۱۳۹۶ مهر ۱۰, دوشنبه

روایت اولین شب دنیا بدون حسین/«دستار» سیاه‌ روی سر و شانه‌های شهر



تیم خبری پارس دان

روایت اولین شب دنیا بدون حسین/«دستار» سیاه‌ روی سر و شانه‌های شهر



خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روز عاشورا تمام می‌شود و حال از همه سخت‌تر، دیدن غم غربت و تنهایی بر چهره خسته و شکسته توست؛ آری «زینت دهنده پدر» اکنون تو مانده‌ای و غافله‌ای که سوگوار «کشتی نجات» است.


اکنون‌که قصه «العطش» کربلا و مشک پاره سقای تشنه‌لبان پایان‌یافته، بگذار «حسین» و غم جانکاهش همین‌جا، در سرزمین خونین و پربلای کربلا بماند و کمر خمیده خواهرش را نبیند و گوش‌هایش، شیون کودکان وزنان اهل حرم را در مسیر غمبار اسیری نشنود!


نه «شام» و نه «غریبان» و نه ترکیب «شام غریبان» یارای تفسیر و تشریح آنچه بر آل و اولاد حسین رفت را ندارد، این شام آن‌قدر تیره است و آن‌قدر «غریبانه» که سال‌هاست واژه‌ها درمانده‌اند که چگونه تفسیر کنند آنچه را که در نخستین شب دنیا بدون «حسین» بر زمین و زمان گذشت!



مراسم سنتی شام غریبان در لرستان


مراسم شام غریبان در لرستان در سه شب متوالی انجام می‌شود که در این شب‌ها هرکدام از عزاداران با بستن یک دستار سیاه‌رنگ موسوم به «کت» به سر و گردن و شانه‌های خود در مراسم عزاداری سالار شهیدان شرکت می‌کنند.


امسال نیز شام غریبان با رسومی پیوند خورد که اوج اندوه لرستانی‌ها در غم شهادت فرزند زهرای مرضیه(س) و اسارت یگانه بانوی صبر و شکیبایی حضرت زینب (س) را نشان می‌داد.


روشن کردن شمع در سطح شهر، تکایا، سقاخانه‌ها و حسینه ها از دیگر آداب‌ورسومی است که در این شب در جای‌جای استان لرستان برگزار می‌شود.


شام غریبان در لرستان تنها محدود به شب عاشورا نمی‌شود بلکه در این استان پس از عزاداری روز عاشورا مراسم شام غریبان به مدت سه شب در همه مساجد و تکایا و در خیابان‌های سطح شهر برگزار می‌شود.



نوای «فلوت» شهر را به سوگ می‌نشاند


در مراسم شام غریبان در خرم‌آباد یکی از عزاداران یک «تک» روی سر دارد که مقداری نان و حلوا و شمع روشن را درون آن حمل می‌کند و فرد دیگری نیز گاه‌گاهی مشتی کاه روی سر عزاداران می‌پاشد و با ورود آنان به مجالس عزا چراغ‌ها را خاموش می‌کنند.


در طول راه هیئت‌های عزاداری نیز نوحه‌خوان هیئت، برخی ابیات لری که مختص به شام غریبان است را در رثای حضرت زینب کبری(س) به همراه نوای غم‌انگیز فلوت می‌خواند.


توزیع نذری در میان هیئتت و دسته‌ها عزاداری از دیگر آئین‌هایی است که در لرستان نیز به‌مانند دیگر نقاط کشور در شب شام غریبان انجام شد.


خانه آیت‌الله بروجردی میزبان مراسم شام غریبان


بنابراین گزارش همچنین مراسم عزاداری شام غریبان نیز به‌مانند هرساله در فضای معنوی خانه «آیت‌الله بروجردی» موسوم به خانه «آقا» با حضور سیل عظیم عزاداران و حاجتمندان در شهرستان بروجرد برگزار شد.



از آداب رایج در شهرستان بروجرد برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام محرم ازجمله مراسم روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان در منزل قدیمی آیت‌الله‌العظمی سید حسین بروجردی مرجع بزرگ شیعیان دنیا است به‌طوری‌که با حضور در این خانه روحانی اوج ناب پیوند عزاداری محرم و دست نیاز مردمانی که به در خانه فرزند پیامبر آمده‌اند را به‌وضوح می‌توان دید.


حضور در مراسم عزاداری خانه «آقا» مختص به بروجردی‌ها و حتی لرستانی‌ها نیست بلکه هرساله افراد زیادی از سراسر کشور برای ادای حاجت و نذر و یا برآوردن دست نیاز به این خانه روحانی می‌آیند و در میان تاروپود این خانه قدیمی به دنبال مراد و مقصود خود می‌گردند.


اینجا آدم دلش برای آن‌همه سادگی و معرفت تنگ می‌شود. امسال نیز شام غریبانمان را در کنار عطر و بوی فرزند رسول خدا به سوگ نشستیم و بر مظلومیت حسین(ع) همراه با اشک‌های زینب کبری اشک ریختیم.




منبع : خبرگزاری مهر

تیم خبری پارس دان



روایت اولین شب دنیا بدون حسین/«دستار» سیاه‌ روی سر و شانه‌های شهر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر