۱۳۹۶ شهریور ۱۰, جمعه

«الهام فرهمند»؛ دیوید بکهام فوتبال زنان ایران



تیم فرهنگ و هنر پارس دان

«الهام فرهمند»؛ دیوید بکهام فوتبال زنان ایران



وب‌سایت همشهری شش و هفت – افسون حضرتی: خیلی از زنان و دختران کشور ما هستند که به فوتبال به‌عنوان یکی از علایق ورزشی خود نگاه می‌کنند و حتی برخی از آنها در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی هم رسیده‌اند‌ اما وقتی پای صحبت آنها می‌نشینیم از امکانات کم و محدودیت‌های فوتبال بانوان می‌گویند.

 


«الهام فرهمند» یکی از بازیکنان برجسته تیم ملی فوتبال زنان‌ که در تیم آینده‌سازان میهن نجف‌آباد توپ می‌زند، نمونه‌ای از هزاران استعدادی است که با مشکلات این رشته دست و پنجه نرم می‌کند‌ اما هیچگاه از مسیری که در پیش گرفته دست بر‌نمی‌دارد. فرهمند که لقب دیوید بکام دختران ایران را یدک می‌کشد، با ما از مشکلات و سختی‌های پیش پای خود و هزاران علاقه‌مند فوتبال گفت، اما تأکید کرد که هیچگاه فوتبال را کنار نمی‌گذارد و امیدوار است که بتواند روزی در جام جهانی بازی کند.


 


 آرزو؛ جام جهانی

    در یکی از برنامه‌های ۹۰، گلی که شما به تیم سیرجان زده بودید، به‌عنوان یکی از برترین گل‌های‌ ماه انتخاب شد. بازتاب این اتفاق چگونه بود؟

برای خودم هم جالب بود. شاید اگر گل‌های استقلال و پرسپولیس در این نظرسنجی نبود، می‌توانست رأی اول را به‌دست آورد. به هر حال، اتفاق خوبی بود. این فیلم را در سیرجان گرفته بودند. بازتاب خوبی داشت. سبب شد که نگاه‌ها به سمت فوتبال زنان بچرخد. با این کار مشخص شد که چه صحنه‌های زیبایی در بازی‌های ما اتفاق می‌افتد که از نظرها پنهان است.


    همه بازی‌ها فیلمبرداری می‌شوند؟


نه! همه بازی‌ها فیلمبرداری نمی‌شوند. امیدوارم که باز هم این اتفاق بیفتد. استقبال مردم هم خیلی خوب بود. فیلم این بازی را به فدراسیون ارسال کرده بودند و فدراسیون هم پس از بررسی فیلم، گل مرا انتخاب کرد. به‌نظرم اگر بازی با دوربین و کیفیت بهتری فیلمبرداری شده ‌بود، حتما بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.


    در کل استقبال از بازی‌ها چگونه است؟


استقبال خیلی خوبی از بازی‌ها می‌شود؛ مثلا از بازی ذوب‌آهن با تیم ما استقبال بسیار خوبی شد. حدود ۴۰۰ نفر به ورزشگاه آمده بودند. با توجه به اینکه سکو و جایگاه تماشاگر نداریم، تماشاگران ‌ناچارند یا ایستاده بازی را ببینند یا اینکه کنار جدول‌های زمین بنشینند.


    با توجه به اینکه با حجاب بازی می‌کنید، تماشاگر مرد هم دارید؟


نه! مردان اجازه ندارند به دیدن بازی‌های ما بیایند.


    پدرتان هم بازی شما را ندیده است؟


پدرم یکی، دو بار به ورزشگاه آمد و بازی مرا دید. این برای دو، سه سال پیش بود‌ ولی نماینده فدراسیون فوتبال اجازه نمی‌دهد که مردان به ورزشگاه بیایند.


    حضور خانواده‌ها در ورزشگاه تا چه اندازه روی کار شما تأثیرگذار است؟


زمانی که خانواده‌های ما در ورزشگاه باشند، بیشتر انگیزه می‌گیریم و تلاش بیشتری می‌کنیم. دوست دارم پدرم بازی‌های مرا ببیند. بودن خانواده‌ها در ورزشگاه انگیزه فوتبالیست‌های زن را بیشتر می‌کند. این را هم بگویم که اگر مردان وارد تصمیم‌گیری در حوزه فوتبال زنان شوند می‌توانند به این رشته کمک زیادی بکنند؛ چون تجربه و سابقه آنها در این زمینه بیشتر است. اگر مردان فوتبال ما را آنالیز کنند، متوجه می‌شوند که چه اندازه استعدادهای ناب در فوتبال زنان وجود دارد.


    برخورد مردم با شما چگونه است؟


مردم ما را نمی‌شناسند. شاید مسئولان هیأت فوتبال بشناسند! البته از مردم عادی انتظار نداریم که ما را بشناسند. هر چقدر هم بازیکن تیم ملی باشیم و به قهرمانی رسیده‌ باشیم به اندازه فوتبالیست‌های مرد مشهور نیستیم. خیلی از مردم پیگیر اخبار ما نیستند. با اینکه شرایط خیلی بهتر شده اما هنوز برخی‌ها می‌پرسند؛ مگر دخترها هم فوتبال بازی می‌کنند؟!



 


 آرزو؛ جام جهانی

    آینده فوتبال زنان را چطور می‌بینید؟

اگر همین روال ادامه پیدا کند دوباره از «رنکینگ» فیفا خارج می‌شویم. حتی از زمان مسابقات غرب آسیا که چند سال قبل ‌ ‌ دوم شده بودیم، عقب‌تر هستیم. این شرایط، نابودی فوتبال زنان را به همراه دارد. به چه سمتی قرار است برویم؟ هیچی! الان باید در اوج دوران فوتبالم باشم و برای تیم ملی و تیم باشگاهی‌ام بازی کنم، ولی شرایط فراهم نیست.


    پس از دو سال تیم ملی زنان تشکیل شد و این تیم مجدد به «رنکینگ» فیفا بازگشت. این بازگشت چه حاصلی برای فوتبال زنان تا این لحظه داشته است؟


حدود دو تا دو سال و نیم خبری از تشکیل تیم ملی نبود.بعد از این مدت خانم آزمون سرمربی شدند و واقعا زحمات زیادی برای تیم ملی کشیدند.پس از تشکیل تیم فرصت زیادی برای آماده‌سازی‌ تیم برای جام ملت‌های آسیا نداشتیم. بهمن ‌ماه تمرینات را شروع کردیم و ۱۱ فروردین عازم ویتنام شدیم.



 


چون این مدت همزمان شده بود با بازی‌های لیگ، مربی تیم نمی‌توانست اردوهای بلندمدت بگذارد و به بچه‌ها فشار بیاورد. مجبور بودند اردوهای کوتاه سه، چهار روزه درنظر بگیرند و دوباره بازیکنان را در اختیار باشگاه‌ها بگذارند.


 


با همه اینها بچه‌ها در ویتنام به‌نظرم فراتر از حد انتظار ظاهر شدند. با دو‌ ماه تمرین نمایش خوبی ارائه دادیم و جای امیدواری بود. بعد از مسابقات به ما گفتند که از این پس اردوها ادامه پیدا می‌کند و دیگر نمی‌خواهیم تیم بزرگسالان در انزوا باشد، اما از روز ۲۵ فروردین که از ویتنام برگشتیم تا امروز دیگر هیچ خبری از تیم ملی نیست.

    چه‌کسی این حرف را زد؟


مسئولان تیم ملی فوتبال زنان.


    در این دو‌ ماه بازی تدارکاتی هم برگزار کردید؟


بله! دو بازی با تیم اوکراین انجام دادیم، ولی بعدا متوجه شدیم که تیم ملی زیر ۲۰ سال اوکراین بود نه تیم ملی.


    تیم ملی نماینده‌ای ندارد تا با مسئولان فدراسیون فوتبال درباره مشکلات موجود صحبت کند؟


باور کنید دست‌مان به جایی بند نیست. حتی مدتی که اردو بودیم نتوانستیم پول فاکتورهای رفت ‌و آمدمان به تهران را بگیریم. تنها با سرپرست تیم، خانم کاکاوند در تماس بودیم. حتی در مورد لباس‌های‌مان به سرپرست تیم گفتیم که با مسئولان فدراسیون فوتبال صحبت کنند که ایشان هم پیگیر این موضوع بودند؛ چون لباس‌ها در حد و اندازه‌های یک تیم ملی نبود.



 


 آرزو؛ جام جهانی

    صعود تیم ملی فوتبال مردان و مسابقات لیگ برتر، بر فوتبال زنان سایه انداخت و اجازه نداد که به این بخش توجه شود.

با شما موافقم. چه تیم ملی به جام جهانی صعود می‌کرد و چه نمی‌کرد، فوتبال مردان در اولویت بود. چند وقت پیش در یکی از کانال‌های خبری تلگرام، خواندم که فیفا باشگاه پرسپولیس را مجبور کرده بود که به یک بازیکن خارجی که از این تیم شکایت کرده مبلغی بیش از یک میلیارد تومان غرامت بدهد.



 


جالب اینجاست که این بازیکن برای این تیم بازی هم نکرده‌ اما باشگاه، خود را مجبور کرده که این مبلغ را پرداخت کند. با این حال، همین باشگاه پرسپولیس حاضر نیست ۳۰۰ میلیون تومان برای تیم فوتبال بانوان هزینه کند. حتی در شهر خودم، اصفهان هم باشگاه‌هایی مثل ذوب‌آهن و سپاهان قراردادهای خوبی با بازیکنان‌شان می‌بندند و حاضرند یک میلیارد و نیم بابت رضایتنامه یک بازیکن بدهند‌ اما حاضر نیستند باشگاهی در بخش فوتبال بانوان داشته باشند.


 


سپاهان اعلام کرده ‌ می‌خواهد تیم آینده‌سازان را تحت پوشش قرار دهد، ولی همه از این می‌ترسند که سپاهان سال آینده این تیم را نخواهد، مثل همان تیم فوتسال که امسال دیگر آن را نخواست. همه نگران هستند که پوشش دادن تیم‌های زنان بیش از یک فصل نباشد. درست است که تیم بزرگسالان به جام جهانی صعود کرده و باید برای موفقیت آنها هزینه‌های بیشتری شود، ولی چقدر تفاوت؟!

    تفاوت زیادی بین فوتبال زنان و مردان از لحاظ امکانات سخت افزاری و مالی وجود دارد.


کاملا درست می‌گویید. اصلا فوتبال زنان با فوتبال مردان و شرایط آنها قابل مقایسه نیست. یکی از مشکلاتی که ما داریم مساله دستمزدهاست. پولی که در فوتبال به ما می‌دهند حتی با بازیکن مردی که روی نیمکت می‌نشیند یا حتی در لیست ۱۸ نفره هم نیست، قابل قیاس نیست.



 


با پول‌ بازیکنی که روی سکو می‌نشیند و در لیست مربی‌اش نیست، می‌شود یک تیم فوتبال بانوان را در یک فصل به‌طور کامل حمایت کرد. بنابراین با شرایط ایده‌آل خیلی فاصله داریم. دریافتی پارسال من پنج میلیون تومان بود که این مبلغ را از کل قراردادم گرفتم؛ یعنی حدود ۱۸ درصد.


 


با این پول نمی‌توانم تغذیه یک ورزشکار حرفه‌ای را داشته باشم، نمی‌توانم مکمل‌های غذایی بخرم، مربی خصوصی بدنسازی بگیرم و… وقتی پول نداریم انگیزه‌ها هم از بین می‌رود. یک بازیکن حرفه‌ای تلاش می‌کند تا به تیم ملی برسد، ولی ما نه تیم ملی داریم و نه باشگاه پول‌مان را می‌دهد.

    بالاترین دستمزد بازیکنان شما چقدر است؟


خیلی از دستمزدها مطلع نیستم، ولی فکر کنم بالاترین میزان دستمزد ۲۵ میلیون تومان است. ببینید! چقدر با فوتبال مردان تفاوت داریم.


    پس به لژیونر شدن هم به سختی می‌شود دست یافت.


هم‌اکنون خودم را آن اندازه آماده نمی‌بینم که بخواهم لژیونر شوم؛ چون فیلم خاصی از مسابقات‌مان نداریم که باشگاه‌های خارجی، آن را ببینند. بنابراین باید با هزینه خودمان برای تست دادن برویم. از طرف دیگر؛ وقتی بازیکنی از نظر بدنی آماده نباشد، هر جا برای تست‌ دادن برود، او را رد می‌کنند.



 


به همین دلیل فعلا به آماده‌سازی‌ خودم فکر می‌کنم و اگر زمانی چنین شرایطی داشته باشم حتما اقدام می‌کنم.


 


 آرزو؛ جام جهانی

فکر می‌کنم دستمزد پایین، تنها مشکل فوتبال بانوان نیست. کمبودهای دیگری هم در این زمینه وجود دارد؛ مثلا آیا شما پس از بازی ریکاوری انجام می‌دهید یا از سالن‌های بدنسازی مدرن استفاده می‌کنید؟


سالن بدنسازی یا ریکاوری بعد از مسابقه نداریم. همینطور استخر خصوصی نداریم که بعد از مسابقه، از آن استفاده کنیم. از سالن‌های مدرن بدنسازی هم خبری نیست. بدنسازی ما زیرنظر مربی بدنساز انجام می‌شود. یکی دیگر از مشکلات این است که ورزشگاه ما سکوی تماشاگران ندارد.

    ورزشگاه‌تان مجهز است؟


منظورتان از مجهز چیست؟


    رختکن مناسبی که بتوانید بین دو نیمه استفاده کنید، برای تعویض لباس و…


نه رختکن نداریم.


    پس بین دو نیمه چه کار می‌کنید؟


کنار زمین می‌نشینیم و مربی با ما صحبت می‌کند.


    کجا لباس‌تان را عوض می‌کنید؟


شب قبل از مسابقه خوابگاه هستیم و همان جا لباس‌مان را می‌پوشیم و به ورزشگاه می‌رویم. برای سفرهای شهری هم با هواپیما مسافرت نمی‌رویم؛ با اتوبوس می‌رویم.


    دلیل این همه کمبود چیست؟


واقعیت این است که اسپانسری نداریم که ما را حمایت کند. کمک‌هایی که به باشگاه‌های فوتبال زنان می‌شود خیلی کم است؛ مثلا حدود ۵تا ۱۰میلیون به ما کمک می‌شود که اصلا کافی نیست. اسپانسرهای رسمی که مثل تیم‌های فوتبال مردان ما را حمایت کنند نداریم.



 


مساله دیگری که باید به آن اهمیت بدهیم، این است که نگاه جنسیتی را برداریم. ما زنان ۵۰درصد جامعه هستیم. بنابراین چرا باید با مردان فرق کنیم؟! چرا هزینه‌ای که برای مردان می‌کنند برای ما نمی‌کنند؟ حتی می‌شود با یک دهم یا یک صدم هزینه‌های فوتبال مردان، برای خانم‌ها تیم‌های خوبی راه انداخت که در لیگ شرکت کنند. رسانه‌ها باید بتوانند به باشگاه‌ها فشار بیاورند تا شرایط ما تغییر کند. هیچ راهی نداریم که مطالبات‌مان را پیگیری کنیم.


 


 آرزو؛ جام جهانی

    با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، چه ارزیابی از لیگ فوتبال زنان دارید؟

کیفیت مسابقات سال به سال بهتر می‌شود. نسبت به چند سال قبل بازی‌ها خیلی جذاب‌تر شده‌اند، اما انگیزه‌ها کمتر شده‌ است. بازیکنان خیلی تلاش می‌کنند تا به چشم بیایند. همه تیم‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارند‌ اما حیف که کسی بازی‌های ما را نمی‌بیند.


    با این وصف، همچنان به فوتبال ادامه می‌دهید؟


بله! فوتبال را خیلی دوست دارم. حتی اگر زمانی هم بازی را کنار بگذارم دنبال مربیگری و داوری می‌روم. همین الان هم در مدارس فوتبال کار می‌کنم.


    غیر از فوتبال شغل دیگری هم دارید؟


دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی هستم. چند وقت است که با دوستانم تصمیم گرفتیم که یک «بیزینس» راه بیندازیم، ولی هنوز جدی در مورد آن تصمیم نگرفته‌ایم.


    سقف آرزوهای شما تا کجاست؟


بازی در جام جهانی یکی از آرزوهای ورزشی‌ام است که امیدوارم روزی به آن برسم.





«الهام فرهمند»؛ دیوید بکهام فوتبال زنان ایران

گوشت قربانی را چگونه توزیع کنیم؟

گروه خبری پارس دان

گوشت قربانی را چگونه توزیع کنیم؟


باشگاه

خبرنگاران جوان: قربانی، از دو قسمت «قربان» و «ی» تشکیل شده که ترجمه

فارسی آن «نزدیک کننده» و «من» است. در فرهنگ دینی به هر چیزی که سبب قرب و

نزدیکی انسان به خدا شود، واژه قربان بر آن اطلاق می گردد. در روایت می

خوانیم: «الصَّلَاهُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِی‏»؛ نماز نزدیک کننده هر

باتقوایی به خداوند متعال است.

فضیلت قربانی


قربانی در عید


قربان به آن حیوانی گفته می شود که برای قرب و نزدیکی به خداوند متعال ذبح


یا نحر می شود.(۱) باید توجه داشت که خداوند متعال نیازی به گوشت این


حیوانات ندارد؛ آن چه که در این جریان اثرگذار است و همان موجب قرب الی


الله می شود تقوا، اطاعت پذیری و حرکت برای انجام دستور خداست که از این


قربانی در جان قربانی کننده می ماند.


خداوند متعال می فرماید: «لَن


یَنَالَ اللَّهَ لحُومُهَا وَ لَا دِمَاؤُهَا وَ لَاکِن یَنَالُهُ


التَّقْوَى‏ مِنکُمْ» (۳۷/حج)؛ هرگز گوشت ها و خون هایشان به خدا نمى‏ رسد؛


بلکه تقواى شما به او مى ‏رسد.


قربانی واجب و مستحب


بر


کسانی که مشغول اعمال حج هستند، واجب است تا در روز دهم ذی الحجه یا همان


عید قربان، شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منا ذبح کنند.


انجام قربانی برای کسانی که در حج نیستند


امام


صادق علیه السّلام فرمود: در یوم النحر (یعنى روز عید قربان) هیچ عملى


بهتر از آن نیست که خونى به رسم قربانى ریخته شود یا در مسیر احسان به


والدین یا خویشاوندى که قطع رحم مى ‌کند، گامى برداشته شود و آن که حاجی


درباره آن خویشاوند، تفضّل بیشترى مبذول دارد و در گفتن سلام سبقت جوید یا


از قسمت مرغوب گوشت قربانى اطعام کند و پس از آن بقیّه همسایگان خود را از


یتیمان گرفته تا مسکینان و بردگان را به استفاده از آن فراخواند و اسیران


را تفقّد کند.


شیخ صدوق(ره) در شرح این فراز می نویسد: بزرگان


برآنند که این اعمال در روز عید قربان به طور مطلق مطلوب است اگر چه در


مِنا نباشد و ما اضافه مى ‌کنیم اگر چه قربانى در روز عید قربان نباشد؛ لکن


در منا و روز عید قربان ثوابش بیشتر خواهد بود.


عید قربان


وَ


جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَهَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِیِّ ص


فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ یَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَیْسَ عِنْدِی


ثَمَنُ الْأُضْحِیَّهِ فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّی فَقَالَ اسْتَقْرِضِی وَ


ضَحِّی فَإِنَّهُ دَیْنٌ مَقْضِیٌّ.


امّ سلمه نزد رسول خدا (ص) آمد


و گفت: یا رسول اللّه! عید أضحى فرا می رسد و من بهاى قربانى ندارم؛ پس


آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى کنم؟. حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی


کن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این‌ قرض را خداوند سبحان ادا مى ‌کند


چون در جهت رضاى اوست).(۲)


بنابراین بر دیگرانی که در احرام


نیستند، مستحب است در روز عید قربان یکی از این حیوانات را بنا بر سنت الهی


قربانی نمایند؛ در این مورد لازم نیست که حتماً قربانی کننده قبلاً حج


رفته و حاجی شده باشد. این عمل مانند نمازی که در این روز خوانده می شود


یکی از اعمال بسیار سفارش شده است که عمل به آن احیای شعار الهی در جامعه


است که یقیناً اگر مردم به آن اقبال کنند و نشانه های آن در همه جا جلوه


گری کند، اسباب عنایت و ریزش رحمت الهی را در پی خواهد داشت که این وعده


خداوند در قرآن کریم است که «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ


اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»


اگر اهل شهرها و آبادى ‏ها ایمان مى ‏آوردند و پرهیزکارى پیشه می‌کردند،


یقیناً [درهاىِ‏] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان می‌گشودیم.‏ (۳)


خوردن گوشت قربانی توسط صاحب آن


«قَالَ


أَبُو جَعْفَرٍ (ع) کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) لَا یَأْکُلُ یَوْمَ


الْأَضْحَى شَیْئاً حَتَّى یَأْکُلَ مِنْ أُضْحِیَّتِهِ».


امام


باقر (ع) فرمودند: شیوه امیرالمؤمنین (ع) چنین بود که روز عید قربان، غذایى


نمى ‌خورد تا از گوشت قربانى خود غذائى تناول کند. (۴)


و نیز آن


حضرت فرمودند: «وَ لَا تَأْکُلْ یَوْمَ الْأَضْحَى شَیْئاً إِلَّا مِنْ


هَدْیِکَ وَ أُضْحِیَّتِکَ إِنْ قَوِیتَ عَلَیْهِ وَ إِنْ لَمْ تَقْوَ


فَمَعْذُورٌ»


در روز‌ عید قربان چیزى نخور مگر از گوشت قربانىِ خود و اگر قدرت تمکن مالى براى قربانى کردن ندارى در این صورت معذورى.(۵)


از


این روایات به دست می آید اگر برای انسان مقدور بود در روز عید، قربانی


کرد اولین چیزی که در آن روز می خورد از گوشت همان قربانی باشد.


امیرالمومنین


(ع) می فرمودند: «وَ إِذَا ضَحَّیْتُمْ فَکُلُوا وَ أَطْعِمُوا وَ


أَهْدُوا وَ احْمَدُوا اللَّهَ عَلَى مَا رَزَقَکُمْ مِنْ بَهِیمَهِ


الْأَنْعَامِ»


چون مراسم قربانى را برگزار کردید از گوشت قربانى


بخورید و هدیّه بدهید و خدا را به پاس این نعمت که گوشت شتران و گاوان و


گوسفندان را روزىِ شما ساخته، سپاسگزارى کنید. (۶)


کیفیت تقسیم قربانی


امامان


معصوم (ع) یک سوم قربانی را به همسایگان، یک سوم آن را به نیازمندانی که


درخواست داشتند، می دادند و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می


داشتند.


«وَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع)


یَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِیرَانِهِمْ وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ


وَ بِثُلُثٍ یُمْسِکَانِهِ لِأَهْلِ الْبَیْت».


و علیّ بن الحسین و


ابو جعفر علیهما السّلام ثلث قربانى را صدقه همسایگان و ثلث دیگر را صدقه


سائلان می ساختند و ثلث سوم را براى خانواده نگاه می داشتند. (۷)


از


این رو مستحب است که قربانى سه قسمت شود: یک سوم آن را خودش بخورد و یک


سوم را صدقه دهد و یک سوم را هدیه نماید؛ و احتیاط آن است که چیزى از آن


بخورد اگر چه واجب نیست.(۸)


بنابراین اگر کسی علاقه مند بود تمام گوشت قربانی را برای خود نگه دارد، منعی نخواهد داشت.


۱.حیواناتی مانند گوسفند و بز و گاو به صورت ذبح کشته می شوند ولی شتر به صورت نحر.


۲.من لا یحضره الفقیه، ج‏۲، ص: ۲۱۳


۳.سوره اعراف آیه ۹۶


۴. من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص: ۵۰۸


۵.من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص: ۵۰۸


۶.من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص: ۵۲۱


۷.من لا یحضره الفقیه، ج‏۲، ص: ۴۹۳


۸. تحریرالوسیله – ترجمه؛ ج‌۲، ص: ۲۵۹.



گروه خبری پارس دان



گوشت قربانی را چگونه توزیع کنیم؟

نامجومطلق: در حال خلق رکورد افسانه‌ای هستیم



گروه ورزشی پارس دان

نامجومطلق: در حال خلق رکورد افسانه‌ای هستیم



خبرگزاری تسنیم: مجید نامجومطلق، کارشناس فوتبال درباره تساوی بدون گل تیم ملی ایران برابر کره‌جنوبی در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اظهار داشت: به بازیکنان تیم ملی خسته نباشید می‌گویم که با تمام قدرت جنگیدند. آنها بازی منطقی به نمایش گذاشته و رکورد گل نخوردن ما پابرجا ماند. به احتمال زیاد در دیدار مقابل سوریه نیز دروازه ما بسته می‌ماند تا رکورد افسانه‌ای را خلق کرده باشیم. در تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی سابقه نداشته که تیمی بدون گل خورده راهی جام جهانی شود. این مسئله می‌تواند آمار فوق‌العاده‌ای برای فوتبال ما باشد.


وی در مورد تحلیل فنی خود از این دیدار تصریح کرد: شروع خوبی در نیمه اول داشتیم و کارلوس کی‌روش هم ترکیب خوبی چیده بود. در ۱۵،۲۰ دقیقه اول بازی پرس به بهترین شکل اجرا شد و بازیکنان ما اجازه ندادند کره‌ای‌ها خودشان را پیدا کنند. حریف هم استرس داشت و فشاری که ملی‌پوشان ما وارد می‌کردند، این استرس را بیشتر می‌کرد. همین مسئله باعث شد در نیمه اول کره‌ای‌ها موقعیت آنچنانی نداشته باشند.


پیشکسوت فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: با اخراج سعید عزت‌اللهی در اوایل نیمه دوم، شرایط تغییر کرد و تیم ما به لاک دفاعی فرو رفت. کره‌جنوبی هم از شرایط میزبانی استفاده کرد و حملات زیادی انجام داد اما دفاع تیمی ما اجازه کاری را نداد. برنامه کره استفاده از عمق خط دفاعی ایران بود، اما تجمع مدافعان ما باعث شد حریف به کناره‌ها بیاید. با توجه به قدرت سرزنی به راحتی ارسال‌ها را خنثی کردیم و موقعیت آنچنانی هم در این نیمه به کره ندادیم.


«طراحی خلاقانه کی‌روش باعث شده در دفاعی تیمی قدرت برتر آسیا باشیم.» نامجومطلق با بیان این جمله افزود: کی‌روش تعویض‌های خوبی انجام داد و ملی‌پوشان در مجموع دوندگی خوبی داشتند. سرمربی کره از همه مهره‌های تهاجمی خود استفاده کرد تا بتواند ایران را شکست دهد، اما دفاع تیمی ایران به خوبی از عهده حملات برآمد. کره‌ای‌ها توان غلبه بر تاکتیک دفاعی ما را نداشتند. کره‌ای‌ها خیلی استرس داشتند، اما برعکس، ایران با آرامش فوتبال بازی می‌کرد. در دیدار پایانی این مسابقات، کره باید در زمین ازبکستان بازی مهمی را برگزار کند و اگر ایران را شکست می‌داد، شرایط بهتری پیدا می‌کرد.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا فوتبال ایران از کره‌ای‌ها جلو زده یا آنها دچار افت شده‌اند، به تسنیم گفت: فوتبال ما جلو زده، اما کره‌جنوبی هم به نسبت دوره‌های گذشته ضعیف شده است. بازی ژاپن و استرالیا را تماشا کردم که ژاپنی‌ها بهتر بودند، اما استرالیا تیم خیلی خوبی نبود. قدرت‌های گذشته آسیا افت فوتبالی داشته‌اند. کره‌ای که دوره ما فوتبال بازی می‌کرد، سطحش  بالاتر از آسیا بود. امروز اما، ما رشد کرده‌ایم و فوتبال کره‌جنوبی افت کرده است.





نامجومطلق: در حال خلق رکورد افسانه‌ای هستیم

جدیدترین تصاویر از فیلم «هزارپا»

گروه خبری پارس دان

جدیدترین تصاویر از فیلم «هزارپا»



وب سایت آی سینما: ابوالحسن داوودی که از اوایل امسال تولید فیلم جدید خود با «نام هزارپا» را آغاز کرده بود، پس از ۷۵ جلسه، امروز فیلمبرداری آن را به پایان رساند. در این فیلم کمدی رضا عطاران، جواد عزتی، مهران احمدی، سارا بهرامی، شهره سلطانی، امیر مهدی ژوله و… به ایفای نقش می‌پردازند.


 



جدیدترین تصاویر از فیلم «هزارپا»

فیلمبرداری «هزار پا» از اواخر خرداد ماه در تهران آغاز شده بود و داوودی پیش تر به ما گفته بود که داستان فیلم جدیدش در دهه شصت رخ می‌دهد و به اتفاقات آن زمان به شیوه طنز نگاه می‌کند. امروز روابط عمومی فیلم جدید داوودی با انتشار عکس‌های جدید این فیلم، از پایان فیلمبرداری «هزارپا» در چهاردانگه تهران خبر داد.


 


 جدیدترین تصاویر از فیلم «هزارپا»

همزمان با فیلمبردارى، تدوین این فیلم توسط بهرام دهقانى آغاز شده بود و همچنان ادامه دارد. سایر مراحل فنى فیلم نیز به زودى آغاز مى شود و عوامل «هزار پا» براى نمایش این فیلم در جشنواره فجر یا اکران عمومى آن در نیمه دوم سال، تصمیم گیرى خواهند کرد. البته پیش‌تر در گزارشی که بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرده بود از ابوالحسن داوودی به عنوان کارگردانی یاد کرده بود که فیلم جدید خود را در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درخواهد آورد.


 



جدیدترین تصاویر از فیلم «هزارپا»

داوودی که «هزار پا» را بعد از فیلم موفق «رخ دیوانه» جلوی دوربین برده، در آن از بازیگران شناخته شده‌ای استفاده کرده است. لاله اسکندرى ، سعید امیرسلیمانى، امید روحانى، سپند امیرسلیمانى، سینا رازانى، حسین  سلیمانى، محمد نادرى، على عامل هاشمى، علی صالحى، نعیمه نظام دوست، بهرام ابراهیمى، ارشا اقدسى، شهین  تسلیمى و اشکان منصورى دیگر بازیگران این فیلم هستند.


گروه خبری پارس دان



جدیدترین تصاویر از فیلم «هزارپا»

الزامات یک عمل غیرقانونی

گروه خبری پارس دان

الزامات یک عمل غیرقانونی



روزنامه شهروند: یکی از مقامات دستگاه قضائی کشور در هفته‌های گذشته نکته‌ای را درباره عضویت در شبکه‌های مجازی فیلترشده اظهار داشت و گفت: «عضویت در این شبکه‌های فیلتر‌شده تخلف است؛ چرا که وقتی انجام امری در اجرای قوانین و مقررات یا دستور قضائی ممنوع شد، عدم رعایت مقررات هم نوعی تخلف محسوب می‌شود.


 


توییتر در اجرای دستور قضائی فیلتر‌شده و تخلف از دستور قضائی پذیرفته نیست. اگر عضویت مسئولان وزارت ارتباطات در توییتر صحت داشته باشد، این عضویت از سه جهت اشکال دارد.»


 


این اظهارنظر به‌ظاهر درست است و خللی در آن نیست؛ ولی هنگامی که خوب تحلیل شود با چند ابهام یا اشکال اساسی مواجه می‌شود که نیازمند پاسخ‌دادن مسئولان مربوط است.


 


نخستین نکته این است که اگر یک عمل و رفتار خلاف قانون است، به‌ناچار و ضرورتا باید برای فرد مرتکب مجازاتی در نظر گرفته شده باشد و از آن مهمتر اینکه مرجع تعیین‌کننده حکم مجازات نیز روشن باشد.


 


اگر عبور از چراغ قرمز ممنوع است، مجازات آن مشخص است و پلیس مرجع اعمال این مجازات است و ضمانت کافی برای آن را در اختیار دارد؛ می‌تواند خودرو را متوقف کند، در صورت نپرداختن جریمه آن را چند برابر می‌کند، هنگام نقل‌و‌انتقال خودرو باید برگه عدم بدهی از پلیس راهنمایی آورد و… با این مقدمه اگر عضویت در این شبکه‌ها غیرقانونی است، مرجع رسیدگی‌کننده و صدور حکم مجازات آن کیست؟


 


اگر کسی نیست پس این کار ممنوع نیست و اگر هست، باید خطاب را متوجه آن کرد که چرا علیه متخلفان اقدام نمی‌کند؟


 


ایراد دوم به اصل ادعای فوق مربوط می‌شود؛ اگر کسانی باشند که به اصل ممنوع اعلام‌کردن استفاده از این شبکه‌ها معترض هستند و آن را مطابق قانون نمی‌دانند، چه باید بکنند؟ آیا مرجع رسیدگی‌کننده و بی‌طرف برای رسیدگی به این خواسته وجود دارد؟ آیا دادگاه‌ها در موقعیتی هستند که این خواسته‌های مردم را رسیدگی کرده و درباره آنها حکم صادر کنند؟


 


اگر چنین چیزی در کشور داشتیم، به‌طور قطع این اندازه اختلافات و انحرافات وجود نداشت. برای نمونه برخی دستگاه‌ها به خود حق می‌دهند که از ورود زنان بدون پوشش چادر جلوگیری کنند، در حالی ‌که پوشش آنها به لحاظ قانونی و عرفی هیچ مشکلی ندارد. آیا کسی می‌تواند علیه این تصمیمات در دادگاه‌های مستقل و بی‌طرف شکایت کند؟ از این موارد زیاد داریم که مرز میان سلیقه و قانون و حقوق مردم مخدوش شده است.


 


نکته سوم شاید مهمتر از همه باشد. فرض کنیم رفتار مشخصی غیرقانونی باشد، مجازات آن و مرجع صدور حکم و اجرای مجازات نیز معلوم باشد؛ در این صورت چنین رفتاری باید در عرف مردم نیز مذموم تلقی شود، به طوری که هیچ‌کس علاقه‌ای به ارتکاب علنی آن نداشته باشد و مردم آن کار را ناپسند بدانند و اگر هم انجام می‌دهند به صورت غیرآشکار باشد.


 


ولی اگر کاری باشد که اکثریت زیادی از مردم آن را آشکارا انجام دهند، آن کار را منطقا نمی‌توان ممنوع کرد؛ چون نمی‌توان این تعداد زیاد از مردم را محاکمه و مجازات کرد. نمونه خیلی روشن آن داشتن ماهواره است که چه هزینه سنگینی را بر دوش نیروهای مبارزه‌کننده با آن قرار داد و درنهایت هم مثمر ثمر نبود و چه بسا اثرات بدتری بر جا گذاشت.


 


به علاوه هنگامی که حتی مقامات کشوری نیز مرتکب آن فعل می‌شوند، دیگر چه انتظاری از مردم عادی وجود دارد؟ مگر مسئولان مجرم هستند که بخواهند خلاف مرتکب شوند؟


بنابراین هر قانونی باید مبتنی بر تمایل و خواست اکثریت مردم باشد.


 


اگر حکومت رفتاری را منع و برای آن مجازات تعیین می‌کند، باید به گونه‌ای باشد که انجام آن رفتار نزد مردم ناپسند باشد و مردم انتظار جدی مقابله با آن را داشته باشند و تعداد و‌ درصد اندکی از مردم مرتکب آن شوند؛ ولی هنگامی که یک رفتار به قدری شایع است که اکثریت آن را انجام می‌دهند، این امر نشان‌دهنده آن است که آن رفتار ناپسند تلقی نمی‌شود، قابل پیگرد نیز نیست و هر گونه اقدامی برای مبارزه با آن جز خسارت نتیجه دیگری ندارد.


 


نکته چهارمی هم وجود دارد که شایسته توجه است. عموم مقامات قضائی کشور که اظهارنظر می‌کنند از موضع سیاسی و یا ارزشی وارد ماجرا می‌شوند. به ‌طور قطع داشتن مواضع سیاسی و ارزشی می‌تواند پسندیده باشد ولی مقامات قضائی باید صرفا از موضع حقوقی وارد گفت‌وگوها شوند.


 


به این معنا که قانونی‌بودن یا نبودن عضویت در شبکه‌های اجتماعی یا داشتن ماهواره و… برای آنان علی‌السویه باشد (منظور در مقام اظهارنظر است) آنچه که باید برایشان اصل باشد اجرای قانون است و نه دفاع محتوایی از یک قانون. آنان باید نشان دهند که چون قانون داشتن ماهواره را منع کرده، با دارنده آن برخورد می‌کنند و اگر قانون این منع را برداشت، آنان نیز از آن تبعیت می‌کنند و در مقام قضائی برایشان فرقی نمی‌کند که این کار آزاد باشد یا ممنوع.


 


هر چند به ‌عنوان یک شهروند می‌توانند موافق یا مخالف ممنوعیت داشتن ماهواره باشند. نقض بی‌طرفی لفظی و بیانی این مقامات موجب مخدوش‌شدن فلسفه و اعتبار قانون نزد افکار عمومی می‌شود.


 


برای قاضی فرقی نمی‌کند که اسماعیل قاتل آتنا دخترک مظلوم پارس‌آبادی را محاکمه کند یا یک فرد دیگری که معلوم شود به ناحق متهم شده است؛ هر چند به لحاظ احساسی نسبت به این دو نفر دو احساس متضاد دارد ولی در مقام توضیح نباید خشم و نفرت و محبت را نسبت به این دو نشان دهد.



گروه خبری پارس دان



الزامات یک عمل غیرقانونی