۱۳۹۶ اسفند ۱۰, پنجشنبه

کشتی روی پل



گروه ورزشی پارس دان

کشتی روی پل



روزنامه شرق: رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان، دیروز در اقدامی ناگهانی از هر دو سمت خود استعفا داد. کناره‌گیری مرد همه‌کاره کشتی ایران در شش سال گذشته، ورزش ایران را شوکه کرد. گفته می‌شود دلیل استعفای خادم به حاشیه‌هایی برمی‌گردد که پس از اظهارنظرهای چند روز اخیر او به وجود آمد. قهرمان المپیک ١٩٩۶ آتلانتا در روزهای اخیر با اظهارات تند و صریح خود نسبت به محرومیت کشتی‌گیران ایرانی در میادین خارجی به‌دلیل رو‌به‌رو‌نشدن با رقیبان رژیم صهیونیستی اعتراض کرد و خواستار این بود تا مراجع ذی‌صلاح دراین‌باره تصمیمات نهایی را بگیرند و فدراسیون کشتی را از شرایط منفعل در این موارد خارج کنند. باخت عامدانه علیرضا کریمی مقابل کشتی‌گیر روس برای روبه‌رونشدن با نماینده رژیم صهیونیستی در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی امیدهای جهان در لهستان و محرومیت این ملی‌پوش و مربی‌اش از سوی اتحادیه جهانی سرآغاز جنجال‌های به‌وجودآمده بود. خادم در شرایطی صراحتا در نامه‌ای سرگشاده به مقامات سیاسی کشور، از آنها خواست یک تصمیم جدی درباره این موضوع بگیرند که در این مدت هیچ‌یک از مسئولان مربوطه واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. بنا بر اعلام چندین خبرگزاری از جمله ایسنا استعفای خادم با اتفاقات روزهای اخیر ارتباط داشته است. او البته در نامه استعفای خود صراحتا به دلیل کناره‌گیری‌اش اشاره نکرده است.


در بخشی از نامه استعفای رئیس مستعفی آمده: «من برای کشتی آمده‌ام، نمی‌خواهم برای ماندگاری خودم کار کنم. اگر می‌خواستم برای خودم کار کنم، هیچ‌گاه به کشتی برنمی‌گشتم. اشتباه برداشت نشود، این کلام من از سر تقوا و فروتنی نیست. بنده سال‌هاست که در مصاف با ناسازگاری‌های روزگار، اهل وادادن و قهر و آشتی نیستم، اما افکار قناس من دارد برای کشتی پرهزینه می‌شود. حتما ناتوان‌تر از آن هستم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم. دروغ بگویم تا بمانم. چه باید کرد، گاهی بهترین شیوه «ایستادن»، «نایستادن» است. گذر زمان بسیاری از سؤال‌ها را پاسخ خواهد داد». دارنده مدال برنز المپیک ١٩٩٢ بارسلونا در حالی کار خود را از اواخر سال ٩٠ با فدراسیون کشتی شروع کرد که ابتدا در سمت مدیریت تیم‌های ملی آزاد منصوب شد. سمتی که در آن تمام بار فنی این تیم‌ها بر عهده او بود. خادم در اواخر مهرماه ۹۲ و با حکم سیدرضا صالحی‌امیری، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، به سرپرستی فدراسیون کشتی منصوب شد و در ۱۴ دی‌ ۹۲ در انتخابات فدراسیون کشتی رسما به‌عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. او که المپیک ٢٠١٢ لندن را با موفقیت پشت سر گذاشته بود، هم‌زمان با داشتن ریاست فدراسیون، تیم ملی بزرگ‌سالان را تا المپیک ٢٠١۶ ریو اداره کرد و به موفقیتی دیگر دست یافت. قهرمان پرآوازه کشتی ایران در یک سال و نیم گذشته به‌دلیل انتقادهای موجود بر سرفعالیت هم‌زمان او در دو شغل، از تیم ملی کناره‌گیری کرد، اما ناکامی تیم ملی آزاد در رقابت‌های جهانی ٢٠١٧ پاریس دلیلی شد تا شورای فنی کشتی دوباره روی مرد شماره یک کشتی کشور دست بگذارد. انتخابات مجدد ریاست فدراسیون کشتی ٢٨ آبان گذشته برگزار شد که خادم برای چهار سال دیگر با صد درصد آرا به‌عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شده بود. بدون تردید باید به کشتی ایران در دوره شش سال حضور رسول خادم در رأس فدراسیون و تیم‌های ملی آزاد نمره قابل قبولی داد.


زلزله در فدراسیون کشتی


دیروز بعد از استعفای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی، فدراسیون کشتی یکباره دگرگون شد. اهالی این رشته از آزاد گرفته تا فرنگی همگی از سمت خود استعفا دادند. ابراهیم جوادی، یکی از اعضای شورای فنی کشتی آزاد، اعلام کرد: «با توجه به استعفای رسول خادم ما نیز استعفای خود را از حضور در این شورا اعلام می‌کنیم، چراکه با این شرایط نمی‌توان کار کرد. خادم چند روز است که این موضوع را بارها گوشزد کرده که مسئولان درباره حضورنیافتن کشتی‌گیران و ورزشکاران ایران مقابل حریفان اسرائیلی تصمیم‌گیری کنند و هر تصمیمی دارند علنا به نهادهای بین‌المللی ورزش اعلام کنند، اما متأسفانه هیچ اقدامی انجام نشد و همین امر باعث شد خادم از سمت خود استعفا بدهد».


منصور برزگر، دیگر عضو این شورا هم به‌شدت از فضای ایجادشده انتقاد کرد: «شرایط اصلا خوب نیست و همه کسانی که می‌خواهند سالم کار کنند، تحت فشار هستند و نمی‌توانند به‌راحتی کشور را در عرصه‌های مختلف به سمت جلو ببرند. متأسفانه این روزها از کله هر نالایقی حرف درمی‌آید و عده‌ای اسم و رسمشان مایه ننگ است. به نظرم هرچه آدم کنار باشد و فراموش شود، ارزشش بیشتر است. هرچه می‌آیی سالم کار کنی و به کشور خدمت کنی، نمی‌گذارند». سیدحسین مرعشیان نیز یکی از اعضای شورای فنی کشتی فرنگی بود که از استعفای اعضای شورای فنی این تیم خبر داد. او گفت: «خادم خودش را فدای کشتی کرد و با توجه به رفتن او، ماندن ما نیز دیگر فایده‌ای ندارد. ما کار تیمی را آغاز کردیم و یک‌سری اهداف راهبردی داشتیم و در حال پیشبرد آن بودیم…». نایب‌رئیس بانوان هم در پی خادم رفت تا زلزله در کشتی تکمیل شود. فدراسیون کشتی در سال‌های اخیر در زمینه توسعه کشتی در بخش بانوان گام‌های بلندی برداشته بود و باید دید پس از رفتن رسول خادم این برنامه‌ها چه می‌شود. آنهایی که با روحیات خادم آشنا هستند عنوان می‌کنند احتمال انصراف او از استعفایش تقریبا صفر است. این در حالی است که حسن قشقاوی، مشاور وزیر امور خارجه و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون کشتی، روز گذشته تأکید کرد قصد دارد دراین‌باره با خادم صحبت کند. محمدرضا داورزنی، معاون وزارت ورزش عنوان کرد که این وزارتخانه با استعفای خادم مخالف است. رسول خادم، عضو سابق شورای شهر تهران، یکی از اعضای هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی هم هست. احتمالا او این کرسی باارزش را هم رها خواهد کرد. حتی برخی منتقدان خادم هم مدیریت او در فدراسیون کشتی را سازنده ارزیابی می‌کردند. توسعه کشتی بانوان، گرفتن میزبانی‌های متعدد، کسب کرسی‌های بین‌المللی، کسب نتایج قابل قبول و تأمین مالی فدراسیون از جمله کارهای مثبت خادم در این شش سال بود.





کشتی روی پل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر