد، تلگرام سرور خود را به ایران آورده است و روی آن CDN نصب کرده است. هم‌اکنون کار در حال انجام است و این شروع یک کار بزرگ است و من فکر می‌کنم باید اجازه دهیم همین سیاست که بین ما و مدیر تلگرام توافق شده است پیش برود.


 


ما گام به گام در این زمینه پیش می‌رویم و امیدواریم همان طور که وعده کردیم انتقال سرورهای تلگرام به ایران به نتیجه برسد. مذاکرات با این شبکه پیام‌رسان نتیجه داده است و موضوع، یکطرفه نیست. اینکه تلگرام در ایران در حال نصب CDN است نتیجه توافقات ما و تلگرام است.» واعظی همچنین با گلایه از صحبت‌های اخیر برخی مسوولان درباره انتقال سرورهای تلگرام به کشور گفت: «برخی با حرف‌های غیرتخصصی خود در به انجام رسیدن مذاکرات ما اختلال ایجاد کردند. اجازه بدهید تا ما گام به گام مذاکرات‌مان را پیش ببریم.» یک هفته پیش بود که اظهارات جهانگرد معاون وزیر ارتباطات در خصوص پذیرش انتقال سرورهای تلگرام از سوی مدیران این شرکت به ایران، جنجال آفرید، اما وزیر ارتباطات این خبر را تصحیح کرد و گفت همچنان در حال مذاکره‌اند، جهانگرد هم دقایقی بعد جمله خود را تکذیب (اصلاح) کرد و گفت در هیات مذاکره‌کننده حضور ندارد و مسوولان باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند.


 


همان روز هم پاول دوروف هم در حساب توییتری‌اش و هم در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد تلگرام هیچ تصمیمی برای انتقال سرورها به ایران ندارد. اما دو روز بعد دوروف اعلام کرد با استقرار CDNهای تلگرام به ایران موافق است. و در پرسش و پاسخی که در این زمینه منتشر کرد اعلام کرد: «ما وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها در این مورد نشده‌ایم. ما هیچگاه سرورهای‌مان را به کشوری دیگر انتقال نمی‌دهیم. تنها هدف استفاده از CDNها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد.»


 


در هفته‌های اخیر علاوه بر اختلاف نظر بین مسوولان وزارت ارتباطات و تلگرام، واعظی با مسوولان کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و دادستان کل کشور نیز اختلاف نظر داشت و محور این اختلافات موضوع اعمال نظارت بر فعالیت کاربران در تلگرام بود. حال به نظر می‌رسد در این واپسین روزهای وزارت محمود واعظی، وزیر قصد دارد پاسخ تمام مخالفان را با انتشار اخباری ولو اشتباه، بدهد و استقرار CDN‌ها را با انتقال سرورها یکی بداند و مسوولان کمیته فیلترینگ را خیال آسوده کند از توان اعمال نظارت بر تلگرام. از سویی هم این احتمال وجود دارد که مدیرعامل تلگرام تمام اطلاعات مربوط به مذاکراتش با طرف ایرانی را رسانه‌ای نکند و ترجیحش این باشد که فعلا کاربران چند ده میلیونی خود را در ایران با این تکذیب‌ها حفظ کند.


 


به هر روی کاربران ایرانی همچنان که اخبار اصرار و انکار و اختلاف نظرهای طرفین این دعوا را در میان کانال‌های تلگرامی دنبال می‌کنند، به فکر شبکه‌ای جدید و امن و بی‌حاشیه هم هستند تا در نخستین فرصت از تلگرام کوچ کنند. چرا که با استقرار CDN‌ها و تلاش مسوولان ایرانی برای اعمال نظارت و کنترل بر این شبکه‌ها، در آینده این احتمال وجود دارد که شاهد اختلال‌هایی در این شبکه پیام رسان باشیم. هر چند که مدیرعامل تلگرام اعلام کرده است: «در صورتی که مقامات رسمی اقدامی در جهت پاک کردن یا سانسور محتوای آنها انجام بدهند، کاربران می‌توانند به نسخه اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند.


 


بنابراین امکان سانسور وجود نخواهد داشت.» اما بی‌اعتمادی همان چیزی است که در این نزاع مجازی طرف ایرانی و طرف روس شبکه تلگرام، نصیب کاربران این شبکه شده است. اگرچه جهرمی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل زیرساخت گفته: «متاسفانه برخی ایران‌هراسی را در فضای مجازی رواج می‌دهند و اینطور ترویج می‌کنند که ما با انتقال سرورهای تلگرام به ایران به دنبال دسترسی به اطلاعات شهروندان و جاسوسی هستیم. تاکید رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی حفظ حریم خصوصی مردم و دسترسی آزاد به اطلاعات است.»



گروه خبری پارس دان



ماجرای پیچیده انتقال سرورهای تلگرام به ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر