۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

زنان خانه‌دار از مزایای بیمه برخوردار می‌شوند



تیم خبری پارس دان

زنان خانه‌دار از مزایای بیمه برخوردار می‌شوند



به گزارش خبرنگار مهر، محمد فیضی شامگاه دوشنبه در آیین بازگشایی ششمین نمایشگاه توانمندی زنان در اردبیل تصریح کرد: در راستای تحکیم خانواده مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را در برنامه ششم توسعه قرار داده که بر اساس آن زنان خانه‌دار از مزایای بیمه برخوردار شوند.


وی افزود: این مصوبه در راستای حمایت از زنان خانه‌داری که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، به دلیل اینکه در سال جاری برش مالی ندارد، اجرا نمی‌شود اما در چهار سال مابقی برنامه ششم به اجرا درخواهد آمد.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی مصوبه دیگر برنامه ششم توسعه را ارائه گزارش شاخص‌های ارتقا زنان از سوی معاونت امور زنان  خانواده عنوان کرد و گفت: همچنین با اجرایی کردن اصول تحکیم ضروری است جایگاه سازمانی زنان مشخص شده و برای رعایت عدالت سازمانی اقدام شود.


فیضی به ماده ۸۰ و ماده ۲ برنامه ششم توسعه نیز اشاره و تاکید کرد: در این مواد قانونی کاهش ۲۵ درصدی آسیب‌های اجتماعی طرح‌شده که لازم است طرح جامع برای توانمندسازی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار اجرا شود.


وی از معیارهای توسعه‌یافتگی را توجه به زنان در جامعه عنوان کرد و گفت: سهم زنان شاغل به کل زنان بیانگر عدالت جنسی در یک جامعه است.


نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: هر قدر نقش بانوان برجسته شود در افزایش کیفیت و کمیت توسعه اقتصادی اثرگذار خواهد بود.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



زنان خانه‌دار از مزایای بیمه برخوردار می‌شوند

هشدار درباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر

گروه خبری پارس دان

هشدار درباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر


خبرگزاری مهر: چندی پیش مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با تشکیل جلسه ای در شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر(عج) گفت: امروز درختان خیابان ولیعصر (عج) در شرایط خوبی نیستند؛ دلایل زیادی این شرایط را ایجاد کرده است که باید برطرف شوند به طوری که درختان آفت خورده در خیابان ولیعصر (عج) باید قطع شوند.

چمران اعلام کرد: سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به خطرناک بودن وضعیت برخی از درختان بر ضرورت قطع آنها تاکید کرده است که شهرداری باید دراین خصوص اقدام کند؛ البته این اقدام نباید در شب انجام شود بلکه باید دلایل قطع آن برای شهروندان به صورت مشخص بیان شود.


همچنین مختاری، رییس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران در خصوص دلایل ضعیف شدن و یا از بین رفتن درختان این خیابان اظهارکرد: برای شناسایی راهکار عبور از این مشکلات ، مشاوری خارجی به کارگیری شد و این مشاور مطالعات فراوانی را بر روی شرایط  کنونی انجام داد که یکی از نتایج آن شناسایی مشکلات مختص درختان بود.


وی تاکید کرد: امروز وضعیت درختان خیابان ولیعصر(عج) خطرناک است و ممکن است در اثر طوفان در شهر تهران آسیبی از جانب این درختان به شهر برسد.


مختاری اعلام کرد: هم اکنون ۹۰۰ درخت در این خیابان خشک ونیمه خشک است و برطرف کردن شاخه های خشک آنها درحال انجام است .


بهار دو سال پیش بود که راهکارهای متعددی برای آفت کشی در نظر گرفته شد اما گویا حشراتی که به جان چنارها افتاده بود جان سخت تر از آن بودند که با این راهکارها از جان درختان چنار بروند. به طوری که حالا درون بعضی از این درختان خالی است؛ چنارهای خیابان ولیعصر ایستاده مرده اند و با بادی بر زمین می افتند.



گروه خبری پارس دان



هشدار درباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر

بانکها در حمایت از واحدهای تولیدی فعال تر وارد شوند



تیم خبری پارس دان

بانکها در حمایت از واحدهای تولیدی فعال تر وارد شوند



به گزارش خبرنگار مهر، علی‌محمد شاعری شامگاه دوشنبه در جلسه بسته رونق اقتصادی در  شهرستان گلوگاه اظهار داشت: حمایت های مناسبی از بخش تولید و رونق تولید در استان مازندران و شرق این استان انجام شده است اما بانکها باید در این راستا دقت نظر بیشتری داشته و تسهیلات به موقع پرداخت کنند.


وی با بیان اینکه زیرساختهای توسعه اقتصادی در شرق مازندران آماده است،اظهار کرد: هزارهکتار زمین اراضی بانک زمین برای فعالیت اقتصادی به شهرک صنعتی واگذار شده تا با اشتغال زایی  مناسب عاملی در پیشرفت در تولید، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری باشد.


نماینده شرق مازندران در مجلس هدف از برگزاری این نشست را توسعه اقتصادی منطقه اعلام کرد و گفت: باید توجه شود تا ضمن فراهم کردن زیرساختهای مناسب با رفع موانع اداری و مدیریت کارآمد کمک کار تولید و اقتصاد باشیم.


شاعری افزود: کار جهادی مختص همه نهادها و دستگاهها و شرکتها است که اگر مدیریت جهادی در امور رعایت شود بسیاری از کارها انجام شده است.


وی ادادامه داد: توسعه و پیشرفت در بخش صنعت، افزایش تولید و رفع بیکاری از دغدغه های همه مسوولان در شرق مازندران است که جلسات متعدد در این راستا برگزار و چاره اندیشی شده که به نتیجه های قابل قبولی رسیده ایم.


نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه شده است تا براساس این اولویت ها، برنامه‌ها و نیازهای سه شهرستان شرق مازندران برطرف شود.


شاعری، سیاست دولت و مجلس را اقدام مناسب و جدی در بخش اشتغال دانست که در همین راستا بسته جامع اشتغال از طرف وزارت کار و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمامی بانک‌ها آماده شده و به همه استان‌ها ابلاغ شده است.


وی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده همه امکانات برای حرکت رو به جلو در بخش صنعت فراهم شده است و تولیدکنندگان و مسؤولان بابد با همکاری همه جانبه و تعامل از تعطیل شدن واحدهای صنعتی جلوگیری کنند و واحدها تعطیل و نیمه تعطیل را با کار مستمر و کارشناسی راه‌اندازی کنند.


نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت بانک‌ها از متقاضیان تسهیلات در بخش تولید افزود: بانکها با دقت نظر بیشتری در این حوزه وارد شده و کمک کار واحدهای اقتصادی در ارائه تسهیلات باشند و  در این راستا حمایت از واحدهای تولیدی که دارای بازار فروش هستند توجه شده و همه با هم برای حل معضل بیکاری تلاش کنیم.


شاعری گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران و صنعتگران یکی از مولفه‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است که مشارکت بانکها و  همکاری مناسب آنها برای حمایت از واحدهای تولیدی، موجب رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران و توسعه و رونق واحدهای تولیدی می شود.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



بانکها در حمایت از واحدهای تولیدی فعال تر وارد شوند

معاملات آپارتمان در تهران کاهش یافت

گروه خبری پارس دان

معاملات آپارتمان در تهران کاهش یافت


خبرگزاری مهر: به نقل از بانک مرکزی، گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۶» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است، در این گزارش آمده است:

– در تیرماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۴.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲.۵ درصد کاهش نشان می دهد.


– در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶.۲ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۲ درصد افزایش نشان می دهد.


خاطرنشان می نماید گزارش ذیل صرفاً معطوف به بررسی «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» می باشد.


۱- حجم معاملات مسکن


در تیرماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۴۵۳۳ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲.۵ درصد کاهش نشان می دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۶.۲ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده  اند. سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل ۵.۸ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.


توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم های ۱۰.۹ و ۹.۴ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع ۷۳.۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۱۰، ۷، ۱۵، ۱۱ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۶.۹ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.


۲- تحولات قیمت مسکن


در تیرماه سال ۱۳۹۶، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶.۲ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۶.۲ درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۱۲ (معادل ۱۳.۰ درصد) و بیشترین میزان کاهش به منطقه ۱ (معادل ۱.۳ درصد) تعلق دارد.


در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۹۷.۴ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۲.۷ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۳ درصد کاهش و ۶.۵ درصد افزایش نشان می دهد.


۳- تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۶


در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۵۱.۷ هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش اندکی نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۵.۲ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵.۲ درصد افزایش نشان می دهد.


۴- سایر شاخص های آماری بازار معاملات مسکن


۱-۴- توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی


توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در تیرماه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۲.۰ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه های قیمتی ۲۵ تا ۳۰ و ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم های ۱۱.۱ و ۱۰.۶ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که ۵۹.۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (۴۶.۲ میلیون ریال) معامله شده اند.


۲-۴- توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی


توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در تیرماه سال ۱۳۹۶ نشان می دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع معادل ۱۵.۴ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای ۷۰ تا ۸۰ و ۵۰ تا ۶۰ متر مربع به ترتیب با سهم های ۱۳.۷ و ۱۲.۸ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۱.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.


۳-۴- توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب ارزش هر واحد مسکونی


در تیرماه سال ۱۳۹۶، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیون ریال با اختصاص سهم ۱۲.۲ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. واحدهای دارای ارزش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیون ریال نیز هر کدام با اختصاص ۱۱.۱ و ۱۰.۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع در این ماه، حدود ۴۶.۷ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال اختصاص داشته است.


۵- تحولات اجاره بهای مسکن


در تیرماه سال ۱۳۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۰ و ۹.۳ درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالباً یک ساله تنظیم می گردند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطر نشان می نماید سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰) معادل ۲۸.۴ درصد می باشد.


۶- جمع بندی


در تیرماه سال ۱۳۹۶ حجم معاملات واحدهای مسکونی و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ترتیب به ۱۴.۵ هزار فقره و ۴۶.۲ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ درصد کاهش و ۶.۲ درصد افزایش نشان می دهد. بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در تیرماه سال ۱۳۹۶ نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره می باشد، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجرای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۰ و ۹.۳ درصد رشد نشان می دهد.



گروه خبری پارس دان



معاملات آپارتمان در تهران کاهش یافت

افراد شایسته نباید بدلیل مذهب و قومیت از فرصت مدیریت محروم شوند



تیم خبری پارس دان

افراد شایسته نباید بدلیل مذهب و قومیت از فرصت مدیریت محروم شوند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوی، جلسه دیدار مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور عصر امروز(دوشنبه) برگزار شد.


جهانگیری در این جلسه از توجه ویژه دولت به استان آذربایجان غربی خبر داد و از مشارکت بالای مردم این استان در انتخابات و رأی آگاهانه، معنادار و بالا به روحانی قدردانی کرد.


معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه یکی از نخستین مصوبات هیات وزیران در دولت یازدهم در خصوص احیاء دریاچه ارومیه بود، اظهار داشت: باور دولت این است که با خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها استانهای غربی و شمال غربی کشور بلکه سایر استانها نیز دچار آسیب خواهند شد به همین دلیل ستادی ملی برای احیاء این دریاچه تشکیل و تلاش شد با کمترین فشار بر مردم، مشکلات دریاچه مرتفع شود که خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شد اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و دولت دوازدهم نیز به عنوان یکی از اولویت های کاری آن را دنبال خواهد کرد.


جهانگیری با بیان اینکه استان آذربایجان غربی از لحاظ کشاورزی یکی از استانهای مهم کشور است، تصریح کرد: باید برای حل مسائل کشاورزی استان راهکار پیدا کنیم تا موانع و دغدغه های مردم استان در این زمینه مرتفع شود.


وی با تاکید بر اینکه مرز یکی از امتیازات و مزیت های مهم برای توسعه استان آذربایجان غربی که با ۴ کشور دارای مرز مشترک است محسوب می شود، خاطرنشان کرد: اینکه برخی افراد مرز را یک تهدید قلمداد می کنند درست نیست. نباید بخاطر برخی مسائل امنیتی کوچک، مرز را که یکی از بزرگترین فرصت های توسعه است، نادیده بگیریم.


معاون اول رییس جمهور ادامه داد: استانهای مرزی از فرصت ویژه ای برای توسعه برخور دارند و تصویب طرح ساماندهی مرزها و کوله بران که اخیرا توسط دولت به تصویب رسید در جهت رسیدگی و توجه به وضعیت مرزهای کشور بود.


وی افزود: اگر در استانهای مرزی کشور بازارچه های مرزی فعال شوند، گام مهمی در جهت توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم این استانها خواهد بود. گاهی اهمیت تجارت از صنعت و کشاورزی بیشتر است چراکه با سرمایه گذاری اندک در تجارت مرزی می‌توان درآمدزایی بالایی ایجاد کرد.


جهانگیری با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های فراوان استان آذربایجان غربی نظیر کشاورزی، معادن متعدد و برخورداری از مرز، گفت: انتظار این است که استان آذربایجان غربی با شکوفا کردن ظرفیت ها بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 


 وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پذیرفته نیست افراد شایسته بدلیل مسائلی همچون مذهب و قومیت نتوانند از فرصت خدمت در کشور برخوردار باشند، یکی از جهت گیری‌های دولت دوازدهم را توجه به امر شایسته سالاری عنوان کرد و گفت: دولت مصمم است فضایی در کشور ایجاد کند که افراد توانمند و شایسته بدلیل مذهب و قومیت از فرصت مدیریت محروم نشوند چراکه همه ما ایرانی هستیم و از حقوق شهروندی یکسان برخور داریم.


معاون اول رییس جمهور از استاندار آذربایجان غربی و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی خواست عزم خود را جزم کنند تا زمینه را برای حضور افراد شایسته و توانمند بدون توجه به مذهب و قومیت در این استان فراهم کنند.


جهانگیری با اشاره به مشکلات و دغدغه هایی که استاندار آذربایجان غربی و نمایندگان استان در جلسه مطرح کردند، از معاونین خود خواست جلساتی را برای پیگیری این مشکلات با دستگاه‌های اجرایی برگزار و راهکارهایی برای حل مسائل استان تدوین کنند.


در این جلسه استاندار آذربایجان غربی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز هر کدام در سخنانی به طرح نظرات و پیشنهادات خود برای توسعه استان پرداختند و مهمترین مشکلات و چالش های استان را مطرح کردند.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



افراد شایسته نباید بدلیل مذهب و قومیت از فرصت مدیریت محروم شوند

نامه ملی‌پوشان هندبال به سلطانی فر



گروه ورزشی پارس دان

نامه ملی‌پوشان هندبال به سلطانی فر



ایسنا: ملی‌پوشان هندبال بعد از علنی شدن استعفای علیرضا رحیمی رییس فدراسیون هندبال، نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان مبنی بر ادامه حضور رحیمی در ریاست این فدراسیون نوشتند. متن نامه به شرح زیر است:


جناب آقای دکتر سلطانی‌فر


مقام محترم وزارت ورزش و جوانان


با سلام و احترام


به استحضار می‌رساند متاسفانه در شرایطی که جامعه هندبال بعد از مدت‌ها بی‌ثباتی در مسیر آرامش و برنامه‌ریزی قرار گرفته بود و با تعامل مدیران، بازیکنان و سایر عوامل و انگیزه فراوان آنان، نور امیدی در حال تابش به این مجموعه بود. متاسفانه خبر استعفای آقای رحیمی، مدیر توانمند و دلسوز و شناخته شده، چه در داخل و چه در خارج از کشور، آب سردی بود بر پیکره جامعه هندبال، علل و عوامل این استعفاها بارها و بارها در رسانه‌ها اعلام شده که بی‌تردید خود حضرتعالی نیز در جریان قرار گرفته‌اید.


جناب آقای دکتر سلطانی‌فر


مستحضرید مدیری همچون آقای با سابقه درخشان در مدیریت و جایگاه و کرسی‌های ویژه، ایشان در آسیا و جهان و وجاهت ایشان نزد مقامات کنفدراسیون آسیا و جهان بر کسی پوشیده نیست. پذیرش این استعفا یعنی پایان هندبال، رشته‌ای المپیکی و جذاب. ما بازیکنان تیم ملی مصرانه از حضرتعالی به عنوان متولی ورزش خواستار ورود قاطعانه به این موضوع هستیم. تصمیم اثرگذار حضرتعالی برای بازگرداندن آقای رحیمی می‌تواند نور امیدی به دل جوانان آینده‌دار باشد و می‌تواند ملی‌پوشان را که با ۱۱ لژیونر بالاترین تعداد لژیونرها در تمام رشته‌های ورزشی ایران را دارد کمک نموده تا حضور قدرتمندانه‌ای چون گذشته در مسابقه‌های آسیایی و جهانی داشته باشند. به امید دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب و سربلندی آن وزارت.


جمعی از ملی‌پوشان هندبال





نامه ملی‌پوشان هندبال به سلطانی فر

ماجرای پیچیده انتقال سرورهای تلگرام به ایران

گروه خبری پارس دان

ماجرای پیچیده انتقال سرورهای تلگرام به ایران



روزنامه اعتماد: دوباره وزارت ارتباطات از انتقال سرورهای تلگرام به ایران خبر داد و دوباره مدیران تلگرام خبر را تکذیب کردند. اصرار واعظی و معاونانش بر انتشار خبر انتقال سرورهای تلگرام به ایران در هفته‌های گذشته همواره با تکذیب پاول دوروف مواجه شده اما همچنان ادامه پیدا کرده است.


 


روز گذشته باز هم واعظی بر صحت خبر انتقال سرورها پافشاری کرد و باز هم کاربران و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی به سراغ حساب کاربری دوروف در توییتر رفتند و باز هم او مخاطبان را ارجاع داد به توضیحاتی که هفته گذشته در یادداشتش در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده بود. یادداشتی که تاکید می‌کرد سرورها هرگز به کشور دیگر منتقل نمی‌شوند اما این امکان وجود دارد که CDN‌های این شبکه پیام رسان با هزینه کشورها برای ارتقای سطح خدمات دهی و افزایش سرعت انتقال اطلاعات، در کشورهای دیگر مستقر شوند.


 


محمود واعظی وزیر پر خبر این روزهای کابینه روحانی روز گذشته در خصوص تلگرام گفت: «کار بزرگی انجام شده است به نحوی که برای کانال‌های پرظرفیت و کانال‌هایی که مراجعه زیادی دارد، تلگرام سرور خود را به ایران آورده است و روی آن CDN نصب کرده است. هم‌اکنون کار در حال انجام است و این شروع یک کار بزرگ است و من فکر می‌کنم باید اجازه دهیم همین سیاست که بین ما و مدیر تلگرام توافق شده است پیش برود.


 


ما گام به گام در این زمینه پیش می‌رویم و امیدواریم همان طور که وعده کردیم انتقال سرورهای تلگرام به ایران به نتیجه برسد. مذاکرات با این شبکه پیام‌رسان نتیجه داده است و موضوع، یکطرفه نیست. اینکه تلگرام در ایران در حال نصب CDN است نتیجه توافقات ما و تلگرام است.» واعظی همچنین با گلایه از صحبت‌های اخیر برخی مسوولان درباره انتقال سرورهای تلگرام به کشور گفت: «برخی با حرف‌های غیرتخصصی خود در به انجام رسیدن مذاکرات ما اختلال ایجاد کردند. اجازه بدهید تا ما گام به گام مذاکرات‌مان را پیش ببریم.» یک هفته پیش بود که اظهارات جهانگرد معاون وزیر ارتباطات در خصوص پذیرش انتقال سرورهای تلگرام از سوی مدیران این شرکت به ایران، جنجال آفرید، اما وزیر ارتباطات این خبر را تصحیح کرد و گفت همچنان در حال مذاکره‌اند، جهانگرد هم دقایقی بعد جمله خود را تکذیب (اصلاح) کرد و گفت در هیات مذاکره‌کننده حضور ندارد و مسوولان باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند.


 


همان روز هم پاول دوروف هم در حساب توییتری‌اش و هم در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد تلگرام هیچ تصمیمی برای انتقال سرورها به ایران ندارد. اما دو روز بعد دوروف اعلام کرد با استقرار CDNهای تلگرام به ایران موافق است. و در پرسش و پاسخی که در این زمینه منتشر کرد اعلام کرد: «ما وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها در این مورد نشده‌ایم. ما هیچگاه سرورهای‌مان را به کشوری دیگر انتقال نمی‌دهیم. تنها هدف استفاده از CDNها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد.»


 


در هفته‌های اخیر علاوه بر اختلاف نظر بین مسوولان وزارت ارتباطات و تلگرام، واعظی با مسوولان کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و دادستان کل کشور نیز اختلاف نظر داشت و محور این اختلافات موضوع اعمال نظارت بر فعالیت کاربران در تلگرام بود. حال به نظر می‌رسد در این واپسین روزهای وزارت محمود واعظی، وزیر قصد دارد پاسخ تمام مخالفان را با انتشار اخباری ولو اشتباه، بدهد و استقرار CDN‌ها را با انتقال سرورها یکی بداند و مسوولان کمیته فیلترینگ را خیال آسوده کند از توان اعمال نظارت بر تلگرام. از سویی هم این احتمال وجود دارد که مدیرعامل تلگرام تمام اطلاعات مربوط به مذاکراتش با طرف ایرانی را رسانه‌ای نکند و ترجیحش این باشد که فعلا کاربران چند ده میلیونی خود را در ایران با این تکذیب‌ها حفظ کند.


 


به هر روی کاربران ایرانی همچنان که اخبار اصرار و انکار و اختلاف نظرهای طرفین این دعوا را در میان کانال‌های تلگرامی دنبال می‌کنند، به فکر شبکه‌ای جدید و امن و بی‌حاشیه هم هستند تا در نخستین فرصت از تلگرام کوچ کنند. چرا که با استقرار CDN‌ها و تلاش مسوولان ایرانی برای اعمال نظارت و کنترل بر این شبکه‌ها، در آینده این احتمال وجود دارد که شاهد اختلال‌هایی در این شبکه پیام رسان باشیم. هر چند که مدیرعامل تلگرام اعلام کرده است: «در صورتی که مقامات رسمی اقدامی در جهت پاک کردن یا سانسور محتوای آنها انجام بدهند، کاربران می‌توانند به نسخه اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند.


 


بنابراین امکان سانسور وجود نخواهد داشت.» اما بی‌اعتمادی همان چیزی است که در این نزاع مجازی طرف ایرانی و طرف روس شبکه تلگرام، نصیب کاربران این شبکه شده است. اگرچه جهرمی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل زیرساخت گفته: «متاسفانه برخی ایران‌هراسی را در فضای مجازی رواج می‌دهند و اینطور ترویج می‌کنند که ما با انتقال سرورهای تلگرام به ایران به دنبال دسترسی به اطلاعات شهروندان و جاسوسی هستیم. تاکید رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی حفظ حریم خصوصی مردم و دسترسی آزاد به اطلاعات است.»



گروه خبری پارس دان



ماجرای پیچیده انتقال سرورهای تلگرام به ایران