۱۳۹۶ آبان ۹, سه‌شنبه

مطالبه جوان‌ گرایی در دولت دوازدهم

گروه خبری پارس دان

مطالبه جوان‌ گرایی در دولت دوازدهم



محمدرضا تابش-نایب‌رئیس فراکسیون امید در روزنامه شرق نوشت: بعد از انتخابات ٢٩ اردیبهشت و رأی ٢۴میلیونی مردم به دکتر حسن روحانی، با توجه به تفاوت رویکردهای مجالس دهم و نهم و دست بازتر رئیس‌جمهور برای عبور وزرای پیشنهادی از خان بهارستان، انتظارات برای معرفی کابینه‌ای متفاوت با کابینه یازدهم افزایش یافت.


 


لزوم استفاده از مدیران جوان و نخبه که می‌توانند پشتوانه فکری و اجرائی شایان‌توجهی را ایجاد کرده و ایران را در مدار علم، تعقل، توسعه پایدار و متوازن قرار دهند، بارها و بارها در آن مقطع مطرح شد. تأکید بسیاری از علاقه‌مندان به کشور این بود که کم‌توجهی به این سرمایه انسانی فقط در سایه نخبه‌گزینی و حذف امتیازهای تبعیض‌آمیز و میدان‌دادن غیرشعاری به جوانان و زنان جبران می‌شود. می‌دانیم ایران به‌عنوان کشوری در‌حال‌توسعه، نیاز جدی به منابع انسانی متخصص و نخبه دارد و نباید با بی‌اعتنایی به فرهیختگان و استعدادهای ناب علمی، گوشه‌نشینی و فرار مغزها را نظاره کرد.


 


بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در بین ۹۱ کشور در‌حال‌توسعه و توسعه‌نیافته، ایران جزء سه کشور نخست دچار پدیده فرار مغزها قرار دارد و این در حالی است که در برخی کشورهای توسعه‌یافته جهان، مسئولیت‌های کلان مانند صدراعظم و رئیس‌جمهور به جوانان واگذار شده است. بر اساس مصوبه شورای‌عالی اداری دولت دوازدهم قرار است در مدیریت پایه از انتصاب مدیران بالای ۵۵ سال با سابقه بیش از ۲۵ سال ممانعت شود و تا پایان قانون برنامه ششم توسعه، سهم مدیران زن در پست‌های مدیریتی به ۳۰ درصد افزایش یابد که امیدوارم این مهم تحقق یابد و روند میانگین سنی دولت‌های پس از انقلاب که تاکنون که افزایشی بوده به سمت جوان‌گرایی پیش برود.


 


به‌هر‌حال کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور و همچنین دو وزیر علوم و نیرو که یکشنبه جاری از مجلس رأی اعتماد گرفتند، عمدتا از مدیران نسل اول و دوم محسوب می‌شوند. البته این حق رئیس‌جمهوری است که گزینه‌های موردنظر خود را  معرفی کند اما اگر مشورت با مجلس و فراکسیون امید، به شکل منسجم صورت می‌گرفت، می‌شد به جوانان فرصت بیشتری برای سمت‌های وزارتی داد. اساسا نگاه دولت‌ها به کابینه باید متناسب با مقتضیات جامعه، خواسته‌ها و مطالبات مردم و متناسب با شعارهای انتخاباتی نامزد پیروز باشد.


 


در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس امسال، امکان حضور حداقل یک خانم و یکی از برادران اهل تسنن، فراهم نشد و امیدوار بودیم در ترکیب وزرای دولت این مهم رخ دهد. به‌هر‌حال رئیس‌جمهور با پشتوانه آرای میلیونی مردم انتخاب شده و مطابق قانون اساسی و اصل ١١٣ رئیس شورای امنیت ملی و مسئول اجرای قانون اساسی است و بر اساس وظایف مصرح در قانون اساسی مسئول دفاع از حقوق مردم است. باید دید در بدنه دولت تا چه حد از حقوق جوانان و زنان برای حضور در سمت‌های مدیریتی دفاع خواهد شد. این خواسته اصلاح‌طلبان و مردم از دولت دوازدهم است.



گروه خبری پارس دان



مطالبه جوان‌ گرایی در دولت دوازدهم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر